Søg Garagen Hej Gæst! Register

Pgo T-Rex 110 / 150 ccm
#13
Jeg vil tro prisen på 7500 inkluderer en komplet cylinder, stempel, topstykke, knast incl. kædetrækket fra krumptappen, ventiler, og alle dimser og pakninger og gummiringe. Men reservedelene ér dyre til 150'eren - bl.a. derfor fraråder han den direkte.

En ny cylinder+stempel+top+pakninger til 110'eren kan gøres for ca 1500,- så det er en helt anden pris.

mekanikeren oplyste, at såfremt man kører maskinen "standard", ja så skal cylinderen sandsynligvis først skiftes efter ca 40-60.000 km i forbindelse med en renovering.

150'eren regner man med går ca 80.000 km før der skal renovering til.

Så du får ikke ret meget mere for den uforholdsmæssigt store merpris.

Eneste han sagde man skulle være obs på med 110'eren var ca hver 3.000 km i forbindelse med eftersyn af ruller/rem/bremser og lignende - at skifte udstødningsboltene ved cylinderen. (det er en udgift på 2x15 kr.) Så slap man for at få problemer med en fastrustet udstødning, som potentielt kunne skade cylinderen under forsøg på at få den af.

110'eren accelererer også bedre end 150'eren - læg mærke til specifikationerne jeg har snippet inde på pgo.dk:

PGO 110
[code]
HK v/omdr: 11.0/7500 Udråbstegn
Moment v/omdr: 9.0/6250
Boring/slaglængde: 52.0 mm x 50.0 mm
[/code]

PGO 150
[code]
HK v/omdr: 11.0/7250 Udråbstegn
Moment v/omdr: 11.0/6000
Boring/slaglængde: 57.0 mm x 57.8 mm
[/code]

Motorerne yder det samme rent effektmæssigt. 150'eren har dog lidt mere moment (evne til at holde en given fart ved større modstand), men ikke noget der virkeligt rykker.

Jeg havde også først set mig lun på en 150'er, men efter at have været forbi forretningen flere gange, og læst bl.a. typegodkendelser og pgo.dk, synes jeg ikke 150'eren er merprisen værd.

For dem der er FDM medlemmer, er PGO T-Rex 110 testet i bladet Motor nummer 02/2005. 8)

Tilføjede lige [/code] så den sidste kode-boks også blev vist, Stig
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
det var sku da træls det nye "code" felt . Ked af det .. jeg ku bedre li det gamle

jeg prøver lige igen med specs og uden code...

T-Rex 110
HK v/omdr: 11.0/7500 Udråbstegn
Moment v/omdr: 9.0/6250
Boring/slaglængde: 52.0 mm x 50.0 mm

T-Rex 150
HK v/omdr: 11.0/7250 Udråbstegn
Moment v/omdr: 11.0/6000
Boring/slaglængde: 57.0 mm x 57.8 mm

Motorerne yder det samme rent effektmæssigt. 150'eren har dog lidt mere moment (evne til at holde en given fart ved større modstand), men ikke noget der virkeligt rykker.

Da totakteren skyder for hver eneste omd, får du mere power i raketten ved stående start...
Svar
#15
Syntes lige jeg ville linke til FDM testen af PGO T-Rex 110.

http://www.fdm.dk/motor/pdf/02-2005/76-78.pdf

Der er mange interessante informationer i artiklen.

Deres testforbrug er 24 km/l - men jeg formoder også at de har "testet" den godt og grundigt igennem.

Har lige talt med forhandleren igen i går fredag, og han stiller følgende i udsigt på 110'eren:

* Bykørsel (mange lyskryds og kø-trafik) 0-40 km/t - ca 22-25 km/l
* Rolig landevej/bivejskørsel 60-70 km/t ca 30-35 km/l
* Landevejskørsel 80-85 km/t ca 28 km/l
* Fuld hane på maskinen (ca 95 km/t) ca 24-25 km/l

På 150'eren som følger:
* Bykørsel (mange lyskryds og kø-trafik) 0-40 km/t - ca 30-33 km/l
* Rolig landevej/bivejskørsel 60-70 km/t ca 40-42 km/l
* Landevejskørsel 80-85 km/t ca 35 km/l
* Fuld hane på maskinen (motorvej ca 100 km/t) ca 28 km/l

Så han mener 150'eren kun kører ca 5-8 km/l længere end 110'eren. Er det mon merprisen 10.000 kr + reservedelsomkotninger og længere servicetid = flere omkostninger værd?

Så nævnte han også et par positive ting om 150'eren, som selvf. er noget værd, de fleste kender alle 4.takt kørerne herinde i forvejen:
* Mindre støj fra 150'eren
* Dybere, mere MC-agtig motorlyd
* Mindre røg fra 150'eren
* Mere præcis styring af gasgivning (sådan er en 4 takter)
* Lidt bedre "cruise" moment - her taler man en følelse.

Det er klart, skal du have et sommerkøretøj der skal cruises på og det er meningen det kun er et hyggekøretøj der bliver passet og plejet - så får du en mere luksuriøs fornemmelse af kørslen på 150'eren.

110'eren er en hverdagsslider - den skal og kan køres fuldstændig ligesom enhver anden scooter - transport A-B og vinterkørsel er intet problem - den kører bare.

For de teknisk interesserede kan jeg fortælle, at teknikken på 110'eren og 50 kubikkeren (45'eren) er den samme - det er sågar den samme dinky lille karburator fra 45'eren, der er brugt på 110'eren, hvorfor man kan lave 110'eren til den pris man kan - alle dele er standard lagervare, som haves på hylderne i enhver scooterbiks med respekt for sig selv.

Udstødningen er naturligvis en 110 kubik model uden begrænsninger, men er også en standard-vare.

For dem af jer der ikke har noget imod at læse en engelsk test - så er her en der er seriøst godt skrevet - om 110'eren.

http://www.motoring.co.za/index.php?fArticleId=225704

/Nighthawk
Svar
#16
Du har gjort mig helt lun på en 110 nu Nighthawk.
Især anskaffelsesprisen tiltaler mig.
Svar
#17
Hehe.. jeg har det på samme måde.

Klart, min ønskescooter er en Suzuki Burgmann 650 :cooldance:, meen, jeg har ikke lige finanserne til det.

Men som dagligt trasportmiddel med et serviceniveau der er det samme som en 45'er, og en fart på 90 km/t med et benzinforbrug der ligner enhver anden "normal" 2-takter, ja så har jeg fundet min næste pede. :thumpup:

Fordelen er jo klart at Frækolice: ikke har noget at skulle have sagt.

/Nighthawk
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Havde jeg pappet til motorcykel havde jeg den 110 kubik idag istedet for den 45 T-Rex jeg drøner rundt på nu.
Svar
#19
Ja, pappet mangler også her. Men har besluttet, at nu tager jeg det. Så har jeg stadig et par md. til at finde ud af, hvilken scootermodel det skal være.
Må indrømme, at jeg synes wangye 150 til de 12.000.- virker billigt. Men om den så er på højde med Pgo'en..!..!
Svar
#20
Nighthawk Skrev:Hehe.. jeg har det på samme måde.

Klart, min ønskescooter er en Suzuki Burgmann 650 :cooldance:, meen, jeg har ikke lige finanserne til det.

Men som dagligt trasportmiddel med et serviceniveau der er det samme som en 45'er, og en fart på 90 km/t med et benzinforbrug der ligner enhver anden "normal" 2-takter, ja så har jeg fundet min næste pede. :thumpup:

Fordelen er jo klart at Frækolice: ikke har noget at skulle have sagt.

/Nighthawk

Jow, hvis du kører 90 i en 50'er zone, så falder hammeren da??
Svar
#21
Ja klart - men det var nu heller ikke det jeg mente.

Med en MC-scooter er der ingen begrænsninger, og derfor har mr. Frækolice: ikke noget at skulle have sagt rent maskin mæssigt. Jeg må køre det der står på skiltene.

Fartgrænserne skal naturligvis overholdes - det gør jeg allerede nu - både på Listoen og i bil. Fortvivletcooter:

Dér jeg ville hen med min kommentar var, at jeg har en drøm om noget større end T-Rex 110'eren, men at økonomien nok ikke er til det de næste 20+ år. :wootdance:

T-Rex 110'eren vil dække mit behov for et transportmiddel, der - lovligt - er i stand til at følge trafikken i byen, på ind- og udfaldsveje og på de fleste landeveje. :cooldance:

Skal jeg længere væk og på større ture, ja så er Asconaen (klassiker) et mere komfortabelt valg (som forresten holder gaske pæne 18 km/l på landevej/motortrafikvej med 85-90 km/t :respekt:

Hver dag når jeg skal på arbejde kører jeg halvdelen af turen på en vej med 60 km/t hastighedsbegrænsning. Det bliver rart at kunne følge trafikken og ikke være til gene. Fortvivletuperman:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Hej!

Har netop oprettet mig her på sitet og faldt over dette indlæg. Det er virkelig suverænt med al den information og tekniske specifikationer vedr. T-REX 110 og 150. Jeg har lige købt en T-REX 150 brugt og vil bare gerne vide noget mere omkring teknikken.

Et af de spørgsmål jeg har tænkt over er : at 150´eren jo også har variomatic og når man hører om folk der vil forbedre præstationerne, enten ved mere topfart eller bedre optræk, så kan fjerne "skiven" eller købe andre "ruller" ol.. Jeg er rigeligt tilfreds med de præstationer min scooter har, men er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvilke muligheder man har for at fremme motorens præstationer eller hvilke begrænsningerne er?. På forhånd tak. Spørgsmålstegn :? :?
Svar
#23
Juanito Skrev:Hej!

Har netop oprettet mig her på sitet og faldt over dette indlæg. Det er virkelig suverænt med al den information og tekniske specifikationer vedr. T-REX 110 og 150. Jeg har lige købt en T-REX 150 brugt og vil bare gerne vide noget mere omkring teknikken.

Et af de spørgsmål jeg har tænkt over er : at 150´eren jo også har variomatic og når man hører om folk der vil forbedre præstationerne, enten ved mere topfart eller bedre optræk, så kan fjerne "skiven" eller købe andre "ruller" ol.. Jeg er rigeligt tilfreds med de præstationer min scooter har, men er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvilke muligheder man har for at fremme motorens præstationer eller hvilke begrænsningerne er?. På forhånd tak. Spørgsmålstegn :? :?

Var det muligt for dig, at tage et billede af variomatiksystemet på din 150'er ? Smil
Det ku' være interessant at se det, og sammenligne det med BiG og T:Rex'en Blink med øjet.
Svar


Forum spring: