14-06-2007, 10:16
Rexman Skrev:Hej JanJa du har jo fulstændig ret med ensretteren. Jeg har dog aldrig set at den ikke skulle være sammenbygget med spændings regulatoren. Så her blev jeg også lidt klogere. Og jeg må da sige at det er en noget speciel sammensætning af strømmen du har på din Suzuki
Tæt på - vekselspændingen går gennem en ensretter der laver spændingen om til jævnspænding. Regulatoren sørger for at spændingen aldrig overstiger en vis grænse, f.eks 14 volt.
Ensretteren kan være bygget ind i regulatoren, men på mange maskiner sidder denne separat.
På min FZ50er er strømsystemet simpelt opbygget, og så alligevel.
For- og baglys får vekselspænding fra spolen, som genererer strøm til maskinen, når jeg kører. Lyset og knallerten fungerer selvom jeg piller ensretter og batteri af (det var nemlig ikke monteret da jeg købte den).
Stoplys, horn og batteri får jævnspænding, som kommer fra ladespolen gennem ensretteren.
Jeg har målt efter med multimeter, og den er go' nok. Vekselspænding på for- og baglys, og jævnspænding på stoplys, horn og batteri.
Rexman
Med venlig hilsen
Jan Jakobsen
Jan Jakobsen