Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ved Køb af brugt scooter til vidersalg.
#1
Hej Allesammen, nu har jeg siddet og kigget rundt på nettet efter nogle Jog´ger og Sonicér, Men har ikke kunne finde nogle uden "Tun" på, Jeg har prøvet at få fat på en uden visuelt tun.

Grunden er, at jeg vil købe en "ødelagt" scooter, og derefter sætte den istand og så sælge den videre,
Når jeg mener "Ødelagt" mener jeg, at den evt, kan have været stjålet, men ejer fik den igen i molesreret tilstand, og har ikke ville få den repareret.

Men de fleste, som der har fået stjålet sin scooter, tror den er totalt ødelagt, hvis tændingen og alle ledninger og skjolde er rettere sagt "fucked up". Men det kan jo nemt fixes, både fordi jeg har viden inden for ledninger og elektronik, og så fordi de fleste ting er billige at reparere, og hvis skjoldene er ødelagt, kan man jo bare finde nogle "Kopi" skjolde, de går jo i stykker alligevel på et tidspunkt..


Og ville så høre jer , hvad ville i gå efter, hvis i ville gøre det samme, som mig. Og stadig tjene lidt på det.

Jeg vil ikke tjene flere tusinde kroner på det, jeg gør det kun for hyggensskyld, men med penge i kassen, kan der blive lidt mere ud af renoveringen Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg har haft samme tanke. Jeg vil bare købe scooter der er skadet i uheld, hvor så ejeren har fået en ny, men hvor scooteren ikke er total skadet. Jeg har adgang til at købe scooter af forsikringselskaberne, så jeg overvejer at købe sådan nogle.
Dans er for mænd der ikke har råd til at stå i baren.
Svar
#3
karlsen Skrev:Jeg har haft samme tanke. Jeg vil bare købe scooter der er skadet i uheld, hvor så ejeren har fået en ny, men hvor scooteren ikke er total skadet. Jeg har adgang til at købe scooter af forsikringselskaberne, så jeg overvejer at købe sådan nogle.
Hvis ejeren har fået en ny scooter af forsikringsselskabet, er det normalt fordi, den gamle er blevet erklæret totalskadet eller stjålet Smil så det, man kan "tjene", er vel reelt, den sparede arbejdsløn til et værksted - eller hva´? (køb, med videresalg for øje - skattefar :twisted: nej, det taler vi ikke højt om - eller som jyderne siger: Det må være et københavnerfænomen :wink: )
Og husk lige, hvis man køber af en privat, så tjek lige, at du køber den af den rette ejermand, og at papirerne er i orden. Skulle den rette ejermand til en stjålen knallert - som du troede, du havde købt af ejeren, og som du har istandsat - dukke op, må du pænt og uden vrøvl aflevere den istandsatte knallert til ham, uden at få en nikkel Græder Du kan selvfølgelig anlægge sag mod sælgeren, men de omkostninger, må du også selv bære - alene advokatsalær vil langt overstige, hvad du måtte have tabt på scooteren, og hvis sælger ikke er istand til at betale efter en dom, så er pengene væk.

PS! Når du køber af en privat, er det som regel "som beset", medmindre andet er aftalt. Selvom en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, er det altid det sikreste, at få det på skrift. Man har dog en teoretisk mulig for, at gå i retten, hvis det købte ikke på nogen måde kan siges at leve op til det, man med rimelighed måtte kunne forvente, når man vurderer tingen og dens pris. Men igen, omkostningerne vil normalt være for store.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Hvis den er totalskadet, kan man ikke købe den til genopbygning. Så bliver de kasseret. (det er noget med hvor mange procent skaden udgør at scooterens ny værdi)
Og ja et af de steder hvor man kan tjene lidt er som regle på arbejdslønne. Men man kan se inden man køber den, hvad og hvor meget den er skadet for.

Så køber man scooteren og skal derefter ud og købe reservedele, så hvis man kan få lidt rabat på stumper. Er der jo også lidt at tjene der også. Ellers skal man til at købe to af samme model, og "flække" dem sammen

Og jeg mener at den skal godkendes af Skat. Eks. hvis man har skiftet stel og har banket et stelnummeret, så skal de se om det hele passer, stelnummer motornummer osv.


kragen Skrev: (køb, med videresalg for øje - skattefar nej, det taler vi ikke højt om - eller som jyderne siger: Det må være et københavnerfænomen

Nej. Skat og moms, er ikke slået helt igennem her i jylland. Fortvivlethades:
Dans er for mænd der ikke har råd til at stå i baren.
Svar
#5
karlsen Skrev:Hvis den er totalskadet, kan man ikke købe den til genopbygning. Så bliver de kasseret. (det er noget med hvor mange procent skaden udgør at scooterens ny værdi)
Og ja et af de steder hvor man kan tjene lidt er som regle på arbejdslønne. Men man kan se inden man køber den, hvad og hvor meget den er skadet for.

Så køber man scooteren og skal derefter ud og købe reservedele, så hvis man kan få lidt rabat på stumper. Er der jo også lidt at tjene der også. Ellers skal man til at købe to af samme model, og "flække" dem sammen

Og jeg mener at den skal godkendes af Skat. Eks. hvis man har skiftet stel og har banket et stelnummeret, så skal de se om det hele passer, stelnummer motornummer osv.


Nej. Skat og moms, er ikke slået helt igennem her i jylland. Fortvivlethades:
Nej, det er en procent af NU-værdien - ikke ny-værdien, dvs. hvad en tilsvarende model knallert i samme stand og samme alder koster i almindelig handel på vurderingstidspunktet. En knallert med en pris som ny på f.eks. 6.000 kr, er ikke mange basseøre værd efter et par år - måske et par tusinde? En procentdel af et par tusinde, vil ikke kunne dække megen reparation, og knallerten vil derfor blive erklæret totalskadet. Hvis ikke, skal den repareres. Har den derimod været stjålet, og forsikringen har dækket tyveriet, så behøver den genfundne knallert jo ikke fejle alverden. Selvom delene til en reparation måske kun koster 500,-, så hjælper det ikke meget, hvis der skal bruges to-tre-fire værkstedstimer a godt 400,- eller mere på arbejdet. Så hvis man kan få en "totalskade" eller "genfunden" billigt, er der da muligheder Smil

Den der, med selv at "banke" et stelnummer i, er jeg dog ikke helt glad for :roll: men motornummer, skulle der ikke være problemer med.

Jeg tænkte nok, at "visse handelsrestriktioner" og " hindringer for den fri handel" samt andre bøvlede københavnerier, der dræber det frie initiativ, ikke rigtigt var slået an i krejlerlandet Grin
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Hvis ejeren har fået en ny scooter af forsikringsselskabet, er det normalt fordi, den gamle er blevet erklæret totalskadet eller stjålet Smil så det, man kan "tjene", er vel reelt, den sparede arbejdsløn til et værksted - eller hva´? (køb, med videresalg for øje - skattefar :twisted: nej, det taler vi ikke højt om - eller som jyderne siger: Det må være et københavnerfænomen :wink: )
Og husk lige, hvis man køber af en privat, så tjek lige, at du køber den af den rette ejermand, og at papirerne er i orden. Skulle den rette ejermand til en stjålen knallert - som du troede, du havde købt af ejeren, og som du har istandsat - dukke op, må du pænt og uden vrøvl aflevere den istandsatte knallert til ham, uden at få en nikkel Græder Du kan selvfølgelig anlægge sag mod sælgeren, men de omkostninger, må du også selv bære - alene advokatsalær vil langt overstige, hvad du måtte have tabt på scooteren, og hvis sælger ikke er istand til at betale efter en dom, så er pengene væk.

PS! Når du køber af en privat, er det som regel "som beset", medmindre andet er aftalt. Selvom en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, er det altid det sikreste, at få det på skrift. Man har dog en teoretisk mulig for, at gå i retten, hvis det købte ikke på nogen måde kan siges at leve op til det, man med rimelighed måtte kunne forvente, når man vurderer tingen og dens pris. Men igen, omkostningerne vil normalt være for store.

Nu er min far indenfor politiet, så hvis jeg køber en, spørger jeg bare ham med stelnr. om den er stjålet eller noget ..
Svar
#7
Citat:Nej, det er en procent af NU-værdien - ikke ny-værdien

Det var også det jeg mente. :oops: :oops:

Når forsikringer køber arbejdstimer på et værksted. Betaler de ikke samme pris som alm. mensker skal, de sætter mere eller mindre sine egne priser. Eks. Med biler, der er der givet en fast pris i følge forsikringens system, til at skifte en skærm eller dør. Og så må værkstedet bare få fingeren ud af rø... og arbejde hurtig, hvis der skal laves en ordenlig time løn. Men det kan også ses på noget arbejde, det er jo ikke alle skader der er lige godt skruet sammen igen, ja, eller malet for den sags skyld.


Citat:Den der, med selv at "banke" et stelnummer i, er jeg dog ikke helt glad for men motornummer, skulle der ikke være problemer med.

Hvis du bliver nød til at skifte det sted på bilen, hvor stelnummeret står skal det godkendes af forsikringen og af en told myndighed. Så man undgår at lave fusk.
Dans er for mænd der ikke har råd til at stå i baren.
Svar
#8
Hvorfor banke nyt nummer ? Stelnummeret følger jo bare stellet - uanset hvad der bliver hængt på af dele.
Det er for det meste kun v. tyveri hvor nummeret er blevet fjernet af tyvene, at der kan bankes nyt nummer i, men det foregår efter henvendelse på den lokale politistation (hittegodsafdelingen).
Så starter numrene med POL - og stationens kaldenummer (Århus fx. P42) og derefter et cifferantal, der totalt giver 17 tegn (VIN nr).
Svar
#9
Energy Skrev:Hvorfor banke nyt nummer ? Stelnummeret følger jo bare stellet

Hvis stellet er skadet og der skal et nyt til. For ellers skal man jo ikke.
Dans er for mænd der ikke har råd til at stå i baren.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
karlsen Skrev:Hvis stellet er skadet og der skal et nyt til. For ellers skal man jo ikke.

Så er der stelnummer i det nye stel.
Svar
#11
Energy Skrev:Så er der stelnummer i det nye stel.

Ok???

Sådan er det da ikke med motorcykler og biler. Køber man et nyt stel eller karosseri, skal man selv banke stelnummeret i igen.
Dans er for mænd der ikke har råd til at stå i baren.
Svar
#12
karlsen Skrev:Ok???

Sådan er det da ikke med motorcykler og biler. Køber man et nyt stel eller karosseri, skal man selv banke stelnummeret i igen.

Sådan er det ikke med knallertstel, og forøvrigt hvis knallerten stjæles og gangsteren sliber stelnummeret væk, så banker politiet et af deres "POL" numre i inden man får den tilbage.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar


Forum spring: