Søg Garagen Hej Gæst! Register

Trailer efter knallert må man det ??
#37
(13-06-2012, 07:39)stormbringer Skrev: Ja, den fandt jeg osse. Igen er det galt med prisen.

Jeg har udliciteret opgaven til min lokale THansen-butik. Enten finder de på noget - eller osse gør andre det.
Efterspørgsel skaber typisk et udbud Smil

Vil da også smide en mail efter T-Hansen i håb om at de finder på noget, så det er til at købe en trailer til vores 45´er.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
Jeg spår allerede en masse sure bilister pga 45'ere med trailere, så har på fornemelsen det bliver en ganske kort fornøjelse før den lov bliver ændret igen.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#39
(14-06-2012, 19:27)DarkSide Skrev: Jeg spår allerede en masse sure bilister pga 45'ere med trailere, så har på fornemelsen det bliver en ganske kort fornøjelse før den lov bliver ændret igen.

Det bliver rigtig sjovt i de større byer, rundt omkring i landet Grin
Ivecar plus 2023.
Svar
#40
(14-06-2012, 19:27)DarkSide Skrev: Jeg spår allerede en masse sure bilister pga 45'ere med trailere, så har på fornemelsen det bliver en ganske kort fornøjelse før den lov bliver ændret igen.

Ja, i forvejen er vi til problemer på vejen, så en trailer bag på gør det bestemt ikke bedre.

Men i teroien har det ikke den store forskel, da det kun er 20-40 cm forskel i breden, og folk alligevel holder massere af afstand til en 45´er alligevel, eller noget.

Jeg kunne godt finde på at købe en trailer, hvis prisen er rigtig. Dejlig praktisk når man lige skal handle. Ikke noget med rygsæk, eller poser mellem benene. Bare om bag i traileren og så hjem at læsse af.

Svar
#41
Jeg har fundet 3 sider hvor der sælges anhænger til små scootere til rimelige priser. Måske var det noget for thansen.

http://www.scootboot.com Er specielt bygget til 50 cc maskiner.

http://www.uvelux.eu

http://www.tourmaster.nl

Her et foto fra uvelux.eu :
   
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
(15-06-2012, 02:41)Katana Skrev: Her et foto fra uvelux.eu :
Jeg har gravet lidt i sagen:.

Jeg skrev til trafikstyrelsen, fordi jeg var træt af ikke at ku' få ren besked nogetsteds. Kurt Steen Jensen svarede følgende:
---------
Reglerne for påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for påhængsvogn O1 (påhængsvogn op til 750 kg totalvægt), og er derfor ikke typegodkendelsespligtig.
Dvs. den skal være udstyret med stelnummer, lygter og reflekser mv.
Tilladt totalvægt for påhængsvognen må ikke overstige 100 kg. Længden max. 2,5 m og max. bredde 1,0 m.
Knallertfabrikanten eller fabrikanten af tilkoblingsanordningen skal dokumentere max. vægt for påhængsvognen.

Alle regler kan læses på trafikstyrelsens hjemmeside www.trafikstyrelsen.dk Vejledning om syn af køretøjer underafsnit 160. F. eks. 3.02.160 (dimensioner).
---------

Så kiggede jeg i 'Detailforskrifter' og fandt følgende:

Sektion 2: Identifikation & påskrifter.
2.01.001 Generelle bestemmelser.
(1) Registreringspligtigt køretøj, traktor, sidevogn til motorcykel, motordrevet blokvogn og blokvogn skal være forsynet med fabrikantens navn eller varemærke samt køretøjets typebetegnelse og stelnummer. Indgår typebetegnelsen som en del af stelnummeret, er en yderligere separat angivelse af typebetegnelsen unødvendig.
(2) Typebetegnelse og stelnummer
a) skal være let tilgængeligt og tydeligt, og
b) skal være indpræget i chassis, selvbærende karrosseri, stel eller i plade, der er svejst hertil, således at udsletning eller forandring af tal og bogstaver undgås.
(3) 17-tegns stelnummer (VIN-mærkning) skal opfylde bestemmelserne i EU-forordning 19/2011 eller direktiv 76/114/EØF som ændret ved 78/507/EØF, for motorcykel og knallert dog direktiv 93/34/EØF som ændret ved 1999/25/EF.
(4) Bil, motorcykel, knallert, påhængs-/sættevogn til bil, campingvogn og andet registreringspligtigt påhængsredskab samt påhængskøretøj til motorcykel skal være forsynet med 17-tegns stelnummer (VIN-mærkning).
(5) Påbudt mærkning må kun anbringes
a) af fabrikanten,
b) af fabrikantens repræsentant,
c) af – eller under kontrol af – en synsvirksomhed eller
d) af – eller under kontrol af – et forsikringsselskabs taksator i overensstemmelse med bestemmelser herom fra Skatteministeriet.
(6) Det er ikke tilladt at ændre den påbudte mærkning.
(7) Der må ikke på køretøjer anbringes sådanne mærkninger, der ved deres form, indhold eller den måde, hvorpå de anbringes, kan forveksles med påbudt mærkning.

2.02.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for påhængsvogn til bil.


Sektion 3: Vægt & dimensioner.
3.01.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Tilladt totalvægt må ikke overstige 100 kg.
(2) Knallertfabrikantens erklæring om teknisk tilladt totalvægt af påhængskøretøj, jf. pkt. 3.01.200 (2) a), kan erstattes af en erklæring fra fabrikanten af tilkoblings-anordningen. Denne erklæring skal omfatte knallerten.

3.01.200 Vogntog.
(10)I vogntog med stor knallert og påhængsvogn må påhængsvognens totalvægt ikke overstige 50% af knallertens egenvægt.

3.02.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Længden må ikke overstige 2,50 m.
(2) Bredden må ikke overstige 1,00 m.


Sektion 5: Bremser.
5.01.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Såfremt påhængsvogn til stor knallert er forsynet med en driftsbremse, skal denne være en påløbsbremse.


Sektion 6: El-anlæg, lygter, reflekser mv.
6.03.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for påhængs-/sættevogn O1.

6.03.111 Påhængs-/sættevogn O1.
(1) Påhængs-/sættevogn O1 skal være forsynet med
b) to baglygter,
c) en eller flere nummerpladelygter,
(2) Påhængs-/sættevogn O1 kan være forsynet med:
a) Fire baglygter.
b) To positionslygter.
d) Sidemarkeringslygter.
e) En eller to tågebaglygter.

6.04.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for påhængs-/sættevogn til bil.


Sektion 8: Bærende elementer.
8.02.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1,0 mm.


Sektion 9: Karrosseri, opbygning mv.
9.01.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert skal være forsynet med hjulafskærmning efter reglerne for påhængs-/sættevogn O1.

9.02.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert må ikke være indrettet til personbefordring.

9.05.041 Tilkoblingsanordning Stor knallert.
(1) På stor knallert skal tilkoblingsanordningen monteres efter knallertfabrikantens anvisninger eller anvisninger fra fabrikanten af tilkoblingsanordningen.

Og man kan fortsætte i det uendelige. Lovtekst Ked af det

Men nu er jeg da blevet forvirret på et lidt højere plan.



Spørgsmål som jeg endnu ikke har svar på:

Ikke typegodkendelsespligtig. Fint. Men registreringspligtig, vel? Jeg mener - jeg har da aldrig set en påhængsvogn til bil uden nummerplader. Ligesom en mærkat med max-vægt også skal forefindes.

Bremser, lys mv. bør ikke udgøre andet problem end dét, som f.eks. kapaciteten min Stealth's elanlæg kan komme til at udgøre. Kineserscooteres elanlæg er i forvejen i underkanten, og tilføjelse af to baglygter med bremse- og nummerpladelys er ikke nødvendigvis muligt uden overlast til følge.

Og så er der dét med tilkoblingsanordninger. Godkendelser, dokumentation mv. Jojo, det er med sikkerhed ikke noget man selv skal rode med, medmindre jydekrog er på standard-tilbehørslisten for ens scooter. Og det tror jeg ikke den er på ret mange scootere. Lagerfører THansen måske en autoriseret krog til min Stealth? Nej.

Jvf. 2.01.001:4 skal påhængsvognen være forsynet med VIN-nummer, hvilket vel udelukker hjemmebyggede trailere og muligvis osse importerede færdigmodeller.

Vægt: Min Stealth's egenvægt er ca. 100 kg, så jvf. 3.01.200 må trailerens totalvægt ikke overskride 50 kg. Kan det så ikke være nærmest ligemeget?
Træk lige trailerens egenvægt fra, og så er der vist ikke mere tilbage, end man kan bære i en Bilka-pose.

Det er ikke let. Jeg venter på THansen, tror jeg lige Smil

Og læser du lige 9.01.160 igen, ser du at det fine foto faktisk viser en trailer som IKKE kan anvendes på det danske vejnet.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#43
(26-06-2012, 11:50)stormbringer Skrev: Jeg har gravet lidt i sagen:.

Jeg skrev til trafikstyrelsen, fordi jeg var træt af ikke at ku' få ren besked nogetsteds. Kurt Steen Jensen svarede følgende:
---------
Reglerne for påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for påhængsvogn O1 (påhængsvogn op til 750 kg totalvægt), og er derfor ikke typegodkendelsespligtig.
Dvs. den skal være udstyret med stelnummer, lygter og reflekser mv.
Tilladt totalvægt for påhængsvognen må ikke overstige 100 kg. Længden max. 2,5 m og max. bredde 1,0 m.
Knallertfabrikanten eller fabrikanten af tilkoblingsanordningen skal dokumentere max. vægt for påhængsvognen.

Alle regler kan læses på trafikstyrelsens hjemmeside www.trafikstyrelsen.dk Vejledning om syn af køretøjer underafsnit 160. F. eks. 3.02.160 (dimensioner).
---------

Så kiggede jeg i 'Detailforskrifter' og fandt følgende:

Sektion 2: Identifikation & påskrifter.
2.01.001 Generelle bestemmelser
(1) Registreringspligtigt køretøj, traktor, sidevogn til motorcykel, motordrevet blokvogn og blokvogn skal være forsynet med fabrikantens navn eller varemærke samt køretøjets typebetegnelse og stelnummer. Indgår typebetegnelsen som en del af stelnummeret, er en yderligere separat angivelse af typebetegnelsen unødvendig.
(2) Typebetegnelse og stelnummer
a) skal være let tilgængeligt og tydeligt, og
b) skal være indpræget i chassis, selvbærende karrosseri, stel eller i plade, der er svejst hertil, således at udsletning eller forandring af tal og bogstaver undgås.
(3) 17-tegns stelnummer (VIN-mærkning) skal opfylde bestemmelserne i EU-forordning 19/2011 eller direktiv 76/114/EØF som ændret ved 78/507/EØF, for motorcykel og knallert dog direktiv 93/34/EØF som ændret ved 1999/25/EF.
(4) Bil, motorcykel, knallert, påhængs-/sættevogn til bil, campingvogn og andet registreringspligtigt påhængsredskab samt påhængskøretøj til motorcykel skal være forsynet med 17-tegns stelnummer (VIN-mærkning).
(5) Påbudt mærkning må kun anbringes
a) af fabrikanten,
b) af fabrikantens repræsentant,
c) af – eller under kontrol af – en synsvirksomhed eller
d) af – eller under kontrol af – et forsikringsselskabs taksator i overensstemmelse med bestemmelser herom fra Skatteministeriet.
(6) Det er ikke tilladt at ændre den påbudte mærkning.
(7) Der må ikke på køretøjer anbringes sådanne mærkninger, der ved deres form, indhold eller den måde, hvorpå de anbringes, kan forveksles med påbudt mærkning.

2.02.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for påhængsvogn til bil.


Sektion 3: Vægt & dimensioner.
3.01.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Tilladt totalvægt må ikke overstige 100 kg.
(2) Knallertfabrikantens erklæring om teknisk tilladt totalvægt af påhængskøretøj, jf. pkt. 3.01.200 (2) a), kan erstattes af en erklæring fra fabrikanten af tilkoblings-anordningen. Denne erklæring skal omfatte knallerten.

3.01.200 Vogntog.
(10)I vogntog med stor knallert og påhængsvogn må påhængsvognens totalvægt ikke overstige 50% af knallertens egenvægt.

3.02.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Længden må ikke overstige 2,50 m.
(2) Bredden må ikke overstige 1,00 m.


Sektion 5: Bremser.
5.01.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Såfremt påhængsvogn til stor knallert er forsynet med en driftsbremse, skal denne være en påløbsbremse.


Sektion 6: El-anlæg, lygter, reflekser mv.
6.03.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for påhængs-/sættevogn O1.

6.03.111 Påhængs-/sættevogn O1.
(1) Påhængs-/sættevogn O1 skal være forsynet med
b) to baglygter,
c) en eller flere nummerpladelygter,
(2) Påhængs-/sættevogn O1 kan være forsynet med:
a) Fire baglygter.
b) To positionslygter.
d) Sidemarkeringslygter.
e) En eller to tågebaglygter.

6.04.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert følger reglerne for påhængs-/sættevogn til bil.


Sektion 8: Bærende elementer.
8.02.160 Påhængsvogn til stor knallert
(1) Påhængsvogn til stor knallert skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1,0 mm.


Sektion 9: Karrosseri, opbygning mv.
9.01.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert skal være forsynet med hjulafskærmning efter reglerne for påhængs-/sættevogn O1.

9.02.160 Påhængsvogn til stor knallert.
(1) Påhængsvogn til stor knallert må ikke være indrettet til personbefordring.

9.05.041 Tilkoblingsanordning Stor knallert.
(1) På stor knallert skal tilkoblingsanordningen monteres efter knallertfabrikantens anvisninger eller anvisninger fra fabrikanten af tilkoblingsanordningen.

Og man kan fortsætte i det uendelige. Lovtekst Ked af det

Men nu er jeg da blevet forvirret på et lidt højere plan.



Spørgsmål som jeg endnu ikke har svar på:

Ikke typegodkendelsespligtig. Fint. Men registreringspligtig, vel? Jeg mener - jeg har da aldrig set en påhængsvogn til bil uden nummerplader. Ligesom en mærkat med max-vægt også skal forefindes.

Bremser, lys mv. bør ikke udgøre andet problem end dét, som f.eks. kapaciteten min Stealth's elanlæg kan komme til at udgøre. Kineserscooteres elanlæg er i forvejen i underkanten, og tilføjelse af to baglygter med bremse- og nummerpladelys er ikke nødvendigvis muligt uden overlast til følge.

Og så er der dét med tilkoblingsanordninger. Godkendelser, dokumentation mv. Jojo, det er med sikkerhed ikke noget man selv skal rode med, medmindre jydekrog er på standard-tilbehørslisten for ens scooter. Og det tror jeg ikke den er på ret mange scootere. Lagerfører THansen måske en autoriseret krog til min Stealth? Nej.

Jvf. 2.01.001:4 skal påhængsvognen være forsynet med VIN-nummer, hvilket vel udelukker hjemmebyggede trailere og muligvis osse importerede færdigmodeller.

Vægt: Min Stealth's egenvægt er ca. 100 kg, så jvf. 3.01.200 må trailerens totalvægt ikke overskride 50 kg. Kan det så ikke være nærmest ligemeget?
Træk lige trailerens egenvægt fra, og så er der vist ikke mere tilbage, end man kan bære i en Bilka-pose.

Det er ikke let. Jeg venter på THansen, tror jeg lige Smil

Og læser du lige 9.01.160 igen, ser du at det fine foto faktisk viser en trailer som IKKE kan anvendes på det danske vejnet.

Hej, er der noget nyt i trailer-sagen. F.eks vedrørende regler og steder trailerne forhandles til rimelige priser?
Svar
#44
Som jeg ser det, er det bare ikke bøvlet værd. For du må ikke læsse noget på sådan en trailer, de fleste alm scootere vejer vel 80kg så må du trække 40kg minus trailerens vægt, dvs man må køre med 2l mælk og en pose haribo mix. Og over skrider man den vægt grænse, så betegnes det jo som et alm vogntog, dvs bøde og evt klip i kortet for overvægt, For uden skal den jo have lys,lygter og nr plade som en alm trailer. Så det nemmeste ville da være en stor top box som jeg ser det Smil
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar
#45
(12-05-2013, 10:47)Yoda Skrev: Som jeg ser det, er det bare ikke bøvlet værd. For du må ikke læsse noget på sådan en trailer, de fleste alm scootere vejer vel 80kg så må du trække 40kg minus trailerens vægt, dvs man må køre med 2l mælk og en pose haribo mix. Og over skrider man den vægt grænse, så betegnes det jo som et alm vogntog, dvs bøde og evt klip i kortet for overvægt. For uden skal den jo have lys, lygter og nr plade som en alm trailer. Så det nemmeste ville da være en stor top box som jeg ser det Smil

40 kg er da også helt fint, at kunne trække. Når jeg jeg er inde og handle, har jeg da mindst 10 kg i min
"pollefoldekasse" når jeg kører hjemad Smil. Og regner vi så 5 1½ liters sodavand, er der da stadig plads til mere Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
(12-05-2013, 12:00)Jps Skrev: 40 kg er da også helt fint, at kunne trække. Når jeg er inde og handle, har jeg da mindst 10 kg i min
"pollefoldekasse" når jeg kører hjemad Smil. Og regner vi så 5 1½ liters sodavand, er der da stadig plads til mere Blink med øjet.

Jo jo men 40 kg er jo minus trailerens vægt, du må ikke læsse 40kg i traileren Smil
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar
#47
(12-05-2013, 12:32)Yoda Skrev: Jo jo men 40 kg er jo minus trailerens vægt, du må ikke læsse 40kg i traileren Smil

Traileren vejer max 10 kg, så der stadig 30 kg tilbage Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#48
Der bliver jo så enu et problem hvad med lys på traileren ,jeg går jo ud fra at der skal være mindst en baglygte med bremse lys i evt to ,og to blinklys.
Den strøm skal jo trækkes ud af scooteren og da der ikke er meget at trække når scooterens egne lygter også skal lyse er der stort set intet man kan trække extra ud over det.
En helt anden ting jeg kan læse mig til er at traileren skal være forsynet med et stel nummer hvilket der ikke er krav om til cykler ,og yderer merer skal der være en påløbs bremse og hvordan at det virker ved jeg ikke heller ikke et krav på anhængerer til cykler sjovt nok.
At der skal være skærme over hjulne giver i sig selv god mening så man ikke selv bliver sprøjtet til når det regner men også at dem som kører bag ved ikke får en byge af skidt og møg på sit køretøj.
Jeg syntes best om den siste side der var linket til med trailerer i sær den hvide med låg på også fordi at de kører med kuletræk og ikke har den lange stang som går højt op bag på scooteren.
Men hvids at det man må laste i traileren bliver under 30 kg så er iden med en trailer væk så er den nærmest bare en potens forlænger og intet andet uden at den kan bruges til noget.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar


Forum spring: