Søg Garagen Hej Gæst! Register

Olieskift på Lifan 250-4
#1
Jeg viser her hvordan du laver et olieskift på din Lifan motorcykel. Guiden her kan sikkert også bruges til mange andre ligende motorcykel-modeller.



- Om motoren skal være varm eller kold er lidt et religionsspørgsmål, jeg skiftede olien med en varm motor.
- Jeg brugte en 10W40 fuldsyntetisk olie fra Thansen.dk (se længere nede)


Først letter vi trykket og sørger for at olien kommer glidende let ud, ved at fjerne olieproppen / oliepinden:

[Image: album_pic.php?pic_id=927]

Sådan der:

[Image: album_pic.php?pic_id=928]


På den anden side finder du bolten hvor du tapper olien fra. Det er en str. 14 du skal bruge:

[Image: album_pic.php?pic_id=926]

Skru bolten løs, og hav en spand stående klar nedenunder, for det kommer rask ud. Jeg formåede ikke at holde bolten så måtte dykke ned i spanden og fiske den op igen (bemærk der er også en spændeskive!).
Det er lidt dårligt konstrueret på en Lifan, olien strømmer nemlig ned over noget af stellet og sidestøttebenet. En lille klud bagefter sørger dog nemt for dette.

[Image: album_pic.php?pic_id=929]

Sæt bolten i igen (str. 14). Hvis du tabte bolten ned i spanden med olie, så husk at der er en spændeskive også, som ses på billedet.
Bolten på Lifan'en er udstyret med en lille magnet yderst. Den tager en masse metalstøv mv. Den kan lige skyldes ren under noget vand.

[Image: album_pic.php?pic_id=930]

Så skal der fyldes nyt olie på. Jeg hældte ca. 1,8 L olie på min Lifan.
Jeg brugte en 10W-40 fuldsyntetisk olie fra Thansen.dk

[Image: album_pic.php?pic_id=931]

Tjek tilsidst med oliepinden at der er den rette mængde olie på motorcyklen.
Tør oliepinden ren med en klud, skru den helt i, skru oliepinden ud igen og se om der er olie på den graverede del for enden:

[Image: album_pic.php?pic_id=932]

Hvis der er, så skru oliepinden helt i igen, og lad den sidde dér denne gang. Ellers må du fylde lidt mere olie på og prøve igen.


Håber du kunne bruge guiden :wink:

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Lækker guide.
Keep up the good work
Svar
#3
Kim Sørensen Skrev:Lækker guide

Yes, bravo!

Pete
Royal Enfield Bullet 500 / AGM Bella 2008
Svar
#4
På min MC4YOU/Lifan 250-4 er aftapningsbolten en størrelse 17?; medmindre jeg har fat i den forkerte bolt?
Svar
#5
rigtig flotte billeder iøvrigt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Du er godt klar over du svarer på et 5 år gammelt indlæg, ikke?Blink med øjetGrøn grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#7
(16-09-2012, 18:40)K. Hansen Skrev: Du er godt klar over du svarer på et 5 år gammelt indlæg, ikke?Blink med øjetGrøn grin

Der er da blevet svaret på såå gamle indlæg før Blink med øjet Så mon ikk der også blir svaret her Grøn grin
Bil: Audi A4, 2.0 TDI 207/445 HK/NM. 
Knallert: ingen pt. 
Husdyr: 3 katte. 
Arbejde: lastbilchauffør. 
For sjov/projekter: mini chopper. 
Uddannelse: lastbilchauffør med speciale i gods transport. 
Svar
#8
God vejledning!

Den danske manual foreskriver meget forvirrende, at oliepinden ikke skal skrues i ved oliecheck?, og en en hel masse omkring minutters motorgang før check og efter check. Det synes jeg ikke min forhandler gjorde.

Når jeg skruer pinden helt i er oliestanden ca. halvvejs oppe i det skraverede felt ved kold motor. Det er vel godt nok!?

Det er en MC4YOU LF 250-4 årgang 2007.
Svar
#9
(11-07-2021, 21:39)haojin Skrev: Når jeg skruer pinden helt i er oliestanden ca. halvvejs oppe i det skraverede felt ved kold motor. Det er vel godt nok!?

Ja, præcis som det skal være. Men det er vigtigt at vide, om oliepinden skal skrues i eller bare ligge løst ovenpå gevindet, når oliestand aflæses. Så check manualen.
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: