Søg Garagen Hej Gæst! Register

strøm
#1
hej , jeg er ny bruger, har et problem, med min DR.BIG den lader ikke strøm på batteriet, kører fint når den er igang med både lys og alt andet, men det er irreterende at jeg hver 4-5 dag skal lade batteriet op så jeg kan bruge el stateren.
Er der nogen der har en ide om hvad det kunne være ? Vil ikke begynde at skifte lade relæ eller andre komponenter, hvis nogen har en god ide. Spørgsmålstegn
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(15-02-2020, 11:31)Paragrafrytter Skrev: hej , jeg er ny bruger, har et problem, med min DR.BIG den lader ikke strøm på batteriet, kører fint når den er igang med både lys og alt andet, men det er irreterende at jeg hver 4-5 dag skal lade batteriet op så jeg kan bruge el stateren.
Er der nogen der har en ide om hvad det kunne være ? Vil ikke begynde at skifte lade relæ eller andre komponenter, hvis nogen har en god ide. Spørgsmålstegn

  Kunne batteriet være slidt/færdigt?

  Vh Erik.
Svar
#3
Du skal tage et multimeter og måle ved batteri polerne + & - når den er startet og når du giver gas så skal du kunne måle om kring de 14 volt så ved du at den lader på batteriet, hvis du hele tiden kører små ture så kan du tømme batteriet for strøm lige meget hvor nyt batteri du så har i.
Og hvis at der var noget galt med at den ikke laver strøm til batteriet når motoren er startet så er din spændings regulator stået af, men så ville du også springe pærerne i for og baglygten.
Og bare den strøm som du bruger på en el start så skal du mindst køre 20 km uden stop af motoren før den har ladet den strøm op på batteriet selv, det kan være en god ide at bruge kickstarter hvis der bliver kørt mange korte ture ellers så bliver batteriet drænet fuldstendig for strøm.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#4
(15-02-2020, 15:33)Johannes Johansen Skrev: Du skal tage et multimeter og måle ved batteri polerne + & - når den er startet og når du giver gas så skal du kunne måle om kring de 14 volt så ved du at den lader på batteriet, hvis du hele tiden kører små ture så kan du tømme batteriet for strøm lige meget hvor nyt batteri du så har i.
Og hvis at der var noget galt med at den ikke laver strøm til batteriet når motoren er startet så er din spændings regulator stået af, men så ville du også springe pærerne i for og baglygten.
Og bare den strøm som du bruger på en el start så skal du mindst køre 20 km uden stop af motoren før den har ladet den strøm op på batteriet selv, det kan være en god ide at bruge kickstarter hvis der bliver kørt mange korte ture ellers så bliver batteriet drænet fuldstendig for strøm.

Det kan være batteri og batterikvalitet, spændingsregulator, og generator.

Hvis der er fint strøm på, når batteriet ikke er sat på, så er det nok ikke generatoren.

Nogle spændingsregulatorer er "defekte" fra producenten, og ødelægger batterierne. De oplader fint, men opladningen slås ikke fra, og oplade delen er lavet med en simpel diode. Typisk vil batteriet hurtigt blive dårligt. Det gælder mange scootere og knallerter af kinafrabrikat. En del af de spændingsregulatorer som de sælger hos T-Hansen er også af den type der ødelægger batterierne.

Hvis du på din spændingsregulator kan måle en diodestrækning på 0.7V fra AC ben (multimeter sat på diode), og til plus, så er det af typen som ødelægger batteriet. Der skal bruges en styret ensretter for at afbryde strømmen når batteriet er opladt til den korrekte spænding, og den har et spændingstab på mindst 1V. Er spændingen mindre, så er noget galt, og dine batterier vil "poppe". Hvis du vælger batterier der hældes vand på, kan du i nogle tilfælde bare hælde vand på indimellem, da laderen er lavet til at vandet koger bort.

Alle spændingsregulatorer som jeg har fundet hos T-Hansen til ca. 100 kr. er af typen der ødelægger batterierne.
Svar
#5
(15-02-2020, 15:33)Johannes Johansen Skrev: Du skal tage et multimeter og måle ved batteri polerne + & - når den er startet og når du giver gas så skal du kunne måle om kring de 14 volt så ved du at den lader på batteriet, hvis du hele tiden kører små ture så kan du tømme batteriet for strøm lige meget hvor nyt batteri du så har i.
Og hvis at der var noget galt med at den ikke laver strøm til batteriet når motoren er startet så er din spændings regulator stået af, men så ville du også springe pærerne i for og baglygten.
Og bare den strøm som du bruger på en el start så skal du mindst køre 20 km uden stop af motoren før den har ladet den strøm op på batteriet selv, det kan være en god ide at bruge kickstarter hvis der bliver kørt mange korte ture ellers så bliver batteriet drænet fuldstendig for strøm.

Spændingsregulatoren indeholder to dele - hvis den er til AC scootere. Den ene del, står for at regulerer spændingen til lygterne. Og den anden del, står for at oplade batteriet. Det er forskellige komponenter, og regulatoren kan derfor fint regulere spændingen til lygterne, samtidigt med at ladedelen ikke fungerer.

Hvis det er DC scootere, så er lidt svært at sige generalt hvordan de fungere.

At der er problemer med ladningen, er et helt almindeligt problem - og det er meget normalt, at det er regulatoren som ødelægger batteriet. Regulatoren oplader fint, men batteriet ødelægges, fordi at opladningen ikke slår fra. Køber du et nyt vedligeholdelsesfrit batteri, så sker det igen efter et halvt til et helt år, afhængigt af hvor ofte du kører, og hvor langt du kører. Kører du langt af gangen, så batteriet oplades fuldt og mere til, så er problemet størst.

Hvis det viser sig, at det er dit batteri som er ødelagt, så vil jeg anbefale at du også finder en anden regulator og skifter den ud. Køb ikke en af de billigste på markedet - de er næsten altid af typen, der får batterierne til at "poppe". Skifter du ikke ensretteren, så sker det samme igen efter lidt tid. Det skyldes ikke dårlig batterikvalitet, men at ensretteren er designet til, at destruere batterierne efter noget tid.

Endeligt er der nogle få scootere på markedet, der ikke er designet til at køre med nærlys. De vil oplade batteriet fint, når du ikke har lys på, og så er ingen problemer. Her i Danmark, skal vi køre med kørelys/nærlys, og det er deres generator ikke designet kraftigt nok til.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Her kan du se indmaden af en typisk kina regulator:
   

Den store SCR i midten regulerer lyset, så spændingen ikke bliver for stor. Den forhindrer, at pærerne springer.

Den lille komponent i højre side, hvor der står BAS på printet er en diode. Det er den, som oplader batteriet. Der er intet andet end denne diode i opladekredsløbet, og den slår ikke fra. Før eller siden, så vil batteriet overoplades og "poppe". Nogle ensretterdioder er almn. dioder og har et spændingsfald på 0.7V. Andre, er af schottky typen, og har et spændingsfald på 0.3V - 0.5V. På en ensretter af den viste type, vil du kunne detektere en diodestrækning (0.8V eller mindre) mellem to af benene på regulatoren. Hvilke ben, og polaritet, afhænger af benforbindelsern, og de er forskellige på typerne. Du må  med andre ord ikke kunne finde to ben, hvor der er mindre end 0.8V mellem benene, når multimeteret står på diode. Du skal prøve at vende plus og minus i begge retninger. Er der er en diode, så vil du se at den viser typisk 0.2V til 0.8V i den ene retning, normalt et større tal eller uendeligt  i den modsatte. I så fald, bør du smide ensretteren ud.
Svar
#7
Her er et eksempel på regulator der får batteriet ødelagt:


https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoote...814738409/

Jeg har selv målt på den og den er lavet med en diode. Jeg klagede herefter til T-Hansen, og beskrev overfor dem, at den fik batteriet til sprænge i luften. T-Hansen svarede, at deres kunder var tilfredse.
Svar
#8
Her er diagrammet som det skal se  ud:



[Image: 4-Pin-Regulator-AC.jpg]
Komponenterne på ben 2 og 4 er dem der regulerer AC spændingen til lyset. Q3 er den store komponent i midten. D1-D4 er den lille pakke i venstre side. SCR'en Q2 mangler, og alle komponenterne D7,D8,R4,D9 og Q2 er erstattet af en diode. Det får batterierne til at poppe. Hvis din scooter har en kraftig generator, og det er et lukket batteri, kan du ofte direkte finde en sprække i batteriet. Det skyldes, at gassen ikke kan komme ud, og får batteriets plastik i stykker, samtidigt med det lyder som et lille skud eller punktering.

Mange af dem der sælges på amazon og ebay er samme type - også dem, der skriver at de er kvalitets regulatorer, og forhindrer overopladning. Det gør de ikke, men de forhindrer at pærerne springer. Q2 skal være en styret ensretter - at den er styret betyder, at den kan kobles fra. Det betyder, at den skal have 3 ben. Den erstatter de med en der ikke er styret, som har kun to ben, og den lader og lader, også når batteriets spænding er for høj.
Svar
#9
Nu er det jo så ikke en T-hansen knallert der er tale om men en Pgo som ikke er en T-hansen knallert, så har ikke lige tænkt mig at læse om noget som der bliver solgt i T-hansen.
Jeg vil stadig mene at hvis man måler volt mellem plus og minus på batteriet når det er sat til knallerten og den er startet og den så viser 14 volt at den lader, men det udelukker jo ikke at batteriet kan være dårligt.
Men hvis at spændingen falder under 12 volt på batteriet når det ikke sidder til i løbet af et døgn så vil jeg mene at batteriet er dårligt, så køb et nyt batteri hvis det er tilfældet.
Jeg har selv ikke oplevet at et batteri er sprunget i luftet, men har oplevet at batterier bliver dårlige med tiden uden at spændings regulatoren fejler noget så start med batteriet som udgangs punkt.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: