Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nogle gode råd til cyl. skift?
#1
Hej allesammen!


Her imorgen regner jeg med at min nye 70cc Malossi sport cyl. og 17.5 Dellorto karburator kommer ind af døren. Er der nogen der har nogle gode tips og råd til hvordan jeg skifter til en tun cylinder sikkert og godt? Det er min første gang jeg skal skifte cylinder, men mon ikke det kan lade sig gøre Smil


Hilsen Kristian
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
En ting (som jeg kan huske fra dengang jeg havde en Jog) Husk ALTID at pilen på stemplet skal pege mod udstødningskanalen .. har kommet til at vende den forkert en gang, og der blev stempel og cylinder revet fra hinanden Blink med øjet ..

Vær også 100% sikker på at G-ringene sidder ordenligt i stemplet, så pinden ikke kan komme ud og rive i cylinderen..

Husk også at smørre stemplet i 2 takt olie inden for sætter cylinderen på..

Det var lige de gode råd jeg ligger inde med Smil
Svar
#3
Tak for din post! Jeg vidste dog allerede det der med olie og at pilen skal vende med mod udstødningen Smil Vil passe meget på når jeg skifter! Ellers andre der har et input?
Svar
#4
Kristian12 Skrev:Tak for din post! Jeg vidste dog allerede det der med olie og at pilen skal vende med mod udstødningen Smil Vil passe meget på når jeg skifter! Ellers andre der har et input?

Sørg for at stempelringene sidder rigtigt. Dvs ved den "pind" der er i rilllerne. Og hvis der en blank og en mørk stempelring, skal den blanke sidde i den øverste rille (så vidt jeg husker Blink med øjet). Angående "G" ringene som holder stempelpinden på plads, kan du tjekke om de sidder som de skal ved at dreje dem rundt i rillen, samtidig med at du hiver ganske let i dem. Falder de ikke ud ved den prøve, ja så sidder de som de skal Smil. Og nålelejet bliver vel også skiftet, ved samme lejlighed?? Hvis ikke, så gør det for en sikkerheds skyld.

Husk at rengøre blokken, hvor bundpakningen sidder. Der kan sidde rester fra den gamle, og hvis det ikke bliver fjernet, så har du med garanti en utæthed der, når du har samlet det hele. Prop en klud i krumtapshullet, og brug en hobbykniv til at rense stedet helt rent hvor bundpakningen skal sidde. Og sørg for guds skyld for, der ikke falder noget ned i krumtapshuset. Så må du nemlig igang med støvsugeren, eller en magnet Smil.
Svar
#5
Tak for svaret Jps! Det kunne jeg bruge til noget, hvis jeg støder på problemer skriver jeg da lige Smil Hvis der er andre der har nogle råd så kom med dem Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Åbningen på låseringene skal enten vende op el. ned (stempelretning) ellers kan intertien få dem til at springe ud.

Husk at spænde topstykket korrekt - lidt ad gangen på kryds, og maks 2kg. (svarer til at holde helt inde på fastnøglen og sprænde til).
Svar
#7
Energy Skrev:Åbningen på låseringene skal enten vende op el. ned (stempelretning) ellers kan intertien få dem til at springe ud.


Kan du forklare lidt nærmere om hvad du mener?
Svar
#8
Kristian12 Skrev:Kan du forklare lidt nærmere om hvad du mener?

Der hvor låseringen er åben, skal vende op mod topstykket eller nedad mod krumtappen.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#9
Lund Skrev:Der hvor låseringen er åben, skal vende op mod topstykket eller nedad mod krumtappen.


Det har jeg vist aldrig gjort. :oops: Så jeg må være meget heldig, med at de aldrig er sprunget ud på scooteren. På min gamle Yamaha, har jeg dog oplevet at en G ring smuttede ud, men det var efter lang tids kørsel, efter at ha' sat ny cylinder på.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jps Skrev:Det har jeg vist aldrig gjort. :oops: Så jeg må være meget heldig, med at de aldrig er sprunget ud på scooteren. På min gamle Yamaha, har jeg dog oplevet at en G ring smuttede ud, men det var efter lang tids kørsel, efter at ha' sat ny cylinder på.

Jo flere rpm, jo større chance for at det sker. Så os med latterlige 8-9000rpm. kan føle os nogenlunde sikre, men man kan jo ligeså godt gøre sig til vane at vende ringene på den helt sikre måde.
Svar
#11
Jps Skrev:Det har jeg vist aldrig gjort. :oops: Så jeg må være meget heldig, med at de aldrig er sprunget ud på scooteren. På min gamle Yamaha, har jeg dog oplevet at en G ring smuttede ud, men det var efter lang tids kørsel, efter at ha' sat ny cylinder på.

Jeg har desværre set det ske flere gange hvis de sidder tværs for i stedet for op/ned, det er surt når de stiger af. :x
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#12
Energy Skrev:Jo flere rpm, jo større chance for at det sker. Så os med latterlige 8-9000rpm. kan føle os nogenlunde sikre, men man kan jo ligeså godt gøre sig til vane at vende ringene på den helt sikre måde.

Det skal jeg huske fremover Smil.
Svar


Forum spring: