12-02-2006, 22:09
Det er ikke noget "problem" at få de store mærker til at lave scootere, men problemet er at få kunderne til at betale for produkterne.
Store organisationer såsom yamaha med flere, har jo et kollossalt apparat der alle skal tjene hver især. Det er der jo ikke noget ondt i, tværtimod.
Men skal du hævde dig som et kvalitetsmærke, skal der være noget at have det i, det betyder ingeniører, udviklingsafdeling, international salgsafdeling, forretninger med mærkeidentitet, styret uddannelse af forhandlere og mekanikere, stort reservedelslager, flotte reklamer, forretninger der signalere kvalitet og ensartethed, så en ex.vis yamaha ejer instinktivt ved at han kan få lavet sin maskine eller købe reservedele alle steder der har et yamaha logo.
DET KOSTER ALT SAMMEN.
Og derfor må produkterne nødvendigvis blive dyrere.
Det er jo helt anderledes med fx listoen.
Jeg "opsnusede" for lang tid siden at nogen i sønderjylland, fik en knallert bare med 4 takt og kontaktede dem selv"næsten". Resten er for min egen regning, lærepengene omkring denne model er learning by doing og talrige opkald til et godt team ved lindberg der var indstillet på at hjælpe alle deres værksteder og kunder.
Men her er der kun 3 led - producent - importør - forhandler. Sådan
derfor kan maskinen sælges billigere.
Store organisationer såsom yamaha med flere, har jo et kollossalt apparat der alle skal tjene hver især. Det er der jo ikke noget ondt i, tværtimod.
Men skal du hævde dig som et kvalitetsmærke, skal der være noget at have det i, det betyder ingeniører, udviklingsafdeling, international salgsafdeling, forretninger med mærkeidentitet, styret uddannelse af forhandlere og mekanikere, stort reservedelslager, flotte reklamer, forretninger der signalere kvalitet og ensartethed, så en ex.vis yamaha ejer instinktivt ved at han kan få lavet sin maskine eller købe reservedele alle steder der har et yamaha logo.
DET KOSTER ALT SAMMEN.
Og derfor må produkterne nødvendigvis blive dyrere.
Det er jo helt anderledes med fx listoen.
Jeg "opsnusede" for lang tid siden at nogen i sønderjylland, fik en knallert bare med 4 takt og kontaktede dem selv"næsten". Resten er for min egen regning, lærepengene omkring denne model er learning by doing og talrige opkald til et godt team ved lindberg der var indstillet på at hjælpe alle deres værksteder og kunder.
Men her er der kun 3 led - producent - importør - forhandler. Sådan
derfor kan maskinen sælges billigere.
Kenneth Skou
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line