Svar: 133
Tråde: 12
Tilmeldt: Jul 2007
Jeg er i den "heldige" situation at jeg skal ha' skiftet frontskjoldet på min Piaggio Liberty, da den har været forsøgt stjålet. Det er snart et års tid siden og nu har jeg så, efter den har stået i lang tid hos en mekaniker uden der er sket noget, valgt at gøre det selv.
Problemet er bare at jeg sat'me skal ha' forgaflen af før jeg kan trække det ødelagte skjold af og det gamle på.
Nå, men jeg er da nået så langt nu at jeg har fået styret af og blottet de "møtrikker" der skal af før jeg kan trække forgaflen ud. Det er så her problemet/problemerne begynder at melde sig.
Jeg har ikke noget værktøj der passer til den type... - Ja, jeg kender ikke engang dimsen :roll:
Så er der en af jer der kan hjælpe mig på vej til hvordan og hvad jeg skal bruge herfra?
Der er vedlagt billede så jeg ikke behøver kommer med, en garanteret, mere forvirrende forklaring af hvordan "møtrikken" ser ud. (det er den sølvfarvede med hakkerne)
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Du kan bruge sådan en sjover her:
Den få'es også med "enkelt hoved" på. Ved dog ikke lige hvor den kan købes. En vandpumpe/papegøjetang, kan også bruges.
Svar: 133
Tråde: 12
Tilmeldt: Jul 2007
Hej Jps og tak for svar.
Værktøjet fra billedet har jeg ikke og kender det heller ikke, men papegøjetangen kan jeg da klare.
Så jeg gi'r det et forsøg i morgen tidlig når jeg kommer ud på værkstedet.
Jeg skal lige høre om noget andet. Når den nu har stået stille i godt og vel et år, er der så noget jeg skal tage højde for, f.eks. ting som skal udskiftes eller ses efter? Jeg fik den startet igår uden de helt store armbevægelser.
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Daniel_A Skrev:Hej Jps og tak for svar.
Værktøjet fra billedet har jeg ikke og kender det heller ikke, men papegøjetangen kan jeg da klare.
Så jeg gi'r det et forsøg i morgen tidlig når jeg kommer ud på værkstedet.
Jeg skal lige høre om noget andet. Når den nu har stået stille i godt og vel et år, er der så noget jeg skal tage højde for, f.eks. ting som skal udskiftes eller ses efter? Jeg fik den startet igår uden de helt store armbevægelser.
Benzin/olie er noget af det 1. man skifter. Selvom du fik startet maskinen har den ikke godt af gammel benzin og olie, så skift det. Nyt tændrør vil være en god idé, en rensning af luftfilter, benzinfilter og karburator ligeså. Tjek variosystemet, især remmen, den kan være mørnet og om remskiverne kan bevæge sig uden problemer. De må ikke "hænge" dvs at den ydre remskive ikke når helt ud. Variatoren skal også kunne bevæge sig frit. Det var vist det, i 1. omgang .
Svar: 133
Tråde: 12
Tilmeldt: Jul 2007
Jps Skrev:Benzin/olie er noget af det 1. man skifter. Selvom du fik startet maskinen har den ikke godt af gammel benzin og olie, så skift det. Nyt tændrør vil være en god idé, en rensning af luftfilter, benzinfilter og karburator ligeså. Tjek variosystemet, især remmen, den kan være mørnet og om remskiverne kan bevæge sig uden problemer. De må ikke "hænge" dvs at den ydre remskive ikke når helt ud. Variatoren skal også kunne bevæge sig frit. Det var vist det, i 1. omgang .
hock: Pyha!
Tændrør, luftfilter og udskiftning af remmen burde jeg godt kunne klare, resten må jeg sgu nok lade en prof om. Den har alligevel nået de 5000 km, så det kunne gøres samtidig med et eftersyn
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Daniel_A Skrev:hock: Pyha!
Tændrør, luftfilter og udskiftning af remmen burde jeg godt kunne klare, resten må jeg sgu nok lade en prof om. Den har alligevel nået de 5000 km, så det kunne gøres samtidig med et eftersyn
Der fik du lidt at tænke over? Luftfilteret skifter du bare ud med et nyt, og renser kassen for skidt og møg.
Svar: 133
Tråde: 12
Tilmeldt: Jul 2007
Jps Skrev:Der fik du lidt at tænke over? Luftfilteret skifter du bare ud med et nyt, og renser kassen for skidt og møg.
Hehe, ja! Hvem har også sagt det skulle være nemt det hele? :wink:
Nå, nu fik jeg så forgaflen af, efter voldsom meget besvær. Der er jo sat'me kabler osv. i massevis.
Nu mangler jeg bare at få forskærmen af gaflen og der sidder desværre en fuldkommen fastgroet rusten skrue... -Suk! Jeg bliver sgu gammel før tid!
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Daniel_A Skrev:Hehe, ja! Hvem har også sagt det skulle være nemt det hele? :wink:
Nå, nu fik jeg så forgaflen af, efter voldsom meget besvær. Der er jo sat'me kabler osv. i massevis.
Nu mangler jeg bare at få forskærmen af gaflen og der sidder desværre en fuldkommen fastgroet rusten skrue... -Suk! Jeg bliver sgu gammel før tid!
Masser af WD40, burde klare skruen??
Svar: 133
Tråde: 12
Tilmeldt: Jul 2007
Jps Skrev:Masser af WD40, burde klare skruen??
Niks, den vil sgu ikke.
Jeg har prøvet rustløsner, WD40, 3M's cleaner, varmepistol. Jeg mangler dog en slagskruetrækker, den kører jeg lige forbi en Thansen og køber og så må den stå sin prøvelse i morgen. Ellers er man vel nødt til at bore skidtet ud...
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Daniel_A Skrev:Niks, den vil sgu ikke.
Jeg har prøvet rustløsner, WD40, 3M's cleaner, varmepistol. Jeg mangler dog en slagskruetrækker, den kører jeg lige forbi en Thansen og køber og så må den stå sin prøvelse i morgen. Ellers er man vel nødt til at bore skidtet ud...
Jeg ville også foreslå at du borede den ud, men WD40 eller varme, plejer at kunne ordne det. Husk hvis du vælger at bore den ud, så start med f.eks. med et 2mm eller 4mm bor(går ud fra skruen er 6 mm?) og så gå op til 6 mm så resterne kommer med ud, også lave et nyt gevind. Du kan også bare sætte en skrue og låsemøtrik på,(hvis der er plads til den?) efter du har boret hulet rent.
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
Slagskruetrækker er et must når man skruer i rustne Piaggio'er, tit knækker hovedet også bare af.
Piaggio er ikke gode til at fedte skruer etc. ind fra fabrikken, så de gror hurtigt fast.
Den øverste styrfitting kan strammes/låses nemt med en hammer og et døvt mejsel, at spænde med en gøjetang el. andet der bare spænder, holder ikke i længdee, det går løs lige så stille.
Svar: 133
Tråde: 12
Tilmeldt: Jul 2007
Lige en opdatering
Så kom forskærmen af forgaflen efter et par slag med en slagskruetrækker, hvilket er et fantastisk stykke værktøj jeg slet ikke kan forstå jeg har kunne undvære.
Nå, men forskærmen kom af og frontskjoldet kom af og det nye frontskjold er nu monteret. Kuglelejerne på forgaflen fik noget kuglelejefedt og hele fronten blev lige så stille samlet igen.
Nu mangler jeg bare at få skiftet dæk for og bag og efterfølgende få sendt scooteren til en prof. som kan gå den efter, nu hvor den har stået stille så længe.
Tænkte på at smide den forbi msp-tuning i Albertslund, er der nogen som har erfaring med dem?
|