Søg Garagen Hej Gæst! Register

15km l på giantco :O
#1
Min 400km gamle giantco sprint, kører kun 15km på en liter efter at havde målt, jeg kører meget fornuftigt, men kan det virkelig passe :? at den skal køre så lidt.. ?
lidt træls da jeg hele tiden kører tør, fordi benzin målern ikke virker, men det skulle i følge thansen være helt normalt den ikke virker :S

hvad gør jeg?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
| Soe Skrev:Min 400km gamle giantco sprint, kører kun 15km på en liter efter at havde målt, jeg kører meget fornuftigt, men kan det virkelig passe :? at den skal køre så lidt.. ?
lidt træls da jeg hele tiden kører tør, fordi benzin målern ikke virker, men det skulle i følge thansen være helt normalt den ikke virker :S

hvad gør jeg?

Sælger den, og køber en ny?

eller får lavet tank-måleren, da scooteren er for ny, til den skulle være itu!
Svar
#3
| Soe Skrev:Min 400km gamle giantco sprint, kører kun 15km på en liter efter at havde målt, jeg kører meget fornuftigt, men kan det virkelig passe :? at den skal køre så lidt.. ?

Trist, mon ikke det skal stilles på et eller andet (garanti fra Thansen)

| Soe Skrev:lidt træls da jeg hele tiden kører tør, fordi benzin målern ikke virker, men det skulle i følge thansen være helt normalt den ikke virker :S

hvad gør jeg?

Helt normalt??? øhh, det lyder underligt :?
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#4
| Soe Skrev:Min 400km gamle giantco sprint, kører kun 15km på en liter efter at havde målt, jeg kører meget fornuftigt, men kan det virkelig passe :? at den skal køre så lidt.. ?
lidt træls da jeg hele tiden kører tør, fordi benzin målern ikke virker, men det skulle i følge thansen være helt normalt den ikke virker :S

hvad gør jeg?



Du køre jo med skive i din varomatic, piller du den ud vil dit benzinforbrug blive meget mindre.
(Thansen må overtræde mange EU-regler med den skive)


For at få benzinmålleren til at virke, skal du have 3,2 liter benzin i tanken . ( ca halv fuld tank)
og så bukke den stang, som sidder i tanken således at den ved halv tank også viser det i displayet.

Husk at tænde for strøm.
Svar
#5
Hvad mener du med: "Thansen må overtræde mange EU-regler med den skive"?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Malk Skrev:Hvad mener du med: "Thansen må overtræde mange EU-regler med den skive"?


Benzinforbruget på en 4 takt, burte være langt under de 15 til 17 km, på en liter som giantcoen har med sin skrive i.
Efter skiven er pillet køre den jo 40-45km på en liter som alle andre 4 takter scooter.
og som EU-regler forlanger.
Altså er skriven ulovlig, når scooteren ikke lever op til EU millø-krav som uden skive.
Svar
#7
pexman Skrev:Benzinforbruget på en 4 takt, burte være langt under de 15 til 17 km, på en liter som giantcoen har med sin skrive i.
Efter skiven er pillet køre den jo 40-45km på en liter som alle andre 4 takter scooter.
og som EU-regler forlanger.
Altså er skriven ulovlig, når scooteren ikke lever op til EU millø-krav som uden skive.
Godt forsøgt :wink: EU forlanger ikke, at en (EU)scooter skal kunne køre 40-45 på literen - det ville også udelukke de fleste 2-taktere. EU forlanger dog, at forureningen fra forbrændingen holdes på et minimum, for at overholde miljøkravene - dette gøres normalt ved, at der monteres katalysator og en for lille strålespids. Man kunne dog med rette - og under henvisning til EU's hensigtserklæringer vedrørende miljøforbedringer og nedbringelse af brugen af fossilt brændstof hævde - at netop begrænsningsmetoden med en skive i variatoren, der bevirker et unødvendigt merforbrug, ikke er den bedste løsning.

Men som sagt, der er intet implementeret i lovgivningen, der gør anvendelsen af "skiven" som begrænsningsmiddel ulovlig - tværtimod, er det lovpligtigt at have den, såfremt køretøjet er typegodkendt med den isat.

Uden at gøre mig klog på det tekniske, vil jeg mene, at en lovbefalet begrænsning af topfarten, mere miljøvenligt ville kunne afstedkommes uden skiven, og alene ved at begrænse omdrejningerne vhj. f.eks. CDI'en. Eller hvad med helt at forbyde 2-taktsmotorer på knallerter, når man nu har et fuldgyldigt alternativ i 4-takteren - eller el Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
kragen Skrev:Godt forsøgt :wink: EU forlanger ikke, at en (EU)scooter skal kunne køre 40-45 på literen - det ville også udelukke de fleste 2-taktere. EU forlanger dog, at forureningen fra forbrændingen holdes på et minimum, for at overholde miljøkravene - dette gøres normalt ved, at der monteres katalysator og en for lille strålespids. Man kunne dog med rette - og under henvisning til EU's hensigtserklæringer vedrørende miljøforbedringer og nedbringelse af brugen af fossilt brændstof hævde - at netop begrænsningsmetoden med en skive i variatoren, der bevirker et unødvendigt merforbrug, ikke er den bedste løsning.

Men som sagt, der er intet implementeret i lovgivningen, der gør anvendelsen af "skiven" som begrænsningsmiddel ulovlig - tværtimod, er det lovpligtigt at have den, såfremt køretøjet er typegodkendt med den isat.

Uden at gøre mig klog på det tekniske, vil jeg mene, at en lovbefalet begrænsning af topfarten, mere miljøvenligt ville kunne afstedkommes uden skiven, og alene ved at begrænse omdrejningerne vhj. f.eks. CDI'en. Eller hvad med helt at forbyde 2-taktsmotorer på knallerter, når man nu har et fuldgyldigt alternativ i 4-takteren - eller el Fortvivlethock:


Det må da være en sag man kunne prøve ved byretten, istedet for bare at betale bøden for at køre uden skive.
15km på en liter på en" lovlig "scooter må da være ulovligt at sælge.
Svar
#9
pexman Skrev:Det må da være en sag man kunne prøve ved byretten, istedet for bare at betale bøden for at køre uden skive.
15km på en liter på en" lovlig "scooter må da være ulovligt at sælge.
Er prøvet :wink:
En lovlig knallert er selvfølgelig lovlig at sælge. Du betaler ikke bøden for at have kørt uden skiven, du betaler for, at der lavet en ulovlig konstruktiv ændring af motoren, og evt. for at have kørt mere, end knallerten er godkendt til (30 el. 45 +10%). Og husk lige at lægge udgiften til en ny komplet og lovlig vario oveni, for politiet beholder hele den gamle vario - og hvis du insisterer på at gøre det samme flere gange (3!), så må du også hoste op med en ny knallert, eller bruge en cykel Ked af det

Forseelsen følger manden - ikke køretøjet; så det hjælper altså ikke, at man kører på en anden maskine tredie gang, heller ikke, hvis maskinen tilhører en anden, end en selv - surt show for ejermanden - knallert "good-bye" :?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
kragen Skrev:Er prøvet :wink:
En lovlig knallert er selvfølgelig lovlig at sælge. Du betaler ikke bøden for at have kørt uden skiven, du betaler for, at der lavet en ulovlig konstruktiv ændring af motoren, og evt. for at have kørt mere, end knallerten er godkendt til (30 el. 45 +10%). Og husk lige at lægge udgiften til en ny komplet og lovlig vario oveni, for politiet beholder hele den gamle vario - og hvis du insisterer på at gøre det samme flere gange (3!), så må du også hoste op med en ny knallert, eller bruge en cykel Ked af det

Forseelsen følger manden - ikke køretøjet; så det hjælper altså ikke, at man kører på en anden maskine tredie gang, heller ikke, hvis maskinen tilhører en anden, end en selv - surt show for ejermanden - knallert "good-bye" :?

ja men man kan da låne en billig maxi til 500kr og så køre uden udstødning lige foran politiet
efter man er har fået bøde anden gang.
Så kan politiet kun gi bøde på 500kr+500 for knallertens værdi =1000kr
Så holder politiet sig fra den dyre scooter og man kan afleverer maxien til ejenen.
Jeg er selv kun blevet stoppet en gang, og der kunne politimekanikeren ikke finde nogen grund til den kørte 70kmt.
Svar
#11
pexman Skrev:ja men man kan da låne en billig maxi til 500kr og så køre uden udstødning lige foran politiet
efter man er har fået bøde anden gang.
Så kan politiet kun gi bøde på 500kr+500 for knallertens værdi =1000kr
Så holder politiet sig fra den dyre scooter og man kan afleverer maxien til ejenen.
Jeg er selv kun blevet stoppet en gang, og der kunne politimekanikeren ikke finde nogen grund til den kørte 70kmt.

De beholder knallerten, uanset værdi (dog næppe for at have kørt uden udstødning!). Hvis du selv har en knallert stående derhjemme, men kører på en andens, når du bliver taget tredie gang, konfiskerer de din egen knallert derhjemme - også selvom den skulle være lovlig, og nøjes med at konfiskere varioen fra den lånte knallert. Hvis du ikke selv har et køretøj derhjemme, ryger den lånte. Den, du har lånt den af, vil sikkert tillige blive indkaldt til en "kammeratlig" samtale, når han afhenter knallerten uden variator - hvis den manglede skiven. Hvis du med lånt, mener lejet, så giver loven også mulighed for, at konfiskere den. Såfremt det kan sandsynligøres - eller rettere, ikke kan bevises, at det er dig, der har "pillet" ved motoren, efter du lejede den hos en udlejer, vil du ikke hæfte for den ulovlige ændring, og er dermed heller ikke forpligtet til at erstatte udlejers tab ved en evt. konfiskation. Forseelsen vil heller ikke tælle med i de tre gange.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
| Soe Skrev:Min 400km gamle giantco sprint, kører kun 15km på en liter efter at havde målt, jeg kører meget fornuftigt, men kan det virkelig passe :? at den skal køre så lidt.. ?
lidt træls da jeg hele tiden kører tør, fordi benzin målern ikke virker, men det skulle i følge thansen være helt normalt den ikke virker :S

hvad gør jeg?
Tilbage til tråden!
15 km/l er 2-takt terræn. Og et meget dårligt et endda! Jeg har aldrig før hørt om en 4-takter, lovlig eller ikke, der er gået så meget under 25 km/l.

Jeg går ud fra, at du har foretaget målingen på behørrig vis!

400 km er ikke ret meget, min steg først op over de nedre 30 km/l omkring de 6-800 km.

Men en øget friktion kunne meget vel flytte ting og sager. En af bremserne kunne hænge, eller et hjul kører for stramt.

Prøv f.eks. at finde en passende bakke og forsøg en tur ned ad den på frihjul. Der bør ikke være meget fald, før accelerationen er der. Du bør være i stand til at skubbe fra med foden, og så bør den ikke stoppe før ved bakkens fod. Mønbroen sendte mig op på 45. Høve Bakke over 70!

Er bakken lang og stejl, og løber dyret ellers villigt, bør du nok lige holde lidt med bremsen, så den ikke løber helt amok.

Læg for øvrigt også mærke til, om motoren går op i omdrejninger i starten. I så fald kunne tomgangen være for høj eller koblingen 'for snæver'. Jeg vil ikke tro det har den store effekt på økonomien, men ...

Valby Bakke eller Geels Bakke her i staden vil være brugbare. I Vejle er der vist temmelig mange testemner, og mon ikke der er det de fleste steder. Lolland, Fanø og Amager muligvis undtaget Blink med øjet
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar


Forum spring: