Søg Garagen Hej Gæst! Register

E10 Benzin
#37
Nå.  Målløs   Nu prøvede jeg lige at google "benzinslanger e10"


Så dukkede dette op. Gad vide om man så bare kan fortsætte med oktan 95e10 og så hælde et skvæt af det her på?
Men "lidt" dyrt. Neutral

https://www.butik-maritim.dk/additiver/9...32227.html
https://www.bardahl.nl/assets/uploads/pr...3222GB.pdf

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
(29-12-2019, 23:54)barden Skrev: Nå.  Målløs   Nu prøvede jeg lige at google "benzinslanger e10"


Så dukkede dette op. Gad vide om man så bare kan fortsætte med oktan 95e10 og så hælde et skvæt af det her på?
Men "lidt" dyrt. Neutral

https://www.butik-maritim.dk/additiver/9...32227.html

Ja det er jo lidt kryptisk det der. Fortvivlet
Ivecar plus 2023.
Svar
#39
(29-12-2019, 23:57)Jps Skrev: Ja det er jo lidt kryptisk det der.  Fortvivlet

Ja, det har jeg godt nok ikke lige stødt på før. Et træls produkt egentlig. Man ved jo ikke om det hjælper. Eller tør man nu lade være at hælde det på? Grin

Svar
#40
(30-12-2019, 00:04)barden Skrev: Ja, det har jeg godt nok ikke lige stødt på før. Et træls produkt egentlig. Man ved jo ikke om det hjælper. Eller tør man nu lade være at hælde det på? Grin

Jeg kører videre uden tilsætningen. Jeg fandt jo Kymco's 4 taktere på listen over knallerter, der kunne køre på 95E10 uden problemer (håber jeg) Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
#41
(30-12-2019, 00:08)Jps Skrev: Jeg kører videre uden tilsætningen. Jeg fandt jo Kymco's 4 taktere på listen over knallerter, der kunne køre på 95E10 uden problemer (håber jeg) Smil

Nåååee, ok.  Cool

Ja så ville jeg da også bare køre videre med planteaffald/halm i benzinen. Grin

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
(30-12-2019, 00:12)barden Skrev: Nåååee, ok.  Cool  Ja så ville jeg da også bare køre videre med planteaffald/halm i benzinen. Grin

Grøn grin  Grøn grin
Ivecar plus 2023.
Svar
#43
(29-12-2019, 23:22)barden Skrev: Ja Jps. Jeg er 110% sikker. Smil 

Nogle påstår de kører længere på oktan 98 og oktan 100, i bilkredse. Men det synes jeg nu ikke jeg kan mærke.

Det er mere indbildning end noget andet. Også kaldet placebo effekt. Der er lavet masser af tests på området; ja der er en minimal forskel, men det skyldes ikke så meget det højere oktan tal som de ekstra tilsætningsstoffer der typisk er i den dyre benzin.
Problemet er bare, at rent økonomisk - kan det slet ikke betale sig. Uanset hvor økonomisk (langt på literen) man så end kører.

Personligt giver jeg bilen en "Bell Add" kur når jeg fornemmer det er tiltrængt.


Og så undrer jeg mig lidt over det med pakninger osv. - er det gummiblandingen der er anderledes siden det kun er et problem på ældre køretøjer at det bliver udtørret af plantefarsen?
Svar
#44
(30-12-2019, 08:44)Teddy Skrev: Det er mere indbildning end noget andet. Også kaldet placebo effekt. Der er lavet masser af tests på området; ja der er en minimal forskel, men det skyldes ikke så meget det højere oktan tal som de ekstra tilsætningsstoffer der typisk er i den dyre benzin.
Problemet er bare, at rent økonomisk - kan det slet ikke betale sig. Uanset hvor økonomisk (langt på literen) man så end kører.

Personligt giver jeg bilen en "Bell Add" kur når jeg fornemmer det er tiltrængt.


Og så undrer jeg mig lidt over det med pakninger osv. - er det gummiblandingen der er anderledes siden det kun er et problem på ældre køretøjer at det bliver udtørret af plantefarsen?

Ja, det holder jeg også på. Kører 85km hver dag, og en overgang hældte jeg oktan 100 på, ved ikke om den fik flere kræfter, men længere på literen kørte den overhovedet ikke (Citroen C3 110hk). 

Men når den er støvsuget og nyvasket. SÅ kører den meget bedre. Grin 


Det med pakninger og benzinslanger, må være fordi de er lavet af en anden blanding, dengang?

Svar
#45
(30-12-2019, 09:38)barden Skrev: Ja, det holder jeg også på. Kører 85km hver dag, og en overgang hældte jeg oktan 100 på, ved ikke om den fik flere kræfter, men længere på literen kørte den overhovedet ikke (Citroen C3 110hk). 

Men når den er støvsuget og nyvasket. SÅ kører den meget bedre. Grin 

Min er coatet, så luftmodstanden er ikke så stor.  Grøn grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
(30-12-2019, 11:08)Teddy Skrev: Min er coatet, så luftmodstanden er ikke så stor.  Grøn grin

Uuh, så er vi jo nærmest ude i tuning. Grøn grin

Svar
#47
Jeg har regnet lidt på det*, og den nye sprit-inficerede benzin indeholder 3% mindre kraft (BTU-enheder/liter) end ren benzin. Hvilket burde betyde en ~3% ringere benzinøkonomi.

For øjeblikket er jeg ved at verificere om regnerierne har noget tilfælles med virkeligheden.

Circle K har helt droppet E5 og i den anledning har jeg sendt dem et par mails. Den sidste var en kende sur. Mit problem er at jeg har adskillige køretøjer som er E-allergiske, og når så dissehersens brændstof-pushere ikke alene påberåber sig at være åh-så-miljøbevidste med deres E10, men undlader at sænke prisen så den følger energi-indholdet OG afskærer mig fra at vælge et alternativ med E5 (allerhelst E0, men det har EU vist sat en stopper for), så bliver jeg gnaven.

Min benzinøkonomi forringes 3% (km/l).
Sprit er billigere at fremskaffe end benzin. Men kan det ses på prisen?
E10 er ikke godt for maskineriet.
Man benytter lejligheden til at lægge en heftig premium på E5-produkterne.

Må jeg foreslå at folk som føler sig generet af profitmaximeringen, stemmer med fødderne/tegnebogen? Vælg KUN selskaber som i det mindste fører et E5-produkt. Og lad dem som ikke gør det, vide at de er røget i bad standing!

*) Regneark - vedhæftet.


Vedhæftede filer
.xlsx   Ethanol_Diluted_petrol.xlsx (Størrelse: 29,37 KB / Nedhentninger: 104)
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar


Forum spring: