Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tændrør gnister svagt!!
#1
Ja, så stødte jeg på et problem, jeg ikke har oplevet før!

Min maskine(Runner) har altid lavet kraftige gnister!
Så snavs osv. Ikke går i tændrøret. men her på det seneste er den begyndt at lave RIGTIG svage gnister dvs. Jeg næsten ikke kan se den.
Jeg har prøvet med 2 nye tændrør.

Jeg mistænker statoren eller tændspolen.
Men, nogle der har en ide?

/sukedk2001
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
sukedk2001 Skrev:Ja, så stødte jeg på et problem, jeg ikke har oplevet før!

Min maskine(Runner) har altid lavet kraftige gnister!
Så snavs osv. Ikke går i tændrøret. men her på det seneste er den begyndt at lave RIGTIG svage gnister dvs. Jeg næsten ikke kan se den.
Jeg har prøvet med 2 nye tændrør.

Jeg mistænker statoren eller tændspolen.
Men, nogle der har en ide?

/sukedk2001
Du kan forholdsvis nem krontrolere om statoren virker. Start maskinen og pil så polerne af batteriet og tænd lyset. Når du så giver gas skal lyset begynde at lyse kraftigere. Man kan selvfølgelig også bruge måleinstrumenter o.s.v. men det her kan man gøre uden at have noget måle instrument.
Hvis du vil undersøge om statoren skulle være skyld i den svage gnist. Så lad batteriet helt op med et ladeapperat. Og hvis gnisten stadig er svag er det ikke statoren.
Det mest sansynlige er tændspolen!
Med venlig hilsen

Jan Jakobsen
Svar
#3
sukedk2001 Skrev:Ja, så stødte jeg på et problem, jeg ikke har oplevet før!

Min maskine(Runner) har altid lavet kraftige gnister!
Så snavs osv. Ikke går i tændrøret. men her på det seneste er den begyndt at lave RIGTIG svage gnister dvs. Jeg næsten ikke kan se den.
Jeg har prøvet med 2 nye tændrør.

Jeg mistænker statoren eller tændspolen.
Men, nogle der har en ide?

/sukedk2001

Skru tændrørshætten af, enden af tændrørsledningen holdes min 10 mm fra stel, der skal den kunne trække en kraftig gnist, på den måde kan du udelukke fejl i rør og hætte.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#4
2 problemer Ked af det

1. Mine lygter kører direkte på batteriet.

2. Mit tændkable er et siliconekable, hætten er sat fast i kablet Ked af det

men vil da kikke på det Smil
Svar
#5
Sådan noget må da bare ikke ske for sådan en fin maskine !!!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
dukieboy Skrev:Sådan noget må da bare ikke ske for sådan en fin maskine !!!

hehe tak Smil det er først for nylig, jeg fik den samlet (motoren) så det er self dejligt.
Den kan kører men!!
At rense tændrør for hver 100km er kedeligt!

/sukedk2001
Svar
#7
Lund Skrev:Skru tændrørshætten af, enden af tændrørsledningen holdes min 10 mm fra stel, der skal den kunne trække en kraftig gnist, på den måde kan du udelukke fejl i rør og hætte.

så må jeg finde mit gamle kable frem igen!
Svar
#8
sukedk2001 Skrev:1. Mine lygter kører direkte på batteriet.
Hej jeg skal lige forstå hvad du mener. Hvis du piller polen af batteriet når motoren kører går lyset så ud?
Med venlig hilsen

Jan Jakobsen
Svar
#9
sukedk2001 Skrev:1. Mine lygter kører direkte på batteriet.
Hej jeg skal lige forstå hvad du mener. Hvis du piller polen af batteriet når motoren kører går lyset så ud?
Med venlig hilsen

Jan Jakobsen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jan Jakobsen Skrev:Hej jeg skal lige forstå hvad du mener. Hvis du piller polen af batteriet når motoren kører går lyset så ud?

Når motoren er slukket, kan jeg tænde mit lys? det er da ikke svært at forstå??

jeg har så ikke lige prøvet det, med pille polerne af!
Men så vidt jeg har forstået, sidder der en lysspole og en tændrørspole????
Svar
#11
sukedk2001 Skrev:Når motoren er slukket, kan jeg tænde mit lys? det er da ikke svært at forstå??

jeg har så ikke lige prøvet det, med pille polerne af!
Men så vidt jeg har forstået, sidder der en lysspole og en tændrørspole????
Ok så er jeg med så er det som på alle andre. Jeg må sige at jeg ikke kender dim model. Men sådan som det er på alle dem jeg har set. Består statoren af nogle spoler som bliver aktiveret af nogle roterende magneter. Dette skaber veksel strøm (ac). Strømmen fra spolerne bliver så overført til en spændings regulator. Som omdanner AC til jævnstrøm (DC) som motor og lysnet bruger enten i 6 eller 12 V. Og nej der er ikke 1 lysspole og 1 tænd rørs spole. Strømmen fra alle de spoler der er i statoren går til spændings regulatoren. Med andre ord både strøm til lys og tænding bliver lavet samme sted!
Med venlig hilsen

Jan Jakobsen
Svar
#12
Hej Jan

Tæt på - vekselspændingen går gennem en ensretter der laver spændingen om til jævnspænding. Regulatoren sørger for at spændingen aldrig overstiger en vis grænse, f.eks 14 volt.

Ensretteren kan være bygget ind i regulatoren, men på mange maskiner sidder denne separat.


På min FZ50er er strømsystemet simpelt opbygget, og så alligevel.

For- og baglys får vekselspænding fra spolen, som genererer strøm til maskinen, når jeg kører. Lyset og knallerten fungerer selvom jeg piller ensretter og batteri af (det var nemlig ikke monteret da jeg købte den).

Stoplys, horn og batteri får jævnspænding, som kommer fra ladespolen gennem ensretteren.

Jeg har målt efter med multimeter, og den er go' nok. Vekselspænding på for- og baglys, og jævnspænding på stoplys, horn og batteri.

Rexman
Svar


Forum spring: