Søg Garagen Hej Gæst! Register

Batteri kan ikke oplades
#1
Halløj i sadlen!

Jeg har et mærkeligt batteri-problem.

Scooteren har stået i vinter hi siden sidste efterår, med batteriet taget ud. Så jeg ville lige lade batteriet op med min Ctek lader. Opladningen begynder fint, den lader og går fra trin 1-7 på omkring 3 timer. Det er et LP batteri fra Thansen på 12v og 6Ah. Det er over 6 år gammel.
Men dagen efter da jeg installerer batteriet, så vil scooteren ikke starte. Jeg tjekker først ledninger og sikringer, og derefter prøver jeg et andet batteri (fra en anden scooter jeg har stående). Og det nye batteri virker fint og scooteren starter. Jeg prøver det gamle batteri i reservescooteren, hvor det ikke virker. Ergo = batteriet er dødt/defekt. Men hvorfor viser opladeren at batteriet fint lader og aflader og er klar til brug?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(08-04-2020, 01:12)KymcoSuper8-125 Skrev: Halløj i sadlen!

Jeg har et mærkeligt batteri-problem.

Scooteren har stået i vinter hi siden sidste efterår, med batteriet taget ud. Så jeg ville lige lade batteriet op med min Ctek lader. Opladningen begynder fint, den lader og går fra trin 1-7 på omkring 3 timer. Det er et LP batteri fra Thansen på 12v og 6Ah. Det er over 6 år gammel.
Men dagen efter da jeg installerer batteriet, så vil scooteren ikke starte. Jeg tjekker først ledninger og sikringer, og derefter prøver jeg et andet batteri (fra en anden scooter jeg har stående). Og det nye batteri virker fint og scooteren starter. Jeg prøver det gamle batteri i reservescooteren, hvor det ikke virker. Ergo = batteriet er dødt/defekt. Men hvorfor viser opladeren at batteriet fint lader og aflader og er klar til brug?

Tjekkede du spændingen, efter du købte batteriet? Det er en god idé - allerede i butikken - at tjekke der er ca. 14 volt over batteriet. Er der kun 12.0V når man køber batteriet, så skyldes det at batteriet ikke er blevet opladet af forhandleren, og efter noget tid kan det medføre at cellerne kortslutter. Et batteri skal altid holdes opladt af forhandleren, og det glemmer de ofte.

Mit råd er, at du skal få batteriet byttet. Tag et voltmeter med, og tjek spændingen er ok på det ny batteri. Hvor stor spændingen skal være kan afhænge lidt af batteritype, og nogle batterityper er ved et opladt batteri nede på 12.5V. Er batteriet under 12.0V er de dårlige eller defekte. Et batteri må kun aflades til ca. 50%, og da er spændingen ned til 12.2V til 12.4V afhængigt af type. Er batteriets spænding under 12.5V, så undlad at købe det.

Det er også vigtigt, at du oplader et batteri før du bruger det. Den store startstrøm kan ødelægge batteriet, hvis det er afladt ved købet.
Svar
#3
Ja lidt underligt at din Ceteklader ikke opdager det er defekt, men 6 år er en lidt høj alder for et batteri når køretøjet ikke bruges hver dag og batteriet skal overvintre. 
Jeg vil anbefale dig og købe sådan et her og selfølgelig i passende størrelse:
 https://www.varta-automotive.dk/da-dk/pr...sports-agm

Bare på med væsken og vent to timer, så kører de skriver de. Jeg sætter så godt nok laderen på natten over inden montage. Og de er ikke specielt dyre i forhold til "billige batterier"
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
#4
(08-04-2020, 08:37)nallerplys Skrev: Ja lidt underligt at din Ceteklader ikke opdager det er defekt, men 6 år er en lidt høj alder for et batteri når køretøjet ikke bruges hver dag og batteriet skal overvintre. 
Jeg vil anbefale dig og købe sådan et her og selfølgelig i passende størrelse:
 https://www.varta-automotive.dk/da-dk/pr...sports-agm

Bare på med væsken og vent to timer, så kører de skriver de. Jeg sætter så godt nok laderen på natten over inden montage. Og de er ikke specielt dyre i forhold til "billige batterier"

Til Super 8 vil jeg anbefale et GTZ-14 GEL batteri.

Målene er:
Længde 151 mm
Bredde 87 mm
Højde 110 mm


Og den kan lige være i Super 8's batteriboks. Dog er ikke plads til skruen ovenpå batteriet, så dens ledninger skal monteres på siden, og skruen også på siden. Det kan være lidt besværligt, men kan nemt gøres hvis man finder noget at holde møtrikken med.

De har GTZ-14 GEL batterier hos T-Hansen.

Jeg har brugt et JMT batteri: 
https://www.billigbilpleje.dk/pi/JMT-GEL...46590.aspx

Husk at tjekke spændingen er over 12V når du køber den.
Svar
#5
T-Hansens batteri: https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoote...124853015/

Data: https://www.landportbv.com/en/products/accu-gtz14-s/

Spænding: Skal være mindst 50% opladt for at være ok. Ved 50% er spændingen 12,35V.
Ved fuld opladt er spændingen mindst 12,85V.

Er spændingen lavere end 12,35V når du køber det, så er det ikke godt.

Tag et voltmeter med, så du kan tjekke spændingen når du køber den: Det er så trals at skulle retur med batteriet, og det kan være sværre at bytte.

For at der er plads skal møtrikken, ledningerne, og bolten monteres på siden.

Oplad batteriet helt før brug. Når den er fuldt opladt, skal spændingen være mindst 12,85V over batteriet. Ellers er ej ok.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvad med et Varta af den type:

https://www.batteribyen.dk/varta-511-902...mc-batteri

/Frank
Kymco Super 8 4T 50 2015 3.000 km

PGO T-Rex 50 2010 36.000
Svar
#7
(09-04-2020, 23:12)FAL Skrev: Hvad med et Varta af den type:

https://www.batteribyen.dk/varta-511-902...mc-batteri

/Frank

Det er ret dyrt 588 kr. + porto. Og det er kun til en scooter.

Jeg har netop købt det gel batteri hos Thansen på 11Ah som nævnt ovenfor til 299 kr. på tilbud (GTZ14-S). Det fungerer rigtig fint. Så jeg er godt tilfreds med købet især til prisen.
Svar
#8
(10-04-2020, 02:27)KymcoSuper8-125 Skrev: Det er ret dyrt 588 kr. + porto. Og det er kun til en scooter.

Jeg har netop købt det gel batteri hos Thansen på 11Ah som nævnt ovenfor til 299 kr. på tilbud (GTZ14-S). Det fungerer rigtig fint. Så jeg er godt tilfreds med købet især til prisen.

Det er da super, det batteri som FAL nævner er netop Varta powersport jeg henviste til. Men skidt med det, nu er du kørende.
Jeg har så oplevet med et scooter/mc batteri af billigere slags at de kan være våde ovenpå (svedte en smule væske) Det var så et af dem fra Jemogfix.
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
#9
Jeg kender ikke LP batterierne fra Thansen ret godt, men de er fra et hollandsk firma der hedder Landport BV. Deres produkter ser nu ret okay ud hvis man kigger på deres website.

Min scooter starter på 1 sekund nu. Jeg ved ikke om det skyldes batteriet. Førhen skulle motoren tørnes et par gange mere rundt før den startede. Men der er også lidt forskel på de 5Ah standard og det nye 11Ah.

Der er for resten godt med plads under batteri dækslet med skruerne monteret øverst. Jeg måtte endda lægge noget imellem batteri og dæksel for at det ikke sidder og rasler når jeg kører. Gummi-remmen er for stram til det nye batteris dimensioner (det er ca. 2 cm højere end originalen).


Men LP batterierne er på tilbud pt. nedsat 100 kr. Så 299 kr. for et GEL batteri på 12V 11Ah synes jeg lyder som et fint køb, hvis det holder mere end et par år altså.
Batteriet er dog sort og ikke blåt som på Thansens hjemmeside. (og æsken er rød/hvid! Total farveforvirring)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg bruger Biltemas gel batterier Grin
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#11
De LP batterier har jeg ikke god erfaring med de holder max 2 år så er de døde Ond .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#12
(11-04-2020, 08:48)Johannes Johansen Skrev: De LP batterier har jeg ikke god erfaring med de holder max 2 år så er de døde Ond .

Mit det gamle holdt over 6 år.
Svar


Forum spring: