Søg Garagen Hej Gæst! Register

PGO T-Rex 50 forvandlet til PGO T-Rex 110.
#13
Nå, det lader til at mit svar til Rexman forsvandt.

Jeg skrev noget om, at jeg ikke er interesset i en tunet 70cc, der kører med 10000 omdrejninger, men bare i en 110cc der har flere kræfter.....eller noget i den dur' - Tror nok at Jps har kommet til at slette det, har jeg ret? Griner
PGO T-Rex 50 - årgang 2002
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Kristian12 Skrev:Jo det gør man da, du laver en 30 knallert om til en motercykel.. Så jo man gør. Men tror sagtens det kunne lade sig gøre, men tror ikke det betaler sig. Tror det ville være billigere og en T-rex 110 eller 150.
Det er ikke "lovligt" muligt, at lave en 30'er om til en motorcykel - altså "opgradere" den til en lovlig motorcykel, eller en 45'er for den sags skyld. Rent teknisk, er der dog intet til hinder for at gøre det. Flere knallerter på det tyske marked, findes i varianter op til 125cc. Jeg er selv bekendt med en ombygning, hvor man tog cylinder, krumtap, karburator og gearinger fra en smadret "storbror", og monterede det hele på en standard 45'er. Det virkede perfekt, dog var bremserne lidt underdimensionerede, men det er der jo råd for. Topfarten på den, var forøvrigt ikke imponerende, omkring de 100-110 km/t

PS! Man kan ikke få bøde for at køre på en 30'er uden at have kørekort, da en 30'er ikke kræver kørekort. Selvom man har sat 110cc på knallerten, er og bliver det en lille knallert. Godt nok en meget ulovlig lille knallert - men stadig en lille knallert. Gør man det derimod på en 45'er, falder hammeren, hvis man ikke har kørekort :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#15
spids Skrev:Nå, det lader til at mit svar til Rexman forsvandt.

Jeg skrev noget om, at jeg ikke er interesset i en tunet 70cc, der kører med 10000 omdrejninger, men bare i en 110cc der har flere kræfter.....eller noget i den dur' - Tror nok at Jps har kommet til at slette det, har jeg ret? Griner



Jeps du har ret Spids. :crybaby: :oops:
En meget beklagelig fejl.
Svar
#16
kragen Skrev:Det er ikke "lovligt" muligt, at lave en 30'er om til en motorcykel -

Jo det er lovligt at opgradere en knallert til motorcykel, jeg kender f.eks nogle stykker der har Honda Dax og CD 50 godkendt som motorcykel. Denne her kører i Holstebro som motorcykel http://www.4stroke.dk/viewpage.php?dir=%...&page_id=7
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#17
Ja, hvis der iforvejen ligger en MC-typegodkendese på pågældende model, uden typegodkendelse skal man hele møllen igennem med syn, importør, told, moms etc. - det kan koste mange tusind kroner.

Ang. 110 modellen, så er det da en helt anden motorblok den kører med ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Lund Skrev:Jo det er lovligt at opgradere en knallert til motorcykel, jeg kender f.eks nogle stykker der har Honda Dax og CD 50 godkendt som motorcykel. Denne her kører i Holstebro som motorcykel http://www.4stroke.dk/viewpage.php?dir=%...&page_id=7

Vedkommende ejer, må have nogle sjove historier angående møder med ordensmagten på landevejene.?? Smil
Svar
#19
Lund Skrev:Jo det er lovligt at opgradere en knallert til motorcykel, jeg kender f.eks nogle stykker der har Honda Dax og CD 50 godkendt som motorcykel. Denne her kører i Holstebro som motorcykel http://www.4stroke.dk/viewpage.php?dir=%...&page_id=7
Jeg tager den lige engang til: Du kan ikke få en lille knallert omregistreret til motorcykel.

Når det gælder en stor knallert, kan du få hele svaret fra Færdselsstyrelsen her:

De har ved mail af den 26. august 2005 forespurgt om, hvorvidt det er muligt
at omregistrere en registreringspligtig knallert 45 til motorcykel.
Færdselsstyrelsen har den opfattelse, at foreslåede omregistrering af en
registreringspligtig knallert 45 til en motorcykel, kan lovligt gennemføres.

Følgende forhold skal bringes i orden:

1. Omtalte knallert 45 skal ombygges til en motorcykel, således at dens
tekniske indretning svarer til de krav som fremført i Detailforskrifter for
køretøjer (for Detailforskrifter for køretøjer følg venligst denne link:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Lib...FK2005.pdf )
2. Motorcyklen skal opbygges således, at den fremstår som værende identisk
til en serieproduceret motorcykel af samme fabrikat som Deres knallert. Det
betyder, at Deres registreringspligtige knallert 45 skal kunne findes på
produktionsprogrammet af den pågældende producent i en udgave som en
serieproduceret motorcykel.
3. Der skal udfyldes en Dataerklæring af motorcykelfabrikanten eller af
fabrikanten udpeget repræsentant eller af en anerkendt
prøvningslaboratorium. Det er en udpræget praksis, at dataerklæringen
udfyldes af en repræsentant for fabrikanten, dvs. motorcykelimportøren (for
påkrævede dataerklæring følg venligst denne link:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Lib...Datamc.doc )
4. Afslutningsvis skal den nu ombyggede motorcykel, tidligere
registreringspligtige knallert 45, fremstilles til syn, hvor ovenomtalte
dataerklæring skal fremvises. For yderligere vejledning om syn, se:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Lib.../kap14.pdf
Ydermere skal der betales en registreringsafgift fastsat af Told og Skat
(for yderligere info om registreringsafgiften, se www.toldskat.dk )

Færdselsstyrelsen vil benytte lejligheden til at oplyse Dem om, at
Færdselsstyrelsen ikke er i besiddelse af tekniske oplysninger om enkelte
køretøjer, og derfor ikke er i stand til at forholde sig til netop Deres
knallert, og den påtænkte ombygning.

I håbet om, at denne besvarelse er fyldestgørende, ønskes De held- og lykke
med projektet.

Med venlig hilsen

Damir Ljubicic, Ingeniør

Færdselsstyrelsen, Bilteknisk afdeling
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K


Pkt. 2, vil nok gøre det umuligt at ombygge en Honda DAX ST50 til en ST110, da jeg ikke mener, at den er i aktiv produktion hos Honda og ikke markedssføres herhjemme. Det nytter ikke, at der produceres replica modeller fra andre fabrikanter-
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#20
Ja, EU scootere er helt ude af billedet, for der findes jo ikke rigtig 50cc EU scootere/knallerter registreret som MC fra importør el. tænkt som sådan fra fabrikken, der laver de specielle 100cc osv. istedet. - dog stadig bygget på 50cc chassis

Dem jeg (og Lund tror jeg) tænker på, er de gamle 70'ere, altså Yamaha FS1, Honda'erne, og Kreidler'ne. De blev solgt som både 50cc MC'er og 50cc knallerter, både her og i udlandet. Derfor ligger der typegodkendelser til dem, så hvis man anskaffer fx. en Kreidler RMC 30km/t, så kan man lave tricket og få den store plade på bagskærmen.
Svar
#21
Jps Skrev:Vedkommende ejer, må have nogle sjove historier angående møder med ordensmagten på landevejene.?? Smil

Faktisk ikke, jeg har kendt Erik (ejeren) siden han havde en af Danmarks største motorcykelforretninger, i 70érne lavede han den lille Dax om til MC og han har egentlig aldrig haft bøvl med policen
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
kragen Skrev:Jeg tager den lige engang til: Du kan ikke få en lille knallert omregistreret til motorcykel.

Honda CD og Dax katagoriseres som lille knallert 8) Grin
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#23
spids Skrev:Tror ikke lige du kender noget til T-Rex.

En 110cc kører li'så langt på literen, som en 50cc - Den kører faktisk længere på literen end en neddroslet 50cc.
Da min 50cc havde ring på, kørte jeg 20-25 km/l, grundet de høje omdrejninger.
En 110cc kører mig bekendt 30-35 km eller mere.

En T-Rex 50 og 110, har mig bekendt samme stel, så at en 50cc skulle "sluge benzin som en hval" ved at få en 110cc motor på, har jeg svært ved at se Fortvivlethock:

Skal lige sige, at det er en 45km T-Rex vi taler om, ikke en 30km uden nummerplade, så det med opmærksomheden fra politiet, tror jeg ikke lige på bliver større.

Det kommer da an på om det er en 4-takter.
Svar
#24
Kristian12 Skrev:Det kommer da an på om det er en 4-takter.

110'ern er en 2takter, og 150'ern er en 4takter Smil.
Svar


Forum spring: