Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Super 8 konstant forlys
#49
Når du bruger lyskontrolboksen, så vil den nedregulere lysstyrken i forlygten, hvis motoren drejer langsomt rundt. Den 7'ende ledning kommer nede fra CDI'en, og modtager pulser når motoren kører. Afhængigt af frekvensen på disse pulser, så vil den justere lyset ned. Når du bruger et relæ i stedet, kører du med fuld lys hele tiden, også når motoren kører langsomt. Så du skal ikke bruge ledningen til noget. Du skal kun bruge de 6 der er i stikket.


[Image: 46bdbf8d46ef1f086b22cd0dbf625e04.jpg]

Ovenstående kan du se betydningen af de 6 ledninger, samt den 7'ende der går til CDI'en.

Stel ledningen er grøn. Batteri+ er rød.
Både forpærer langt lys og lyskontakt langt lys er blå. Forskellen er, at der er en sort streg på den der går til pæren, og ingen streg på den der kommer fra lyskontakten (også kaldet kontrol/styre signal).
Det samme med nærlys. Her er ledningerne hvide. Den til lampen har en sort streg. Den der ikke går til lampen, er den til lyskontakten.

Du kan tjekke ledningsfarverne med ovenstående billede.

Du skal ikke forbinde noget direkte til batteriet. Det er bedre at bruge den grønne og røde ledning. Du trækker ikke større strøm, end ledningerne sagtens kan klare det. Og det er da en fordel, at strømmen går igennem sikringen. Det er en risikabel sag at føre ledninger direkte til batteriet. Det bedste er at de går igennem en sikring - ellers bliver der lys inde i scooteren, hvis der opstår kortslutning på ledningerne.

Normalt forbindes + til + og - til - (stel). Og de to ledninger til lamper forbindes til L1/L2.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#50
På biltemas relæ 42-307 har benforbindelserne lagt ud præcist som de 6 ledninger på Kymcos lyskontrol boks, bortset fra at de to ledninger i højre side til plus og minus, skal placeres i midten.
Svar
#51
Relæer er som standard markeret med numre. Normalt bruges to relæer med sluttekontakt.
Disse har normalt numrene 30, 87, 85, 86. Hvis den har et ben 87A skal det ikke bruges.

Ofte sættes kontakten 30 til plus, men det kan også være 87. Tjek ledningerne du har, og se om ben 30 er sat til ben 30 på begge relæer. I så fald, så er det den som skal til plus. Er ben 87 sat sammen på de to relæer, så er det den der skal til plus.

Normalt sættes spolen ben 85 på begge relæer til minus/stel. Men, det kan også være ben 86. Tjek om ben 85 er sat sammen på de to relæer. Så er det den der skal til stel. Hvis det er ben 86 der er sat sammen på begge relæer, så er det den der skal til stel.

Tilbage har du 4 ledninger der ikke er forbundet. De to som er på relæspolerne (ben 85, hvis 86 er på stel, og 86 hvis 85 er på stel), de skal forbindes til styresignalerne for lamperne, altså til lyskontakt ledningen.

Og de 2 ledninger, der er på relækontakterne ben skal til forlyset. Det er ben 30 eller 87, den modsatte af den som plus er forbundet til.
Svar
#52
Husk du meget gerne må lægge fotos ind, når du har fået noget til at fungere.


Hvis du er i tvivl om noget, kan du måske tegne en skitse af det ledningssæt du har købt, så det er muligt at se hvordan det fungerer.
Svar
#53
(21-04-2020, 14:54)Super 8 Skrev: Husk du meget gerne må lægge fotos ind, når du har fået noget til at fungere.


Hvis du er i tvivl om noget, kan du måske tegne en skitse af det ledningssæt du har købt, så det er muligt at se hvordan det fungerer.

Jeg kigger på det en af dagene, men er stødt på et andet problem. Nemlig den lille gummi-ring der sidder i forbremse-grebet. Det er mørnet og kan ikke trække grebet tilbage, hvilket betyder konstant bremselys. Det er lidt uheldigt. Jeg må på jagt efter sådan en gummi-ring hvis den fås løs. Jeg har ikke kigget online endnu. Håber ikke det er hele forbremsegreb og beholder der skal skiftes.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#54
(21-04-2020, 20:16)KymcoSuper8-125 Skrev: Jeg kigger på det en af dagene, men er stødt på et andet problem. Nemlig den lille gummi-ring der sidder i forbremse-grebet. Det er mørnet og kan ikke trække grebet tilbage, hvilket betyder konstant bremselys. Det er lidt uheldigt. Jeg må på jagt efter sådan en gummi-ring hvis den fås løs. Jeg har ikke kigget online endnu. Håber ikke det er hele forbremsegreb og beholder der skal skiftes.

Øv, det er hele bremsegrebet der skal skiftes
http://www.scooter-dele.dk/produkter/hju...c8-e10.htm

Der fås godt nok et reparatur sæt til 50 Euro på Ebay, men jeg skifter det hele for at være sikker.
Svar
#55
Tak til Super 8. Lys-relæet virker. Der er ekstra isolering ifht. billederne. 
Det tog lidt ekstra tid at svare da jeg desværre blev banned fra forumet i 3 dage af Darkside.


[Image: 20200425-181603.jpg]


[Image: 20200425-182748.jpg]
Svar
#56
(29-04-2020, 01:44)KymcoSuper8-125 Skrev: Tak til Super 8. Lys-relæet virker. Der er ekstra isolering ifht. billederne. 
Det tog lidt ekstra tid at svare da jeg desværre blev banned fra forumet i 3 dage af Darkside.


[Image: 20200425-181603.jpg]


[Image: 20200425-182748.jpg]
Svar
#57
Det ser rigtigt flot ud!

Kan du finde et sted at spænde den fast?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#58
(29-04-2020, 19:09)Super 8 Skrev: Det ser rigtigt flot ud!

Kan du finde et sted at spænde den fast?

Ja den er sat fast med kabelstrips der hvor den gamle lysbox sad.
Jeg har dog viklet noget tape rundt om, for at metallet på relæet ikke skulle kortslutte med noget andet metal derinde.
Det lader til at virke. Dog skulle tomgang justeres lidt højere efter indgrebet (en kvart omgang).
Svar
#59
(30-04-2020, 10:09)KymcoSuper8-125 Skrev: Ja den er sat fast med kabelstrips der hvor den gamle lysbox sad.
Jeg har dog viklet noget tape rundt om, for at metallet på relæet ikke skulle kortslutte med noget andet metal derinde.
Det lader til at virke. Dog skulle tomgang justeres lidt højere efter indgrebet (en kvart omgang).


Lyskontrol boksen justerer lidt ned for lyset i tomgang, så med relæet kommer større forbrug. Det er nok årsagen.

Til gængæld bruger lyskontrolboksen strøm, når scooteren er helt slukket, og dræner batteriet. Det gør relæet ikke. Hvis du har scooteren til at stå uden du bruger den, så holder den længere end den gjorde med lyskontrolboks.

Uret bruger lidt strøm - hvis du tager den fra, kan den stå meget længe uden at blive brugt. Uden lyskontrolboks, er uret det eneste som bruger strøm, med mindre du har alarm på.

Jeg satte en modstand ind i serie med uret. Det virkede fint. Modstanden sænkede strømforbruget, men uret fungerede stadigt. Uret fungerer ved lavere spænding end 12V, og sættes en modstand ind kan man sænke spændingen og dermed effektforbruget. Jeg husker ikke hvor stor modstand jeg brugte. Man kan også afprøve hvor lav spænding at uret fungerer, og sætte en spændingsregulator på, med ultralavt strømforbrug. Standard spændingsregulatorer bruger 3mA, og de dræner batteriet, men man kan få nogen, der kun bruger få mikroampere.
Svar


Forum spring: