Søg Garagen Hej Gæst! Register

Du bli'r overset!
#1
Ifølge denneher artikel/undersøgelse er det farligt at køre i højre hjulspor - moderne biler med adaptiv fartkontrol overser små køretøjer i dette område.

Wunderbar!

http://www.magacin.dk/motorcykler/nye-bi...er/ar9081/

Det er heller ikke sjov at køre i venstre hjulspor på en '45er, så hvad skal man gøre? Søge tilflugt på cykelstien?
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(03-02-2020, 08:27)stormbringer Skrev: Ifølge denneher artikel/undersøgelse er det farligt at køre i højre hjulspor - moderne biler med adaptiv fartkontrol overser små køretøjer i dette område.

Wunderbar!

http://www.magacin.dk/motorcykler/nye-bi...er/ar9081/

Det er heller ikke sjov at køre i venstre hjulspor på en '45er, så hvad skal man gøre? Søge tilflugt på cykelstien?

Du skal sørge for, at din knallert 45 kan køre ca. 54 km/t - det giver ikke stor bøde, så længe det er under 57,9 km/t.

Og så skal du placere dig som på en motorcykel, dvs. et sted i mellem midten af vognbanen du kører i, og venstre hjulspor. Normalt kører man lidt til venstre for midten af vognbanen.

En knallert 45 skal ligesom en motorcykel køre på vognbanen og ikke på cykelstien. Den fylder det samme som en bil - og er der overhaling forbudt, og ikke tilladt at overhale en bil, så er heller ikke tilladt at overhale en knallert 45. Derimod må man gerne overhale en knallert 30, da denne ikke skal køre på vognbanen, men kører i rabatten.

Bilister burde lære at motorcykler og knallerter fylder som en bil. Årsagen ligger i, at de ligger mindre stabilt på vejen, og man kan nemt på grund af manøvre, vind og lign. rykke sig lidt sidelands på vejen. Det er vigtigt, at det er plads til dette, og derfor skal bilister overhale med god sideafstand.

Netop dette er årsagen til, at jeg altid placerer mig lidt til venstre for midten. Derved tvinger jeg bilisten til, at ikke overhale, med mindre de kører over i de modkørendes bane, eller anvender en anden vognbane, hvis der er flere, eller plads til flere biler ved siden af hinanden. En knallert 45 og MC kræver altid samme som en bil, dvs. ca. 2,3 - 2.5 meter på vejen. Er der god plads til højre for mig, så kan jeg altid trække lidt til højre, hvis bilisten kommer alt for tæt på når de overhaler. Kører jeg derimod i højre side, så forsøger bilisterne at presse mig helt ud i rabatten, eller helt af vejen.

Min holdning er, at du som knallert 45 kører, bør tage kørekort til motorcykel, og placere dig på samme måde som du undervises i at motorcykler skal placere sig på vognbanen.
Svar
#3
(26-03-2020, 19:40)Super 8 Skrev: {...}

Min holdning er, at du som knallert 45 kører, bør tage kørekort til motorcykel, og placere dig på samme måde som du undervises i at motorcykler skal placere sig på vognbanen.

Neutral Men, hvorfor tage kørekort til MC, for stadigvæk at køre 45ér. Det er der nok ingen der gør, tror du?

Svar
#4
(28-03-2020, 11:47)barden Skrev: Neutral Men, hvorfor tage kørekort til MC, for stadigvæk at køre 45ér. Det er der nok ingen der gør, tror du?

Sad jeg også lige og tænkte. Giver ikke så meget mening Smil
/Karen Hansen


PGO Dr. Big  årgang 2016


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#5
(28-03-2020, 11:53)K. Hansen Skrev: Sad jeg også lige og tænkte. Giver ikke så meget mening Smil

Det giver da mening Grin . 45'r kortet, koster det samme som til MC/bil Så man når man har fået kortet til 12-15.000 kr, så skal der investeres i MC eller bil. Det dyrt do (med mindre man køber brugt) Smil Så er en 45'r jo et alternativ Blink med øjet

Og ja jeg brugte 45.000 kr på en 30'r "bil". Jeg kunne jo bare ha' fået det MC kort i stedet, plus en MC. Blink med øjet Men opgav jo det kort, for snart 30 år siden (eller deromkring) Grin
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(28-03-2020, 15:45)Jps Skrev: Det giver da mening  Grin . 45'r kortet, koster det samme som til MC/bil Så man når man har fået kortet til 12-15.000 kr, så skal der investeres i MC eller bil. Det dyrt do (med mindre man køber brugt) Smil Så er en 45'r jo et alternativ Blink med øjet

Og ja jeg brugte 45.000 kr på en 30'r "bil".  Jeg kunne jo bare ha' fået det MC kort i stedet, plus en MC. Blink med øjet Men opgav jo det kort, for snart 30 år siden (eller deromkring) Grin

Ja, jeg har selv gjort det. Jeg havde købt 45 knallert før jeg tog MC kørekort, og besluttede at jeg vil vente med at købe en MC. Min 45 knallert fungerer jo ok, og jeg er faktisk glad for den. På et tidspunkt overvejer jeg dog, at den skal udskiftes med MC med ABS bremse. Og jeg overvejer at bygge noget elektronik til MC'en, så motoren går ud efter et stykke tid, hvis den kører over 60 km/t. Og den skal så blinke med lamper i instrumentbrættet, når den kommer over 60. Jeg er nemligt lidt bange for, at komme til at køre for hurtig.
Svar
#7
(28-03-2020, 15:45)Jps Skrev: Det giver da mening  Grin . 45'r kortet, koster det samme som til MC/bil Så man når man har fået kortet til 12-15.000 kr, så skal der investeres i MC eller bil. Det dyrt do (med mindre man køber brugt) Smil Så er en 45'r jo et alternativ Blink med øjet

Og ja jeg brugte 45.000 kr på en 30'r "bil".  Jeg kunne jo bare ha' fået det MC kort i stedet, plus en MC. Blink med øjet Men opgav jo det kort, for snart 30 år siden (eller deromkring) Grin

Selvom du har opgivet kortet, så giver det god mening at tage nogle timer - du behøver jo ikke at fuldføre det, men du kan tage nogle få timer på vejen, og være tilmeldt teorien.
Svar
#8
(29-03-2020, 00:17)Super 8 Skrev: Selvom du har opgivet kortet, så giver det god mening at tage nogle timer - du behøver jo ikke at fuldføre det, men du kan tage nogle få timer på vejen, og være tilmeldt teorien.

Spild af penge og kørelærens tid, vil jeg mene Smil
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#9
(29-03-2020, 08:26)Jps Skrev: Spild af penge og kørelærens tid, vil jeg mene Smil

Ja, måske - men det koster mindre end en elbil.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(29-03-2020, 09:12)Super 8 Skrev: Ja, måske - men det koster mindre end en elbil.

Ja Smil Men har ikke behovet for, at bruge en kørelærer. Jeg er 64 år snart, så det er ikke aktuelt for mig.
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#11
(29-03-2020, 00:08)Super 8 Skrev: ...før jeg tog MC kørekort, og besluttede at jeg vil vente med at købe en MC.
...jeg overvejer at bygge noget elektronik til MC'en, så motoren går ud efter et stykke tid, hvis den kører over 60 km/t.
Jeg er nemligt lidt bange for, at komme til at køre for hurtig.

Hmmm. Altså har du et MC-kort. Så vidt, så godt. Du kender trafikreglerne og har vist, du godt kan.

En MC, ført korrekt i venstre hjulspor med max 60 et hvilketsomhelst sted hvor hastighedsgrænsen er højere en 50 vil uvægerligt medføre ballade. Du vil blive dyttet ad, og sikkert det som er værre.

Så jeg ser to muligheder; enten organiserer du en MC og lærer at følge trafikken - eller osse holder du dig til en 45'er og lever med at blive skubbet, klemt og mast af bilisterne, som føler du sinker dem.

Ja, jeg ved godt de ikke må og at det er enormt uretfærdigt.

At lave en indretning som slukker for motoren under kørslen er ikke alene skraldulovligt, men er også det farligste og mest tåbelige påfund jeg længe har hørt om.

Sagt kort: At føre 45 med MC-hastighed er dumt og farligt og ulovligt. At føre MC med 45-hastighed er dumt og farligt. Og vistnok ulovligt, såfremt man gør det på motorvej.

Ideen er at man skal føre et køretøj som er egnet til den givne hastighed og følge med trafikken. Hvorfor? Fordi det er det mindst farlige for ens helbred.

Hvilket bringer os til din frygt for at køre for hurtigt. Med udgangspunkt i at det mindst farlige er at følge trafikken, samt at du rent faktisk HAR et MC-kort, vil jeg mene at du netop opnår den mindste risikoprofil ved at følge trafikken på en MC.


Jeg gik over til MC i '13. Og har aldrig set mig tilbage. Som det aller-allerførste vil du opleve at byggekvaliteten på selv ældre MC'er er helt uden sammenligning med nogensomhelst scooter. Dernæst vil du opleve at det er enormt behageligt rent faktisk at kunne følge med de andre trafikanter. Seriously!
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#12
(29-03-2020, 17:23)stormbringer Skrev: Hmmm. Altså har du et MC-kort. Så vidt, så godt. Du kender trafikreglerne og har vist, du godt kan.

En MC, ført korrekt i venstre hjulspor med max 60 et hvilketsomhelst sted hvor hastighedsgrænsen er højere en 50 vil uvægerligt medføre ballade. Du vil blive dyttet ad, og sikkert det som er værre.

Så jeg ser to muligheder; enten organiserer du en MC og lærer at følge trafikken - eller osse holder du dig til en 45'er og lever med at blive skubbet, klemt og mast af bilisterne, som føler du sinker dem.

Ja, jeg ved godt de ikke må og at det er enormt uretfærdigt.

At lave en indretning som slukker for motoren under kørslen er ikke alene skraldulovligt, men er også det farligste og mest tåbelige påfund jeg længe har hørt om.

Tjah, nu er det jo ikke meningen at den bare skal slukke for motoren - for det kan være risikabel. Den skal kunne køre i et minut, inden den slukker motoren, og i dette minut advare ved at blinke med lysene i instrumentbrættet, og inden den slukker skal den også aktivere bremselyset og blinke med katastrofeblink osv. så bilisterne bagved ved, at et eller andet er fuldkomment galt. Det er da ikke mere farligt, end at køre på en kineser. Mange kinesermotorcykler fungerer sådan fra producenten. Prøvede en af T-Hansens - den virkede omtrent sådan. Pludseligt slukkede motoren, endda uden advarsel og det med at blinke med lamperne i instrumentbrættet skete først efter at motoren gik ud.

Min erfaring er, at ved 60 km/t så opfører bilisterne sig pænt. Du kan godt køre 60 km/t de fleste steder, uden at bilisterne begynder at dytte og overhale hvor det er ulovligt. Men, det afhænger naturligvis af hvor du kører.

Det med at slukke motoren, var naturligvis en joke. Men, det var ærligt ment, at jeg godt vil have en indikation i displayet om, at jeg kører over 60 km/t. Det er ikke ulovligt at bygge på. Eventuelt kunne det være en lysdiode med forskellige farver og blink for 50, 60, 80, 110 og 130 km/t.
Svar


Forum spring: