Rexman, du har ret. Hastighedsbegrænsningen gælder fra det sted, hvor det første skilt står, og indtil hastighedsbegrænsningen ophæves ved skiltning, eller der ved skiltning angives anden hastighed.
Der er således ikke noget med, bare at løfte foden fra speederen, og afvente, indtil man når ned på hastigheden. Kører du hurtigere efter det sted, hvor skiltet er sat op, har du overskredet hastighedsbegrænsningen, og hammeren falder - så enkelt er det
Dette er noget, der giver penge i kassen. Jeg husker fra min tid i Høvelte, at ved Lille Sverige var der et yndet lille sted
lige efter en bakketop, hvor der var opsat et 50 km/t skilt. Her plantede politiet ofte en radar 20-30 meter fra i skovkanten, og kunne notere så at sige alle, der kom kørende med de ellers lovlige 80 km/t. Man havde ikke en jordisk chance for at se skiltet, før det var for sent - og der forøvrigt igen var 80 km/t.
Sådanne "fartfælder", er ikke helt fine i kanten, og en reduktion af den lovlige hastighed fra 110 km/t til 40 km/t i et hug uden tidligere adviceringskilte om f.eks. vejarbejde forude eller blinkende lygter, er simpelthen noget svineri, og bør ikke forekomme. Ikke så meget pga. af bødekassen, men af hensyn til de vejarbejdere, der arbejder på stedet. En sådan mangel på skiltning, er en sag for arbejdstilsynet.
Vedr. Holbækmotorvejen, så er der også graduerede hastighedsgrænser fra omkring Hvidovre og ind til bymæssig bebyggelse; men i tæt traffik, og med et par lastvogne til at skygge for skiltene, kan det være svært at nå at gå fra 110 til 90, og til sidst ende på 60, selvom man har de bedste intentioner. Her hentes der også rigtigt mange penge til vores slunkne statskasse.