Søg Garagen Hej Gæst! Register

Henvendt til Kragen, brug for din viden :)
#1
Her i familien har vi et færdselsjuridisk spørgsmål som vi gerne vil have afklaret.
En ven af familien påstår at der iflg. færdselsloven er fastlagt hvordan en hastighedsbegrænsning skal afvikles.
Et eksempel, vennen mener ikke at man fx ved et vejarbejde kan gå direkte fra fx. 80 km/t til fx. 40 km/t, men at man i stedet skal gå fx 80 km/t - 60 km/t - 40 km/t.
Håber eksemplet giver mening, og at du med din viden kan give et svar Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg har godt nok set et sted på motorvejen ved Holbæk, hvor det i forbindelse med et vejarbejde angiveligt gik fra 110 til 50 i et enkelt hug!
Jeg lagde som passager ikke mærke til andet, og det gjorde manden ved rattet angiveligt heller ikke.

Når den pågældende motorvej ender vest for Holbæk, går det også ret hurtigt fra motorvej ender -> motorvej endt -> 50 km/t og et skarpt sving til højre Fortvivlethock:
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#3
walker1 Skrev:Jeg har godt nok set et sted på motorvejen ved Holbæk, hvor det i forbindelse med et vejarbejde angiveligt gik fra 110 til 50 i et enkelt hug!
Jeg lagde som passager ikke mærke til andet, og det gjorde manden ved rattet angiveligt heller ikke.

Når den pågældende motorvej ender vest for Holbæk, går det også ret hurtigt fra motorvej ender -> motorvej endt -> 50 km/t og et skarpt sving til højre Fortvivlethock:

Ja, nemlig. Vi synes jo også at det lyder lidt underligt. For tager man overgangen fra land til by, så er det jo også direkte fra 80 til 50.
Svar
#4
Jeg mener ikke der er nogen lov der siger at farten skal tages gradvist af

Fædselslovens kapitel 5 (Hastighed) siger i hvert fald intet om dette

http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel5.htm

§42 omhandler de generelle hastighedsbegrænsninger. Under stk 5 står der:

Stk. 5. For en vejstrækning, hvor det ikke vil være forsvarligt eller ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder svarende til den generelle hastighedsgrænse, kan der fastsættes en lavere grænse. I tættere bebygget område kan der på tilsvarende måde fastsættes en lavere hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset område.

Så umiddelbart kan jeg ikke finde noget, men måske vores færdselslovsleksikon Kragen kan komme med en bedre passage.

Men jeg tror man af og til gør det for at sænke farten gradvist, således at folk ikke skal op og stå på bremsen for at komme fra 110 til 40 km/t - det vil jo helt sikkert give problemer.

Rexman
Svar
#5
Rexman, du har ret. Hastighedsbegrænsningen gælder fra det sted, hvor det første skilt står, og indtil hastighedsbegrænsningen ophæves ved skiltning, eller der ved skiltning angives anden hastighed.

Der er således ikke noget med, bare at løfte foden fra speederen, og afvente, indtil man når ned på hastigheden. Kører du hurtigere efter det sted, hvor skiltet er sat op, har du overskredet hastighedsbegrænsningen, og hammeren falder - så enkelt er det Græder

Dette er noget, der giver penge i kassen. Jeg husker fra min tid i Høvelte, at ved Lille Sverige var der et yndet lille sted lige efter en bakketop, hvor der var opsat et 50 km/t skilt. Her plantede politiet ofte en radar 20-30 meter fra i skovkanten, og kunne notere så at sige alle, der kom kørende med de ellers lovlige 80 km/t. Man havde ikke en jordisk chance for at se skiltet, før det var for sent - og der forøvrigt igen var 80 km/t.

Sådanne "fartfælder", er ikke helt fine i kanten, og en reduktion af den lovlige hastighed fra 110 km/t til 40 km/t i et hug uden tidligere adviceringskilte om f.eks. vejarbejde forude eller blinkende lygter, er simpelthen noget svineri, og bør ikke forekomme. Ikke så meget pga. af bødekassen, men af hensyn til de vejarbejdere, der arbejder på stedet. En sådan mangel på skiltning, er en sag for arbejdstilsynet.

Vedr. Holbækmotorvejen, så er der også graduerede hastighedsgrænser fra omkring Hvidovre og ind til bymæssig bebyggelse; men i tæt traffik, og med et par lastvogne til at skygge for skiltene, kan det være svært at nå at gå fra 110 til 90, og til sidst ende på 60, selvom man har de bedste intentioner. Her hentes der også rigtigt mange penge til vores slunkne statskasse.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:og en reduktion af den lovlige hastighed fra 110 km/t til 40 km/t i et hug uden tidligere adviceringskilte om f.eks. vejarbejde forude eller blinkende lygter, er simpelthen noget svineri, og bør ikke forekomme.

Og for så lige at tage den for Prins Knud, så er der altså lovmæssigt ikke noget til hinder for at man i praksis lavede den form for skiltning ?
Altså at man ved et evt. vejarbejde havde en skiltning som angav en hastighedsnedsætning fra 80 km/t til 40 km/t uden nogen form for "mellemvej" ?
Svar
#7
Struerboen Skrev:Og for så lige at tage den for Prins Knud, så er der altså lovmæssigt ikke noget til hinder for at man i praksis lavede den form for skiltning ?
Altså at man ved et evt. vejarbejde havde en skiltning som angav en hastighedsnedsætning fra 80 km/t til 40 km/t uden nogen form for "mellemvej" ?
Nej, der er desværre ikke noget lovmæssigt til hinder for, at man skal gå fra 80 til 40 i et hug- eller til 20 eller fuldt stop - for den sags skyld.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
kragen Skrev:Nej, der er desværre ikke noget lovmæssigt til hinder for, at man skal gå fra 80 til 40 i et hug- eller til 20 eller fuldt stop - for den sags skyld.

Ok, sørgeligt Ked af det
Men mange tak for din hjælp Smil
Svar


Forum spring: