Søg Garagen Hej Gæst! Register

strøm
#1
hej , jeg er ny bruger, har et problem, med min DR.BIG den lader ikke strøm på batteriet, kører fint når den er igang med både lys og alt andet, men det er irreterende at jeg hver 4-5 dag skal lade batteriet op så jeg kan bruge el stateren.
Er der nogen der har en ide om hvad det kunne være ? Vil ikke begynde at skifte lade relæ eller andre komponenter, hvis nogen har en god ide. Spørgsmålstegn
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(15-02-2020, 12:31)Paragrafrytter Skrev: hej , jeg er ny bruger, har et problem, med min DR.BIG den lader ikke strøm på batteriet, kører fint når den er igang med både lys og alt andet, men det er irreterende at jeg hver 4-5 dag skal lade batteriet op så jeg kan bruge el stateren.
Er der nogen der har en ide om hvad det kunne være ? Vil ikke begynde at skifte lade relæ eller andre komponenter, hvis nogen har en god ide. Spørgsmålstegn

  Kunne batteriet være slidt/færdigt?

  Vh Erik.
Svar
#3
Du skal tage et multimeter og måle ved batteri polerne + & - når den er startet og når du giver gas så skal du kunne måle om kring de 14 volt så ved du at den lader på batteriet, hvis du hele tiden kører små ture så kan du tømme batteriet for strøm lige meget hvor nyt batteri du så har i.
Og hvis at der var noget galt med at den ikke laver strøm til batteriet når motoren er startet så er din spændings regulator stået af, men så ville du også springe pærerne i for og baglygten.
Og bare den strøm som du bruger på en el start så skal du mindst køre 20 km uden stop af motoren før den har ladet den strøm op på batteriet selv, det kan være en god ide at bruge kickstarter hvis der bliver kørt mange korte ture ellers så bliver batteriet drænet fuldstendig for strøm.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#4
(15-02-2020, 16:33)Johannes Johansen Skrev: Du skal tage et multimeter og måle ved batteri polerne + & - når den er startet og når du giver gas så skal du kunne måle om kring de 14 volt så ved du at den lader på batteriet, hvis du hele tiden kører små ture så kan du tømme batteriet for strøm lige meget hvor nyt batteri du så har i.
Og hvis at der var noget galt med at den ikke laver strøm til batteriet når motoren er startet så er din spændings regulator stået af, men så ville du også springe pærerne i for og baglygten.
Og bare den strøm som du bruger på en el start så skal du mindst køre 20 km uden stop af motoren før den har ladet den strøm op på batteriet selv, det kan være en god ide at bruge kickstarter hvis der bliver kørt mange korte ture ellers så bliver batteriet drænet fuldstendig for strøm.

Det kan være batteri og batterikvalitet, spændingsregulator, og generator.

Hvis der er fint strøm på, når batteriet ikke er sat på, så er det nok ikke generatoren.

Nogle spændingsregulatorer er "defekte" fra producenten, og ødelægger batterierne. De oplader fint, men opladningen slås ikke fra, og oplade delen er lavet med en simpel diode. Typisk vil batteriet hurtigt blive dårligt. Det gælder mange scootere og knallerter af kinafrabrikat. En del af de spændingsregulatorer som de sælger hos T-Hansen er også af den type der ødelægger batterierne.

Hvis du på din spændingsregulator kan måle en diodestrækning på 0.7V fra AC ben (multimeter sat på diode), og til plus, så er det af typen som ødelægger batteriet. Der skal bruges en styret ensretter for at afbryde strømmen når batteriet er opladt til den korrekte spænding, og den har et spændingstab på mindst 1V. Er spændingen mindre, så er noget galt, og dine batterier vil "poppe". Hvis du vælger batterier der hældes vand på, kan du i nogle tilfælde bare hælde vand på indimellem, da laderen er lavet til at vandet koger bort.

Alle spændingsregulatorer som jeg har fundet hos T-Hansen til ca. 100 kr. er af typen der ødelægger batterierne.
Svar
#5
(15-02-2020, 16:33)Johannes Johansen Skrev: Du skal tage et multimeter og måle ved batteri polerne + & - når den er startet og når du giver gas så skal du kunne måle om kring de 14 volt så ved du at den lader på batteriet, hvis du hele tiden kører små ture så kan du tømme batteriet for strøm lige meget hvor nyt batteri du så har i.
Og hvis at der var noget galt med at den ikke laver strøm til batteriet når motoren er startet så er din spændings regulator stået af, men så ville du også springe pærerne i for og baglygten.
Og bare den strøm som du bruger på en el start så skal du mindst køre 20 km uden stop af motoren før den har ladet den strøm op på batteriet selv, det kan være en god ide at bruge kickstarter hvis der bliver kørt mange korte ture ellers så bliver batteriet drænet fuldstendig for strøm.

Spændingsregulatoren indeholder to dele - hvis den er til AC scootere. Den ene del, står for at regulerer spændingen til lygterne. Og den anden del, står for at oplade batteriet. Det er forskellige komponenter, og regulatoren kan derfor fint regulere spændingen til lygterne, samtidigt med at ladedelen ikke fungerer.

Hvis det er DC scootere, så er lidt svært at sige generalt hvordan de fungere.

At der er problemer med ladningen, er et helt almindeligt problem - og det er meget normalt, at det er regulatoren som ødelægger batteriet. Regulatoren oplader fint, men batteriet ødelægges, fordi at opladningen ikke slår fra. Køber du et nyt vedligeholdelsesfrit batteri, så sker det igen efter et halvt til et helt år, afhængigt af hvor ofte du kører, og hvor langt du kører. Kører du langt af gangen, så batteriet oplades fuldt og mere til, så er problemet størst.

Hvis det viser sig, at det er dit batteri som er ødelagt, så vil jeg anbefale at du også finder en anden regulator og skifter den ud. Køb ikke en af de billigste på markedet - de er næsten altid af typen, der får batterierne til at "poppe". Skifter du ikke ensretteren, så sker det samme igen efter lidt tid. Det skyldes ikke dårlig batterikvalitet, men at ensretteren er designet til, at destruere batterierne efter noget tid.

Endeligt er der nogle få scootere på markedet, der ikke er designet til at køre med nærlys. De vil oplade batteriet fint, når du ikke har lys på, og så er ingen problemer. Her i Danmark, skal vi køre med kørelys/nærlys, og det er deres generator ikke designet kraftigt nok til.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Her kan du se indmaden af en typisk kina regulator:
   

Den store SCR i midten regulerer lyset, så spændingen ikke bliver for stor. Den forhindrer, at pærerne springer.

Den lille komponent i højre side, hvor der står BAS på printet er en diode. Det er den, som oplader batteriet. Der er intet andet end denne diode i opladekredsløbet, og den slår ikke fra. Før eller siden, så vil batteriet overoplades og "poppe". Nogle ensretterdioder er almn. dioder og har et spændingsfald på 0.7V. Andre, er af schottky typen, og har et spændingsfald på 0.3V - 0.5V. På en ensretter af den viste type, vil du kunne detektere en diodestrækning (0.8V eller mindre) mellem to af benene på regulatoren. Hvilke ben, og polaritet, afhænger af benforbindelsern, og de er forskellige på typerne. Du må  med andre ord ikke kunne finde to ben, hvor der er mindre end 0.8V mellem benene, når multimeteret står på diode. Du skal prøve at vende plus og minus i begge retninger. Er der er en diode, så vil du se at den viser typisk 0.2V til 0.8V i den ene retning, normalt et større tal eller uendeligt  i den modsatte. I så fald, bør du smide ensretteren ud.
Svar
#7
Her er et eksempel på regulator der får batteriet ødelagt:


https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoote...814738409/

Jeg har selv målt på den og den er lavet med en diode. Jeg klagede herefter til T-Hansen, og beskrev overfor dem, at den fik batteriet til sprænge i luften. T-Hansen svarede, at deres kunder var tilfredse.
Svar
#8
Her er diagrammet som det skal se  ud:



[Image: 4-Pin-Regulator-AC.jpg]
Komponenterne på ben 2 og 4 er dem der regulerer AC spændingen til lyset. Q3 er den store komponent i midten. D1-D4 er den lille pakke i venstre side. SCR'en Q2 mangler, og alle komponenterne D7,D8,R4,D9 og Q2 er erstattet af en diode. Det får batterierne til at poppe. Hvis din scooter har en kraftig generator, og det er et lukket batteri, kan du ofte direkte finde en sprække i batteriet. Det skyldes, at gassen ikke kan komme ud, og får batteriets plastik i stykker, samtidigt med det lyder som et lille skud eller punktering.

Mange af dem der sælges på amazon og ebay er samme type - også dem, der skriver at de er kvalitets regulatorer, og forhindrer overopladning. Det gør de ikke, men de forhindrer at pærerne springer. Q2 skal være en styret ensretter - at den er styret betyder, at den kan kobles fra. Det betyder, at den skal have 3 ben. Den erstatter de med en der ikke er styret, som har kun to ben, og den lader og lader, også når batteriets spænding er for høj.
Svar
#9
Nu er det jo så ikke en T-hansen knallert der er tale om men en Pgo som ikke er en T-hansen knallert, så har ikke lige tænkt mig at læse om noget som der bliver solgt i T-hansen.
Jeg vil stadig mene at hvis man måler volt mellem plus og minus på batteriet når det er sat til knallerten og den er startet og den så viser 14 volt at den lader, men det udelukker jo ikke at batteriet kan være dårligt.
Men hvis at spændingen falder under 12 volt på batteriet når det ikke sidder til i løbet af et døgn så vil jeg mene at batteriet er dårligt, så køb et nyt batteri hvis det er tilfældet.
Jeg har selv ikke oplevet at et batteri er sprunget i luftet, men har oplevet at batterier bliver dårlige med tiden uden at spændings regulatoren fejler noget så start med batteriet som udgangs punkt.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(24-02-2020, 09:03)Johannes Johansen Skrev: Jeg har selv ikke oplevet at et batteri er sprunget i luftet, men har oplevet at batterier bliver dårlige med tiden uden at spændings regulatoren fejler noget så start med batteriet som udgangs punkt.

Hvordan ved du, at det ikke skyldes spændingsregulatoren?

I langt de fleste tilfælde, så leveres billige knallerter med en spændingsregulator der ødelægger batteriet. På min var den som sad der som ny af den type. Jeg forventer dog ikke at mærkevarer som PGO er "født" med sådan en spændingsregulator, men den kan være blevet skiftet med en T-Hansen type, hvis den er købt brugt.

Et batteri, der ikke overoplades af spændingsregulatoren, holder mindst 5 år, og typisk 10 år. Hvis batteriet holder under 5 år, så er der normalt fejl på det elektriske system. Typiske fejl er at der er noget der trækker strøm, når tændingen er slukket, eller at laderegulatoren ikke regulerer, eller hvis den er blevet udskiftet hos en forhandler.

Jeg har ikke kunnet finde nogen laderegulatorer på ebay der fungerer. Dem hvor de viser billede af elektronikken, og påstår i teksten at den er sikker, er lavet med den pågældende diode. Det kan tydeligt ses af billedet.

Desværre, så er der mange, som ikke har nogen kendskab til elektronik blandt indkøbere, og de kan ikke vurdere om en regulator er designet til at ødelægge batteriet.

En anden typisk fejl ved regulatorer, er at de har alle komponenterne som skal være der - men de har brugt upræcise komponenter, så at batteriet lades til for høj spænding.
Svar
#11
(24-02-2020, 09:03)Johannes Johansen Skrev: Jeg vil stadig mene at hvis man måler volt mellem plus og minus på batteriet når det er sat til knallerten og den er startet og den så viser 14 volt at den lader, men det udelukker jo ikke at batteriet kan være dårligt.

Hvis den viser 14 volt når den er startet, og at spændingen ikke stiger når du giver fuld gas, og slukker lyset, så tyder det på at laderegulatoren fungerer. Du kan dog ikke være 100% sikkert, da batteriet æder strømmen, og afkoger vandet, hvis spændingen bliver for høj. Hvis spændingen kan blive for høj, så er batteriet allerede ødelagt, ellers forhindrer den det. Hvis du kan få spændingen op over 14 volt, så tydes på at den overoplader og at batteriet er defekt. Regulatoren skal gerne sikre at spændingen ikke bliver for høj, uanset der gives gas, og ikke er lys på

Jeg anbefaler du udskifter batteriet og helst finder et vedligeholdelsesfrit batteri, med mange CCA. CCA er det som angiver hvor stor startstrøm at batteriet kan levere, og det er vigtigt det er højt, for at du kan starte uden besvær, og mange gange.

Hvis du får problemer med batteriet igen, så udskift spændingsregulatoren, samt batteriet igen.

Hvis du kan se nogen skader på batteriet, f.eks. at det er flækket eller gået fysisk i stykker, så skyldes det overopladning. Så skal du også udskifte spændingsregulatoren.

Der kan også være fejl på generaltoren. Hvis den ikke leverer strøm nok, kan batteriet blive afladet for meget og i længden gå i stykker.
Svar
#12
En simpel måde at gennemmåle en regulator på er følgende:

Regulatoreren har to AC indgange, og en + og - til batteriet.

Hvis den er lavet med en diode, så er dioden mellem en af de to AC indgange og + udgangen til batteriet. Anode er forbundet til en af de to AC indgange, og katoden til + udgangen.

Du kan måle denne diode med et multimeter der sættes på diodemåling. Den skal vise ca. 0.7V hvis der måles en normal diode i gennemgangsretningen, og 0.3V - 0.5V hvis der måles en schottky diode i gennemgangsretningen.

Det betyder, at hvis du sætter multimeterets sorte ledning på plus på regulatoren, og sætter den røde på en af de to AC indgange, så må den ikke vise en spænding i området 0.2V - 0.8V på en af de to AC indgange, for så er der en diode. Det lyder måske lidt ulogisk at den sorte ledning skal sættes på plus udgangen, men når man måler en ensretter diode, så er spændingen på AC indgangen større end udgangsspændingen på plus, og derfor skal den sorte ledning på multimeteret forbindes til plus, for at tjekke om der er dioder i ensretteren til plus.

Hvis den er ok, og lavet med en styret ensretter (SCR) så skal den vise ca. 1V eller en højere spænding mellem begge AC indgange og plus.

Ovenstående måling kræver at ensretteren ikke er forbundet.

Den måler udelukkende om regulatoren er lavet med en diode der ikke slår fra ved for høj batterispænding, ikke om der f.eks. er brugt upræcise komponenter der gør at der ikke slås fra ved den korrekte spænding. Så teoretisk kan den godt være dårlig, selvom der ikke kan måles en diode.

Ikke alle regulatorer kan måles på ovenstående måde, da det afhænger af regulator type, men dem til en ældre PGO skulle kunne.
Svar


Forum spring: