Søg Garagen Hej Gæst! Register

Stelnummerbøvl (måske)
#1
Roder stadig lidt med Kymco'en  Smil. I forbindelse med bestilling af et lovligt gliderør, skulle Speedline bruge stelnummer eller nummerplade. Jeg gav dem stelnummeret der står på Reg.attesten, som starter med LC28. Fik så tilsendt et lovligt gliderør, bare ikke til min model. Ringen på gliderøret var ca. 4 mm. 

Og på min skal det være ca. 8,75 mm. Tjekkede så stelnummeret på stellet  Fræk og det starter så med LC2U. Så det forstår jeg ikke en disse af. Tjekker jeg det første stelnummer på Skat, dukker alle oplysninger op (inkl nummerplade) Blink med øjet  Men intet på det andet.  Skal jeg mon så få det rettet, med ny nummerplade til følge, eller hvad?
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Mange tak for den enorme respons, der har været på mit emne. Det er virkeligt alt for meget. Græder


Har så været i synshallen og fået 2 muligheder. Den ene var at køre videre, og hvis Politiet så tjekkede stelnummeret på scooteren, ville de se fejlen, og forhåbentligt tænke, skrivefejl. Den anden mulighed var at få det ændret. Det koster så lige et syn og 400 kr. Så skal knallerten jo tjekkes i hoved og bagdel. Men jeg har så aldrig hørt om en 30'r er blevet synet i en synshal.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
(04-09-2019, 13:14)Jps Skrev: Mange tak for den enorme respons, der har været på mit emne. Det er virkeligt alt for meget. Græder


Har så været i synshallen og fået 2 muligheder. Den ene var at køre videre, og hvis Politiet så tjekkede stelnummeret på scooteren, ville de se fejlen, og forhåbentligt tænke, skrivefejl. Den anden mulighed var at få det ændret. Det koster så lige et syn og 400 kr. Så skal knallerten jo tjekkes i hoved og bagdel. Men jeg har så aldrig hørt om en 30'r er blevet synet i en synshal.

Jeg blev nappet i en laserkontrol på en 45'er med lidt for meget fart engang.
Jeg blev beordret direkte i synshal.
Jeg kunne forestille mig en emsig betjent gøre det samme med en 30'er - måske.
Svar
#4
(04-09-2019, 15:44)Flitz Skrev: Jeg blev nappet i en laserkontrol på en 45'er med lidt for meget fart engang.
Jeg blev beordret direkte i synshal.
Jeg kunne forestille mig en emsig betjent gøre det samme med en 30'er - måske.

Også det, jeg kunne forestille mig. Men flere siger, at betjenten nok ville kunne se at det er en tastefejl.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
(04-09-2019, 13:14)Jps Skrev: Mange tak for den enorme respons, der har været på mit emne. Det er virkeligt alt for meget. Græder


Har så været i synshallen og fået 2 muligheder. Den ene var at køre videre, og hvis Politiet så tjekkede stelnummeret på scooteren, ville de se fejlen, og forhåbentligt tænke, skrivefejl. Den anden mulighed var at få det ændret. Det koster så lige et syn og 400 kr. Så skal knallerten jo tjekkes i hoved og bagdel. Men jeg har så aldrig hørt om en 30'r er blevet synet i en synshal.

Det er meget almindeligt at 30'ere synes i synshal. Er det en model som der ikke sælges mange af, så er der ikke nogen typegodkendelse, og så skal de synes i synshal. Normalt er det kun ved import af knallerten. Men, du kan godt gå ind og få den synet senere, og f.eks. bruge det hvis du sælger en knallert at den er nysynet. Men, bliver den kasseret, så mister du naturligvis nummerpladen. Man kan ikke få en tilstandsattest på knallerter og motorcykler så vidt jeg ved. 

Da jeg fik min knallert 45 som ny, tog jeg en tur i synshallen med den umiddelbart efter købet, for at få kontrolleret den. Jeg var lidt i tvivl om den var lovlig og forsvarlig at køre på. Den kom lige fra syn fra forhandleren og jeg havde synspapirerne med, men åbenbart havde de ikke været grundige, eller forhandleren havde skiftet noget bagefter. De fandt flere fejl på den, men syntes det var synd for mig, at de skulle klippe pladen.  Så de tog hverken penge for det, eller noterede det... Det sker man møder en flink synsmand! De kontrollerede den dog heller ikke helt, men jeg fik det at vide de lige kunne se med det blåtte øje, og de kunne straks sige at den ikke kunne godkendes. Normalt vil den blive kasseret, hvis de finder større fejl på den.

Jeg fik en ny udstødning fra forhandleren, da det viste sig, at den var defekt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(04-09-2019, 16:24)Super 8 Skrev: Det er meget almindeligt at 30'ere synes i synshal. Er det en model som der ikke sælges mange af, så er der ikke nogen typegodkendelse, og så skal de synes i synshal. Normalt er det kun ved import af knallerten. Men, du kan godt gå ind og få den synet senere, og f.eks. bruge det hvis du sælger en knallert at den er nysynet. Men, bliver den kasseret, så mister du naturligvis nummerpladen. Man kan ikke få en tilstandsattest på knallerter og motorcykler så vidt jeg ved. 

Da jeg fik min knallert 45 som ny, tog jeg en tur i synshallen med den umiddelbart efter købet, for at få kontrolleret den. Jeg var lidt i tvivl om den var lovlig og forsvarlig at køre på. Den kom lige fra syn fra forhandleren og jeg havde synspapirerne med, men åbenbart havde de ikke været grundige, eller forhandleren havde skiftet noget bagefter. De fandt flere fejl på den, men syntes det var synd for mig, at de skulle klippe pladen.  Så de tog hverken penge for det, eller noterede det... Det sker man møder en flink synsmand! De kontrollerede den dog heller ikke helt, men jeg fik det at vide de lige kunne se med det blåtte øje, og de kunne straks sige at den ikke kunne godkendes. Normalt vil den blive kasseret, hvis de finder større fejl på den.

Jeg fik en ny udstødning fra forhandleren, da det viste sig, at den var defekt.

Køber du en brugt knallert som lovlig, så er det et krav at der er 2 års reklamationsret på, når den købes hos en forhandler. Det lovpligtige 2-års reklamationsret gælder også brugtkøb hos forhandler, men man kan naturligvis ikke sætte samme krav som til en ny, andet end til at den er lovlig nok til at kunne synes. Det er en god idé, at få den synet straks efter købet, og reklamere hvis den ikke kan synes. Så må forhandleren få den ordnet, eller give pengene retur. Får forhandleren den synet, kan man også gå hen til sin egen synsmand, da det jo kan være tale om svindel.
Svar
#7
Den larmende stilhed, er vel også en slags svar. Grin

Det er vel i bund og grund, ganske uretfærdigt, dit ansvar at tingene er i orden.
Men med det svar du har fået, ville jeg nok tage chancen og glemme at jeg overhovedet havde opdaget fejlen. Syn af en brugt knallert kan hurtigt gå hen og blive meget dyrt Ked af det Smil
Svar
#8
(04-09-2019, 17:46)Teddy Skrev: Den larmende stilhed, er vel også en slags svar. Grin

Det er vel i bund og grund, ganske uretfærdigt, dit ansvar at tingene er i orden.
Men med det svar du har fået, ville jeg nok tage chancen og glemme at jeg overhovedet havde opdaget fejlen. Syn af en brugt knallert kan hurtigt gå hen og blive meget dyrt Ked af det Smil

Ja til det første Blink med øjet
Synet koster jo "kun" 400 kr. Men ja, så kan der jo komme udgifter til udbedringer.
Ivecar plus 2023.
Svar
#9
(04-09-2019, 16:24)Super 8 Skrev: Det er meget almindeligt at 30'ere synes i synshal. Er det en model som der ikke sælges mange af, så er der ikke nogen typegodkendelse, og så skal de synes i synshal. Normalt er det kun ved import af knallerten. Men, du kan godt gå ind og få den synet senere, og f.eks. bruge det hvis du sælger en knallert at den er nysynet. Men, bliver den kasseret, så mister du naturligvis nummerpladen. Man kan ikke få en tilstandsattest på knallerter og motorcykler så vidt jeg ved. 

Da jeg fik min knallert 45 som ny, tog jeg en tur i synshallen med den umiddelbart efter købet, for at få kontrolleret den. Jeg var lidt i tvivl om den var lovlig og forsvarlig at køre på. Den kom lige fra syn fra forhandleren og jeg havde synspapirerne med, men åbenbart havde de ikke været grundige, eller forhandleren havde skiftet noget bagefter. De fandt flere fejl på den, men syntes det var synd for mig, at de skulle klippe pladen.  Så de tog hverken penge for det, eller noterede det... Det sker man møder en flink synsmand! De kontrollerede den dog heller ikke helt, men jeg fik det at vide de lige kunne se med det blåtte øje, og de kunne straks sige at den ikke kunne godkendes. Normalt vil den blive kasseret, hvis de finder større fejl på den.

Jeg fik en ny udstødning fra forhandleren, da det viste sig, at den var defekt.

Det er så ikke almindeligt hernede, med en 30'r der er til syn. For de skal jo ikke synes. Dvs det kan ske, at de skal synes ved typegodkendelsen (som jo så er ophørt, så vidt jeg ved). Heller ikke en 45'r, har de haft i den synshal jeg var i.

Jeg går ikke ud fra at min bliver kasseret, da alt det vigtige på den virker. Dvs bremser og lys, horn osv.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(03-09-2019, 17:33)Jps Skrev: Roder stadig lidt med Kymco'en  Smil. I forbindelse med bestilling af et lovligt gliderør, skulle Speedline bruge stelnummer eller nummerplade. Jeg gav dem stelnummeret der står på Reg.attesten, som starter med LC28. Fik så tilsendt et lovligt gliderør, bare ikke til min model. Ringen på gliderøret var ca. 4 mm. 

Og på min skal det være ca. 8,75 mm. Tjekkede så stelnummeret på stellet  Fræk og det starter så med LC2U. Så det forstår jeg ikke en disse af. Tjekker jeg det første stelnummer på Skat, dukker alle oplysninger op (inkl nummerplade) Blink med øjet  Men intet på det andet.  Skal jeg mon så få det rettet, med ny nummerplade til følge, eller hvad?

Dit stelnummer er rigtigt nok, det er skat der har lavet en fejl på reg-attesten...Jeg ville lade det ligge, den kører vel godt nok  Blink med øjet
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
#11
(04-09-2019, 20:15)nallerplys Skrev: Dit stelnummer er rigtigt nok, det er skat der har lavet en fejl på reg-attesten...Jeg ville lade det ligge, den kører vel godt nok  Blink med øjet

Knallerten kører fint  Smil .  Og hvis det er Skat der har lavet fejlen, ja så burde de ændre det uden at det koster noget.  Grin
Ivecar plus 2023.
Svar
#12
(04-09-2019, 18:15)Jps Skrev: Det er så ikke almindeligt hernede, med en 30'r der er til syn. For de skal jo ikke synes. Dvs det kan ske, at de skal synes ved typegodkendelsen (som jo så er ophørt, så vidt jeg ved). Heller ikke en 45'r, har de haft i den synshal jeg var i.

Jeg går ikke ud fra at min bliver kasseret, da alt det vigtige på den virker. Dvs bremser og lys, horn osv.

Normalt sendes de til import syn når de importeres. I min lokale synshal er de meget grundige, og syner en knallert som en motorcykel. Det vil sige, at de starter med en prøvetur på den, går den grundigt igennem osv. og ser om den lever op til lovens krav. De har nogle skemaer de skal udfylde med de punkter som den skal igennem. Ser de andre ting, så får man det at vide. Men, kan den ikke gå igennem - så ak, ja så skal de jo klippe pladen. Der findes ingen tilstandsattest, på samme måde som det gør til biler. Har man købt en ny knallert eller scooter, så kan være en god idé at lade den gå igennem syn samme dag den købes. Så hænger forhandleren på den, hvis den ikke levere op til lovens krav. Jeg tror ikke, at de er så grundige ved et importsyn.
Svar


Forum spring: