30-12-2019, 00:04 (Dette opslag var sidst ændret: 30-12-2019, 00:04 af barden.)
(29-12-2019, 23:57)Jps Skrev: Ja det er jo lidt kryptisk det der.
Ja, det har jeg godt nok ikke lige stødt på før. Et træls produkt egentlig. Man ved jo ikke om det hjælper. Eller tør man nu lade være at hælde det på?
(30-12-2019, 00:04)barden Skrev: Ja, det har jeg godt nok ikke lige stødt på før. Et træls produkt egentlig. Man ved jo ikke om det hjælper. Eller tør man nu lade være at hælde det på?
Jeg kører videre uden tilsætningen. Jeg fandt jo Kymco's 4 taktere på listen over knallerter, der kunne køre på 95E10 uden problemer (håber jeg)
(30-12-2019, 00:08)Jps Skrev: Jeg kører videre uden tilsætningen. Jeg fandt jo Kymco's 4 taktere på listen over knallerter, der kunne køre på 95E10 uden problemer (håber jeg)
Nåååee, ok.
Ja så ville jeg da også bare køre videre med planteaffald/halm i benzinen.
(29-12-2019, 23:22)barden Skrev: Ja Jps. Jeg er 110% sikker.
Nogle påstår de kører længere på oktan 98 og oktan 100, i bilkredse. Men det synes jeg nu ikke jeg kan mærke.
Det er mere indbildning end noget andet. Også kaldet placebo effekt. Der er lavet masser af tests på området; ja der er en minimal forskel, men det skyldes ikke så meget det højere oktan tal som de ekstra tilsætningsstoffer der typisk er i den dyre benzin.
Problemet er bare, at rent økonomisk - kan det slet ikke betale sig. Uanset hvor økonomisk (langt på literen) man så end kører.
Personligt giver jeg bilen en "Bell Add" kur når jeg fornemmer det er tiltrængt.
Og så undrer jeg mig lidt over det med pakninger osv. - er det gummiblandingen der er anderledes siden det kun er et problem på ældre køretøjer at det bliver udtørret af plantefarsen?
(30-12-2019, 08:44)Teddy Skrev: Det er mere indbildning end noget andet. Også kaldet placebo effekt. Der er lavet masser af tests på området; ja der er en minimal forskel, men det skyldes ikke så meget det højere oktan tal som de ekstra tilsætningsstoffer der typisk er i den dyre benzin.
Problemet er bare, at rent økonomisk - kan det slet ikke betale sig. Uanset hvor økonomisk (langt på literen) man så end kører.
Personligt giver jeg bilen en "Bell Add" kur når jeg fornemmer det er tiltrængt.
Og så undrer jeg mig lidt over det med pakninger osv. - er det gummiblandingen der er anderledes siden det kun er et problem på ældre køretøjer at det bliver udtørret af plantefarsen?
Ja, det holder jeg også på. Kører 85km hver dag, og en overgang hældte jeg oktan 100 på, ved ikke om den fik flere kræfter, men længere på literen kørte den overhovedet ikke (Citroen C3 110hk).
Men når den er støvsuget og nyvasket. SÅ kører den meget bedre.
Det med pakninger og benzinslanger, må være fordi de er lavet af en anden blanding, dengang?
(30-12-2019, 09:38)barden Skrev: Ja, det holder jeg også på. Kører 85km hver dag, og en overgang hældte jeg oktan 100 på, ved ikke om den fik flere kræfter, men længere på literen kørte den overhovedet ikke (Citroen C3 110hk).
Men når den er støvsuget og nyvasket. SÅ kører den meget bedre.
Jeg har regnet lidt på det*, og den nye sprit-inficerede benzin indeholder 3% mindre kraft (BTU-enheder/liter) end ren benzin. Hvilket burde betyde en ~3% ringere benzinøkonomi.
For øjeblikket er jeg ved at verificere om regnerierne har noget tilfælles med virkeligheden.
Circle K har helt droppet E5 og i den anledning har jeg sendt dem et par mails. Den sidste var en kende sur. Mit problem er at jeg har adskillige køretøjer som er E-allergiske, og når så dissehersens brændstof-pushere ikke alene påberåber sig at være åh-så-miljøbevidste med deres E10, men undlader at sænke prisen så den følger energi-indholdet OG afskærer mig fra at vælge et alternativ med E5 (allerhelst E0, men det har EU vist sat en stopper for), så bliver jeg gnaven.
Min benzinøkonomi forringes 3% (km/l).
Sprit er billigere at fremskaffe end benzin. Men kan det ses på prisen?
E10 er ikke godt for maskineriet.
Man benytter lejligheden til at lægge en heftig premium på E5-produkterne.
Må jeg foreslå at folk som føler sig generet af profitmaximeringen, stemmer med fødderne/tegnebogen? Vælg KUN selskaber som i det mindste fører et E5-produkt. Og lad dem som ikke gør det, vide at de er røget i bad standing!