Søg Garagen Hej Gæst! Register

Test: Billig kinesisk mc er livsfarlig
#1
kilde: http://fpn.dk/motor/mc/article71696.ece

Citat:Tysk magasin har langtidstestet en billig kinesisk motorcykel, hvilket resulterede i chokerende konklusioner. Mc'en kan også fås herhjemme.

Det meget anerkendte tyske motorcykel magasin, Motorrad, har testet en Shineray 125 gennem længere tid. Det danske afgiftssystem, som øger den økonomiske distance mellem billige og dyre motorcykler, præmierer åbenbart direkte livsfarlige motorcykler, frem for at gøre de sikreste mere overkommelige for forbrugerne.

Normale motorcykler skal bruge under 40 meter til at standse, når der køres 100 km/t. De bedste nøjes med 35 meter. Men den testede kineser kineser skal bruge små 54 meter. Dette trods en egenvægt på under 100 kg. Stables der to personer på kineseren skal den bruge meget mere asfalt, før den stopper.

Heldigvis kører de små kinesere ikke så hurtigt, og bremse testen måtte Motorrad også lave med begyndende tilløb, ned af bakke, for overhovedet at kunne opnå de 100 km/t.

Bagenden knækkede af
Problemerne med de katastrofalt dårlige bremseegenskaber tillægges dæk, affjedring og bremserne.

Halvdelen af testen foregik uden nummerplade, baglys - og noget af bagenden. Bagstellet knækkede ganske enkelt i svejsningerne, grundet vibrationerne fra den lille maskine. En eventuel bagsædepassager ville nok få noget af et chok, men heldigvis var Motorrad-testeren alene da enden forsvandt.

Motorrad skriver også humoristisk, at de var glade for starteren - den ene gang den virkede. Gennem resten af testen skulle maskinen trampes i gang. Heldigvis ydede kineseren ikke helt det lovede, men ca. 10% mindre, så den var nok nem at starte med kickstarter, når nu kineserne havde glemt at fylde kompression på modellen.

Shineray XY 125 GY, er den første rigtige test af en kinesisk mc, Motorrad har lavet. Det er også den første der har fået så lav en pris kontra ydelse karakter, men det er nok ikke noget at prale af. Motorrad slutter faktisk af med kommentaren, at er der kun penge til en helt billig kineser, så er det bedre at undvære motorcykel.

Shineray 125 kan herhjemme købes for 7.000 kr hos www.npmotor.dk

Af TOMMY RØNN
Offentliggjort 12.06.07 kl. 15:02
http://fpn.dk/motor/mc/article71696.ece

Bagenden knækkede af.... skræmmende :oops: det er vist en OM'er....

Rexman
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det var da godt nok ikke nogen særlig positiv test. Jeg tror godt at det kan betale sig at kikke efter de lidt bedre kinesere end den der. Bagenden kænkkede af er der nogen der har prøvet noget ligende?
Og ja starteren virkede åbenbart kun første gang. Ja er der nogen der har undersøgt hvorfor. Det kan være en lille simpel defekt som jo også kan være på en cykel til 100.000 kr. eller mere!
Og at den skal bruge hele 54 m. på at standse fra 100 km/t. er en gåde er der nogen der ude som har så dårlige bremser? Der kunne jo hvae været en eller anden fejl på dem?
Med venlig hilsen

Jan Jakobsen
Svar
#3
Af ren nysgerrighed, har jeg lige tjekket en anden test her:
http://www.motorradonline.de/archiv/moto...258984.htm
Det blev det hele bare værre af Fortvivlethock: Her er det forhjulslejet, der er ved at kollapse og fjederen, der sætter sig fast, når man sætter sig på maskinen. Bremseprøve måtte foretages med andre dæk, da de originale dæk "havde samme vedhæftning, som et par våde lædersåler på et blankpoleret parketgulv". Nye kvalitetsdæk bevirkede dog bare, at maskinen "dykkede" indtil forhjulet ramte indersiden af forskærmen Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Jan Jakobsen Skrev:Jeg tror godt at det kan betale sig at kikke efter de lidt bedre kinesere end den der

Enig Jan,
Nogle ting kan være for billigt! Jeg vil også holde mig væk fra de allerbilligste modeller da man risikerer at få det man betaler for :wink:

Hils

Pete
Royal Enfield Bullet 500 / AGM Bella 2008
Svar
#5
Prisen er ikke altid en garanti mod sjusk Ond Efter hvad jeg kan læse ud af testrapporterne, kan det meste føres tilbage på sjusk, og her må importørerne/forhandlerne tage deres del af ansvaret.

Den omtalte maskine, er godkendt både her og i Tyskland, og jeg er ret sikker på, at de tyske myndigheder ikke ville have givet maskinen en ABE-godkendelse, hvis de havde haft samme "oplevelse" med maskinen. Jeg husker stadig de dage, hvor man gladeligt ventede på at få en Ford, der var samlet i Tyskland, istedet for en, der var samlet i England, selvom det var samme bil. Det var forøvrigt i samme periode, hvor ingen med respekt for sig selv, ville køre rundt på en "riskoger" fra Japan, men istedet betalte for især engelske mc'er.

På den ene side, må man også erkende, at hvis man trækker fortjenester, transporter, afgifter osv. fra butiksprisen, så er der altså ikke meget at gøre godt med til materialer og især lønninger. På den anden side, må man ligeledes erkende, at hvis man kan få samlet en maskine i et land, hvor løudgifter, skat osv. er lavere, betyder det ikke, at selve produktet derfor er dårligere, end hvis det samme produkt var blevet fremstillet i et "dyrere" land.

Så det er altså langt fra altid, man får, hvad man tror, man betaler for - og fordomme har det med at være forbundet med uvidenhed og stædighed :wink:

(hvorfor vil rigtige mænd ikke køre Skoda? En engelsk test (i Topgear)viste, at i en "blindtest", hvor mærkerne var pillet af bilerne, vandt en Skoda, og med stort flertal var den bil, testpersonerne ville købe, hvis de skulle vælge - men da de fik at vide, at det var en Skoda, sagde ALLE, at det ville de så ikke alligevel - alene pga. navnet!)
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Prisen er ikke altid en garanti mod sjusk Ond
Du har så umådelig ret Grin
Med venlig hilsen

Jan Jakobsen
Svar
#7
Hej "Kragen"

Fuldstændig mine ord - jeg er simpelthen nødsaget til at fylde mere på din tekst - din opfattelse af pris/kvalitet er super sund...


kragen Skrev:Prisen er ikke altid en garanti mod sjusk Ond

Den omtalte maskine, er godkendt både her og i Tyskland, og jeg er ret sikker på, at de tyske myndigheder ikke ville have givet maskinen en ABE-godkendelse, hvis de havde haft samme "oplevelse" med maskinen. Jeg husker stadig de dage, hvor man gladeligt ventede på at få en Ford, der var samlet i Tyskland, istedet for en, der var samlet i England, selvom det var samme bil. Det var forøvrigt i samme periode, hvor ingen med respekt for sig selv, ville køre rundt på en "riskoger" fra Japan, men istedet betalte for især engelske mc'er.
Et hurtigt "søg" på nettet vil understøtte dit udsagn mht at det i de fleste tilfælde er samlefabrikken der er den væsentlig årsag til en succes for (feks) en scooter.

Der er stadig fordomme mod kinesiske scootere - nogle af dem er naturligvis med rette, men alligevel læser jeg mange steder at der bliver generaliseret. Dette er naturligvis rigtig synd. Ikke bare synd for importørerne og forhandlerne, men også synd for de "kunder" der blankt fravælger at købe "kinesisk" for så går de glip af at der faktisk ER kinesiske scootere der fuldt lever op til det lovede og endda overrasker mange positivt.

En scooter skal EU-godkendes for at kunne sælges i bl.a. Danmark. Næsten alle producenter vælger at lade Tüw stå for de målinger der skal til for at en scooter bliver godkendt. Det er ikke "bare lige" at få en scooter gennem nåleøjet.

F.eks denne omtalte test, så kan denne offroader erhverves fra mange samlefabrikker i Kina, både som 50, 125, 150 og 200cc versioner. Nogle med enkelte detaljeændringer, men grundlæggende damme "teknik" og hold da op hvor der er forskel. Forskellen finder man desværre typisk først ud af efter få måneders kørsel - så kunden der køber en scooter/offroader o.lign. har først problemerne senere i sit køb.

Alle mennesker har pr. instinkt en købmand gemt indeni sig og vil primært fokusere på kostprisen og hvis "maskinerne" ser ens ud, hvorfor så tage den dyre Udråbstegn Jeg er selv prisfokuseret :wink:

kragen Skrev:På den ene side, må man også erkende, at hvis man trækker fortjenester, transporter, afgifter osv. fra butiksprisen, så er der altså ikke meget at gøre godt med til materialer og især lønninger. På den anden side, må man ligeledes erkende, at hvis man kan få samlet en maskine i et land, hvor løudgifter, skat osv. er lavere, betyder det ikke, at selve produktet derfor er dårligere, end hvis det samme produkt var blevet fremstillet i et "dyrere" land.

Det har INGEN betydning om "maskinen" er samlet f.eks i Kina eller Danmark - det er procedurerne på fabrikken og ikke mindst indstillingen og tilgangen til sit arbejde der resulterer i resultaterne. Kineserne er EXTREMT pernitten i deres arbejde. De gør 100% som "der-står-beskrevet" dette er som skrevet ovenfor, både på det gode og det onde.

kragen Skrev:Så det er altså langt fra altid, man får, hvad man tror, man betaler for - og fordomme har det med at være forbundet med uvidenhed og stædighed :wink:
Enig - Jeg har kun opfordre til at man tager rundt og kigger, føler, mærker og prøvekører alt hvad remmer og tøj kan holde og fokuserer på hele "pakken" der medfølger når man handler, for det er især vigtigt at have after-sales-support med i loopet, for det er her at prøvelserne virkelig kommer til sin ret.

THansen fører vist ikke på den konto - det var dog extremt mange af deres scootere (skal lige siges at salgsvolumen/reklamationer naturligvis er ligefrem proportionale) som folk herinde "prøver" at reparere selv - selvom at scooteren kun har kørt 400km. Ned og bank på døren og lad garantien sørge for dette!

Det gør lidt ondt i mit kineserhjerte :wink: når jeg læser (især på scootergalleri) unge mennesker der totalt uvidende giver alt kinesisk den midterste finger.



kragen Skrev:(hvorfor vil rigtige mænd ikke køre Skoda? En engelsk test (i Topgear)viste, at i en "blindtest", hvor mærkerne var pillet af bilerne, vandt en Skoda, og med stort flertal var den bil, testpersonerne ville købe, hvis de skulle vælge - men da de fik at vide, at det var en Skoda, sagde ALLE, at det ville de så ikke alligevel - alene pga. navnet!)

Helt korrekt - jeg er selv slem til at huske "mærker" - det ville være synd hvis alle gik rundt og boykottede kineserne blot på fordomme...

-----

Havde en ung konfirmand forbi os for et par uger siden, som aller helst ville have en Aprilla til 16.000kr. En Aprilla fortjener naturligvis ingen sammenligning, men kva af at prisen på kineserne var den halve, tog "faderen" ham med ned til os. En halv time senere var det en 4-takter sønnen kørte rundt på. De billige maskiner har man også mere i fred når det gælder tyveri - de er ikke i så høj kurs som de dyrere maskiner...

"MADE-IN-CHINA" og "MADE-IN TAIWAN" var altså en floskel fra gamle dage... :roll:
Hilsen - Henrik
tidl. CityScooter.dk
Svar
#8
Hej "Kragen"

Fuldstændig mine ord - jeg er simpelthen nødsaget til at fylde mere på din tekst - din opfattelse af pris/kvalitet er super sund...


kragen Skrev:Prisen er ikke altid en garanti mod sjusk Ond

Den omtalte maskine, er godkendt både her og i Tyskland, og jeg er ret sikker på, at de tyske myndigheder ikke ville have givet maskinen en ABE-godkendelse, hvis de havde haft samme "oplevelse" med maskinen. Jeg husker stadig de dage, hvor man gladeligt ventede på at få en Ford, der var samlet i Tyskland, istedet for en, der var samlet i England, selvom det var samme bil. Det var forøvrigt i samme periode, hvor ingen med respekt for sig selv, ville køre rundt på en "riskoger" fra Japan, men istedet betalte for især engelske mc'er.
Et hurtigt "søg" på nettet vil understøtte dit udsagn mht at det i de fleste tilfælde er samlefabrikken der er den væsentlig årsag til en succes for (feks) en scooter.

Der er stadig fordomme mod kinesiske scootere - nogle af dem er naturligvis med rette, men alligevel læser jeg mange steder at der bliver generaliseret. Dette er naturligvis rigtig synd. Ikke bare synd for importørerne og forhandlerne, men også synd for de "kunder" der blankt fravælger at købe "kinesisk" for så går de glip af at der faktisk ER kinesiske scootere der fuldt lever op til det lovede og endda overrasker mange positivt.

En scooter skal EU-godkendes for at kunne sælges i bl.a. Danmark. Næsten alle producenter vælger at lade Tüw stå for de målinger der skal til for at en scooter bliver godkendt. Det er ikke "bare lige" at få en scooter gennem nåleøjet.

F.eks denne omtalte test, så kan denne offroader erhverves fra mange samlefabrikker i Kina, både som 50, 125, 150 og 200cc versioner. Nogle med enkelte detaljeændringer, men grundlæggende damme "teknik" og hold da op hvor der er forskel. Forskellen finder man desværre typisk først ud af efter få måneders kørsel - så kunden der køber en scooter/offroader o.lign. har først problemerne senere i sit køb.

Alle mennesker har pr. instinkt en købmand gemt indeni sig og vil primært fokusere på kostprisen og hvis "maskinerne" ser ens ud, hvorfor så tage den dyre Udråbstegn Jeg er selv prisfokuseret :wink:

kragen Skrev:På den ene side, må man også erkende, at hvis man trækker fortjenester, transporter, afgifter osv. fra butiksprisen, så er der altså ikke meget at gøre godt med til materialer og især lønninger. På den anden side, må man ligeledes erkende, at hvis man kan få samlet en maskine i et land, hvor løudgifter, skat osv. er lavere, betyder det ikke, at selve produktet derfor er dårligere, end hvis det samme produkt var blevet fremstillet i et "dyrere" land.

Det har INGEN betydning om "maskinen" er samlet f.eks i Kina eller Danmark - det er procedurerne på fabrikken og ikke mindst indstillingen og tilgangen til sit arbejde der resulterer i resultaterne. Kineserne er EXTREMT pernitten i deres arbejde. De gør 100% som "der-står-beskrevet" dette er som skrevet ovenfor, både på det gode og det onde.

kragen Skrev:Så det er altså langt fra altid, man får, hvad man tror, man betaler for - og fordomme har det med at være forbundet med uvidenhed og stædighed :wink:
Enig - Jeg har kun opfordre til at man tager rundt og kigger, føler, mærker og prøvekører alt hvad remmer og tøj kan holde og fokuserer på hele "pakken" der medfølger når man handler, for det er især vigtigt at have after-sales-support med i loopet, for det er her at prøvelserne virkelig kommer til sin ret.

THansen fører vist ikke på den konto - det var dog extremt mange af deres scootere (skal lige siges at salgsvolumen/reklamationer naturligvis er ligefrem proportionale) som folk herinde "prøver" at reparere selv - selvom at scooteren kun har kørt 400km. Ned og bank på døren og lad garantien sørge for dette!

Det gør lidt ondt i mit kineserhjerte :wink: når jeg læser (især på scootergalleri) unge mennesker der totalt uvidende giver alt kinesisk den midterste finger.



kragen Skrev:(hvorfor vil rigtige mænd ikke køre Skoda? En engelsk test (i Topgear)viste, at i en "blindtest", hvor mærkerne var pillet af bilerne, vandt en Skoda, og med stort flertal var den bil, testpersonerne ville købe, hvis de skulle vælge - men da de fik at vide, at det var en Skoda, sagde ALLE, at det ville de så ikke alligevel - alene pga. navnet!)

Helt korrekt - jeg er selv slem til at huske "mærker" - det ville være synd hvis alle gik rundt og boykottede kineserne blot på fordomme...

-----

Havde en ung konfirmand forbi os for et par uger siden, som aller helst ville have en Aprilla til 16.000kr. En Aprilla fortjener naturligvis ingen sammenligning, men kva af at prisen på kineserne var den halve, tog "faderen" ham med ned til os. En halv time senere var det en 4-takter sønnen kørte rundt på. De billige maskiner har man også mere i fred når det gælder tyveri - de er ikke i så høj kurs som de dyrere maskiner...

"MADE-IN-CHINA" og "MADE-IN TAIWAN" var altså en floskel fra gamle dage... :roll:
Hilsen - Henrik
tidl. CityScooter.dk
Svar
#9
Har lige købt et tysk mc/scooter blad der hedder "mopped". De har også testet en Shineray 125,
hvor bagenden knækkede af og lys og elstart forsvandt efter 100 km.Kan det være samme maskine? For ellers er det skuda uhyggeligt at de kan købes i danmark!
Ps. klistermærkerne fik ingen anmærkninger Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Nu har jeg lige læst denne debat, og fuldt med i den.
Jeg er blevet lidt fortvivlet, for hvis det står så slemt til, som jeg læser det.
Hvilken kinøjser cykel kan man så købe, uden at være bange for at bagendenpludselig knækker af! ?

Har i nogle cykler, som i er tilfredse med, som har kørt et godt antal km ? så i er sikre på at det er noget der holder.
Svar
#11
rudik Skrev:Nu har jeg lige læst denne debat, og fuldt med i den.
Jeg er blevet lidt fortvivlet, for hvis det står så slemt til, som jeg læser det.
Hvilken kinøjser cykel kan man så købe, uden at være bange for at bagendenpludselig knækker af! ?

Har i nogle cykler, som i er tilfredse med, som har kørt et godt antal km ? så i er sikre på at det er noget der holder.


Regal Raptor, er et godt bud på en god kineser.
Raptusse Smil.
Svar
#12
Jeg tror såmænd bare at kinesisk kvalitet også har noget med prisen at gøre. Man kan simpelthen købe "for" billigt.

Raptorerne er i den lidt dyrere prisklasse, og især de dyre modeller har fået gode anmeldelser. Zongshen har ligeledes fået rigtig gode anmeldelser, heriblandt deres motard-cross klon til knap 17k, som i modsætning til dens cruiserfætre er befriet for krom og andet lir der sluger budgettet. (http://www.dba.dk//asp/sektion/artikler/...elId=40402) - min personlige mening er også at den faktisk ser ud til at være det den er - den giver sig ikke ud for mere end godt er.

Nogle af kineserne har alt for meget styling i forhold til prisen, synes jeg.

Jeg kan oplyse at en 20 fods container (kan vel indeholde en 20-30 MC'er + diverse dele ifølge mit helt personlige og ukvalificerede skøn) koster 14.000,- at transportere fra Asien til Danmark med skib. Så hvis vi siger at fragten af en ny MC er 800 kr + lidt til grossisten og fragtfirmaet der skal levere fra havnen til importøren.

Momsen i Danmark er 25%, og det er kun de første knap 9000 kr af en MC der er afgiftsfri.

Køber du en kinamaskina til f.eks 7000 kr er momsen alene 1400 kr - tilbage er der 5600,- så skal du vel regne en tusse til transport fra Kina og lidt til grossisten - så er der 4600 tilbage. Forhandlerne skal vel tjene 10% - så er der 4140 kr tilbage - så skal producenten også tjene lidt, lad os sige 10%, så er der 3700 kr tilbage at producere en MC for - både dele og samleomkostninger. Det er ikke mange penge, bare alene motoren koster vel det halve, så er der stel, styr, bremser, el-dele, plastdele, sæde, spejle o.s.v.

Et eller andet sted skal der spares, så f.eks den Haojin 125'r der sælges til 5995,- ifølge MC revyen 2007 kan der sku ikke være for mange kroner kvalitetsmetal i.

Rexman
Svar


Forum spring: