Søg Garagen Hej Gæst! Register

E10 Benzin
#13
Jeg synes at E5 vs E10 er noget misvisende og giver indtryk af at det drejer sig om 5 og 10 procent.
E5 benzin (95 oktan) indeholder 5,75 % bioætanol, den tilsvarende E10 indeholder 7,6 % bioætanol.
Så forskellen er jo reelt ikke særligt stor, og os der hælder karburatorsprit på scooteren om vinteren, kører så reelt vel også med det der svarer til E10, sådan rent spritmæssigt.
Det må så næsten betyde, at det ikke er nødvendigt at tilsætte karburatorsprit efter den 1. Januar.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
Jeg har ikke haft problemer med is i kaburatoren efter der kom bio ethanol i benzinen så kaburator sprit er helt unødvendigt at bruge.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#15
Så der blevet kørt med 6 liter Oktan 95 E-10 i tanken. Kan være det blot er indbildning, men jeg synes at Kymco'en har tabt 1 til 2 km/t, et eller andet sted Smil
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#16
(26-12-2019, 21:17)Jps Skrev: Så der blevet kørt med 6 liter Oktan 95 E-10 i tanken. Kan være det blot er indbildning, men jeg synes at Kymco'en har tabt 1 til 2 km/t, et eller andet sted Smil

Måske det bare er det kølige vejr, vi har nu. Kold luft yder større luftmodstand  Blink med øjet
Geely Grand Puma 150 '05 - 82.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#17
(26-12-2019, 22:45)Mortdk Skrev: Måske det bare er det kølige vejr, vi har nu. Kold luft yder større luftmodstand  Blink med øjet

Men så vil også kold luft gi mere krefter til kraftværket det befinner seg under Jps når han suser som en pil gjennom det danske landskap.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(26-12-2019, 23:02)rune75 Skrev: Men så vil også kold luft gi mere krefter til kraftværket det befinner seg under Jps når han suser som en pil gjennom det danske landskap.

Thumbs Up
Geely Grand Puma 150 '05 - 82.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#19
(26-12-2019, 23:02)rune75 Skrev: Men så vil også kold luft gi mere krefter til kraftværket det befinner seg under Jps når han suser som en pil gjennom det danske landskap.

Grøn grin Thumbs Up
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#20
(19-11-2019, 13:31)Flitz Skrev: Jeg synes at E5 vs E10 er noget misvisende og giver indtryk af at det drejer sig om 5 og 10 procent.
E5 benzin (95 oktan) indeholder 5,75 % bioætanol, den tilsvarende E10 indeholder 7,6 % bioætanol.
Så forskellen er jo reelt ikke særligt stor, og os der hælder karburatorsprit på scooteren om vinteren, kører så reelt vel også med det der svarer til E10, sådan rent spritmæssigt.
Det må så næsten betyde, at det ikke er nødvendigt at tilsætte karburatorsprit efter den 1. Januar.

Det betyder max. 5 eller 10 procent.

Men lige p.t. er de aktuelle tal en hel del lavere. Det kan de så ændre på uden at informere os forbrugere, så længe de holder sig inden for de 5 hhv. 10 procent. Men det sker nok ikke Smil
Svar
#21
Det kan godt være, det fortsat vil være en ide at tilsætte karburatorsprit!
Den består nemlig af isopropyl, der er vandsugende. Almindelig etanol (det være sig bio eller anden herkomst) er nærmest vandafvisende.

Karbu-sprittens opgave er at binde den smule vand, der er i benzinen, så den i koldt vejr ikke sætter sig som is i dysse mm.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Slet ikke nødvendigt med at købe kaburator sprit mere når der er ethanol i benzinen og som jeg skriver længere ope så har jeg ikke haft problemer med is i kaburatoren og jeg kører året rundt, heller ikke i dag har der været nogen problemer og der var frost vejr til morgen.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#23
(27-12-2019, 19:17)Johannes Johansen Skrev: Slet ikke nødvendigt med at købe kaburator sprit mere når der er ethanol i benzinen og som jeg skriver længere ope så har jeg ikke haft problemer med is i kaburatoren og jeg kører året rundt, heller ikke i dag har der været nogen problemer og der var frost vejr til morgen.

Jeg var ude og køre en tur på min Sym Pizzascooter her til aften, og hold da op hvor den hostede og gik ud flere gange.
Så den skal helt sikkert have lidt sprit på. Da jeg for et par uger siden var ude og køre på min VGA Firefox en frostklar nat, var der ingen problemer motormæssigt, til gengæld er de plastikdæk en thansen scooter leveres med livsfarlige når det er lidt køligt, og jeg skøjtede rundt, selv ved helt lav hastighed. - Det var faktisk en skræmmende tur.
Svar
#24
(19-11-2019, 13:31)Flitz Skrev: Jeg synes at E5 vs E10 er noget misvisende og giver indtryk af at det drejer sig om 5 og 10 procent.
E5 benzin (95 oktan) indeholder 5,75 % bioætanol, den tilsvarende E10 indeholder 7,6 % bioætanol.
Så forskellen er jo reelt ikke særligt stor, og os der hælder karburatorsprit på scooteren om vinteren, kører så reelt vel også med det der svarer til E10, sådan rent spritmæssigt.

Ja, forskellen på 5,75% op til 7,6% er ikke voldsom stor. Så mon ikke de fleste kan køre på E10 uden problemer? I øvrigt vil f.eks. Uno-X tilbyde 95 oktan E10 og 98 oktan E5 på deres standere. Så skulle vi vist være dækket ind (se mere på https://www.unox.dk/) Smil
Geely Grand Puma 150 '05 - 82.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar


Forum spring: