Søg Garagen Hej Gæst! Register

Afmontering af dæk
#1
Desværre har jeg jo ikke kræfterne til, at få dæk af med dækjern. Så jeg ville prøve en alternativ måde, at gøre det på  Grin

Det blev med et 10 mm bor, stiksav, og dækjern. Borede et hul i hver side af dækket, så stiksaven kunne bruges til det grove arbejde, som var at save langs kanten af fælgen i begge sider. Så kom det første hele stykke af dækket af. Så kom turen til dækkanterne. Her måtte jeg så bruge dækjern, til at få dem skubbet ud fra fælgkanten. Det tog lidt tid, men af kom de. Ventilerne i fælgen blev skåret af, da de skal erstattes af vinkelventiler.  Smil



Grunden var, at spare lidt penge på afmontering hos knallertbiksen, jeg normalt bruger til den slags. Og så fordi jeg havde tænkt mig, at male fælgene. Hvilken farve det bliver, ved jeg ikke endnu. Jeg ved kun at de ikke skal være hvide  Smil
 
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Sådan! El værktøj dur, har engang gjort noget lignende på min Dax.


[Image: icon_cheers.gif]

Svar
#3
Når jeg monterer nye dæk bruger jeg brun sæbe som jeg smører på kanten af dækket ved kanttråden på begge sider, så kan det nye dæk presses ind over fælgen ved at stort set bare bruge sin vægt til at presse det ned over fælgen.
Den anden side sætter jeg på med 3 af de store dæk jern og jeg syntes selv at det altså ikke er de store kræfter der skal bruges på det, fidusen er også at holde dæk jerne nede med fødderne når dækket sættes på men det er nok mest teknik og ikke så meget kræfter for når der først er brun sæbe på dæk kanten så glider det nærmest på.
Jeg har også selv skiftet ventiler her har jeg også bare brugt brun sæbe til det.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#4
(14-09-2019, 08:20)Johannes Johansen Skrev: Når jeg monterer nye dæk bruger jeg brun sæbe som jeg smører på kanten af dækket ved kanttråden på begge sider, så kan det nye dæk presses ind over fælgen ved at stort set bare bruge sin vægt til at presse det ned over fælgen.
Den anden side sætter jeg på med 3 af de store dæk jern og jeg syntes selv at det altså ikke er de store kræfter der skal bruges på det, fidusen er også at holde dæk jerne nede med fødderne når dækket sættes på men det er nok mest teknik og ikke så meget kræfter for når der først er brun sæbe på dæk kanten så glider det nærmest på.
Jeg har også selv skiftet ventiler her har jeg også bare brugt brun sæbe til det.

Meget fint at du kan det, men du har heller ikke mine skavanker.
 
Svar
#5
(14-09-2019, 12:49)Jps Skrev: Meget fint at du kan det, men du har heller ikke mine skavanker.

Når du har monteret dækkene, så er en god idé at putte det her i:
https://www.ebay.co.uk/itm/OKO-XTreme-Ty...3892304441

Jeg tror også at du kan bruge den her - det er stort set det samme, men i større flaske og til lavere pris:
https://www.ebay.co.uk/itm/OKO-OFF-ROAD-...2663768749

Så er du fri for punkteringer fremover - dækket holder stort set evigt.
[Image: 800ml-X-Treme-Dirt-Bike.jpg]



Skulle du punkterer, så trækker du bare det ud hvis det stikker ud af dækket, og drejer dækket en gang rundt hurtigt.
Og så kør en lille tur, for at få den yderligere centrifugeret.

Normalt opdager du ikke hvis du punkterer.

Det fås i forskellige størrelser. Ovenstående er 800ml flasken. Der skal ca. 250ml i fordæk, og 350ml i bagdæk hvis den er større. Så er bruges samlet 600ml. Og der er dermed lidt til overs.

Det er ikke gode til dæk med slange. Det fungerer, men kan ikke lappe så store huller, og det er muligt at punktere hvis der er slange i dækket. Min knallert har dæk med slange, og det lykkedes at finde nogle ekstra kraftige slanger der var 4mm tykke. Så går det fint, og det har forhindret alle punkteringer indtil nu.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Der er i øvrigt forskellige stoffer i OKO punkteringsbeskyttelsen, der får dæk, fælge mv. til at holde længere. Så det er en god idé at putte i, ikke kun pga. punkteringer. I slangeløse dæk, skulle det kunne lukke huller op til ca. 8-10mm i tykkelse. Du kan bore et hul med en boremaskine, dreje dækket en gang rundt, og så er den lappet. Der er ingen grund til at lappe efter bagefter. I følge OKO skulle plumpen give en permanent forsegling. Plumpen holder måske ikke evigt, men hopper den ud, bliver den bare lappet igen. Man opdager det ikke,  mens man kører. Efter et par år, kan måske være nødvendigt at genfylde dækket. Det har dog ikke været nødvendigt for mig.

Offroad forsejlingerne er bedst - OKO fås også i on-road udgaver. Det, som er forskellen, er at Offroad lapper bedre, men kun må bruges op til 80 km/t. På scooter er det derfor OKO offroad eller Oko enduro som bruges. Mens det er OKO onroad på motorcykler, der er beregnet til at køre over 80 km/t. Jeg har dog ikke specielt god erfaring med OKO on-road i min bil. Ved ca. 110 km/t begynde den at vibrere. På scootere op til 60 km/t er der dog helt sikkert ikke problemer. Heller ikke med offroad.
Svar
#7
(14-09-2019, 22:21)Super 8 Skrev: Når du har monteret dækkene, så er en god idé at putte det her i:
https://www.ebay.co.uk/itm/OKO-XTreme-Ty...3892304441

Jeg tror også at du kan bruge den her - det er stort set det samme, men i større flaske og til lavere pris:
https://www.ebay.co.uk/itm/OKO-OFF-ROAD-...2663768749

Så er du fri for punkteringer fremover - dækket holder stort set evigt.
[Image: 800ml-X-Treme-Dirt-Bike.jpg]



Skulle du punkterer, så trækker du bare det ud hvis det stikker ud af dækket, og drejer dækket en gang rundt hurtigt.
Og så kør en lille tur, for at få den yderligere centrifugeret.

Normalt opdager du ikke hvis du punkterer.

Det fås i forskellige størrelser. Ovenstående er 800ml flasken. Der skal ca. 250ml i fordæk, og 350ml i bagdæk hvis den er større. Så er bruges samlet 600ml. Og der er dermed lidt til overs.

Det er ikke gode til dæk med slange. Det fungerer, men kan ikke lappe så store huller, og det er muligt at punktere hvis der er slange i dækket. Min knallert har dæk med slange, og det lykkedes at finde nogle ekstra kraftige slanger der var 4mm tykke. Så går det fint, og det har forhindret alle punkteringer indtil nu.


Takker for link's osv. Smil. Men nu var jeg ikke punkteret, og det er vel 2-3 år siden sidst, det skete.
 
Svar
#8
(14-09-2019, 22:53)Jps Skrev: Takker for link's osv. Smil. Men nu var jeg ikke punkteret, og det er vel 2-3 år siden sidst, det skete.

Det er altid en god idé at putte i - dækket holder længere. Og det skal gerne i FØR du punkterer. Jeg havde ikke hældt det i min, efter jeg skiftede forhjulet ud, og uheldigvis punkterede jeg, og måtte have fat i vejhjælp. Det var trals.
Svar
#9
(14-09-2019, 22:58)Super 8 Skrev: Det er altid en god idé at putte i - dækket holder længere. Og det skal gerne i FØR du punkterer. Jeg havde ikke hældt det i min, efter jeg skiftede forhjulet ud, og uheldigvis punkterede jeg, og måtte have fat i vejhjælp. Det var trals.

Jeg har Thansens lakrids/karamelpinde som nødhjælp Smil Og tilmed også en 12 volts pumpe. Men skulle det ske at jeg punktere, ja så har jeg jo SOS vejhjælp, til det grove (at køre mig hjem) Smil Men kan godt være jeg køber en flaske på et tidspunkt.
 
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(14-09-2019, 23:02)Jps Skrev: Men kan godt være jeg køber en flaske på et tidspunkt.

Link'en til den billige offroad sælges ikke til Danmark. Og med porto blev det også 180 kr. Alt for dyrt - det kan fås i Danmark billigere.

Har så søgt igen, og også fundet det i Danmark:
OKO extreme 800ml:
https://www.cykelgear.dk/reservedele/tub...mtb-800-ml
Koster 119 kr. Gratis porto med GLS eller DAO.


OKO off-road 1,2 liter:
https://www.midtdjurstraktorlager.dk/pun...5-ltr.html
Koster 120 kr. plus porto. Gratis fragt ved levering med GLS eller DAO.

Jeg regner med OKO extreme er bedst til scootere, men der er lidt mindre i flasken.
Svar
#11
(15-09-2019, 00:35)Super 8 Skrev: Link'en til den billige offroad sælges ikke til Danmark. Og med porto blev det også 180 kr. Alt for dyrt - det kan fås i Danmark billigere.

Har så søgt igen, og også fundet det i Danmark:
OKO extreme 800ml:
https://www.cykelgear.dk/reservedele/tub...mtb-800-ml
Koster 119 kr. Gratis porto med GLS eller DAO.


OKO off-road 1,2 liter:
https://www.midtdjurstraktorlager.dk/pun...5-ltr.html
Koster 120 kr. plus porto. Gratis fragt ved levering med GLS eller DAO.

Jeg regner med OKO extreme er bedst til scootere, men der er lidt mindre i flasken.

Fejl: Levering er ikke gratis. Koster 19 kr. hos cykelgear sendt med GLS, og kendes ikke hos midtjurstraktorlager.
Men cykelgear er billigere end ebay.
Svar
#12
(15-09-2019, 00:47)Super 8 Skrev: Fejl: Levering er ikke gratis. Koster 19 kr. hos cykelgear sendt med GLS, og kendes ikke hos midtjurstraktorlager.
Men cykelgear er billigere end ebay.

Fint nok, at det kan købes herhjemme. Smil Jeg kan ikke mindes at jeg har handlet via Ebay, da jeg foretrækker, at handle i DK.
 
Svar


Forum spring: