Søg Garagen Hej Gæst! Register

Variator problem
#13
Uhh det med møktrik knuser på en krumtap det syntes jeg lyder som en rigtig dårlig ide med mindre at du har et ønske om at smadere din krumtap.
Brug heller sådan en her https://www.biltema.dk/varktoj/trykluft/...2000035428
Med den top som passer til møktrikken på variatoren.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
Jeg plejer at bruge slagnøgle (luft eller elektrisk) til at skrue variatormøtrikken af med.
Det er hurtigt, nemt og bekvemt.

Her er et billede af den komplette variator til Explora, det er det store tandhjul pilen peger på, som jeg ikke kan se på billedet.

[Image: varia.jpg]
Svar
#15
(19-08-2019, 19:18)Flitz Skrev: Jeg plejer at bruge slagnøgle (luft eller elektrisk) til at skrue variatormøtrikken af med.
Det er hurtigt, nemt og bekvemt.

Her er et billede af den komplette variator til Explora, det er det store tandhjul pilen peger på, som jeg ikke kan se på billedet.

[Image: varia.jpg]

Ingen panik alt er på plads incl. starthjulet som din røde pil peger på , det du ser på billedet er pladen over rullerne og motorblokken.
Desværer har jeg hverken luftværktøj eller slagnøgle ellers havde det nok været løsningen.
Det er starthjulet jeg skal have blokeret for at løsne møtrikken der holder alt samlet
Svar
#16
De kan også købes i Harald Nyborg de elektriske møtrik spændere løsner, det der andet med et vario tool som der ikke passer på er nok ikke løsningen.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#17
(19-08-2019, 22:08)Johannes Johansen Skrev: De kan også købes i Harald Nyborg de elektriske møtrik spændere løsner, det der andet med et vario tool som der ikke passer på er nok ikke løsningen.

Har kigget på en fra Biltema 

https://www.biltema.dk/varktoj/elektrisk...2000022920

Årsagen til at variator ikke kan presse ind er fundet, det er et stykke af den gamle rem der sidder i klemme
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(20-08-2019, 08:46)gammelmand Skrev: Har kigget på en fra Biltema 

https://www.biltema.dk/varktoj/elektrisk...2000022920

Årsagen til at variator ikke kan presse ind er fundet, det er et stykke af den gamle rem der sidder i klemme

Så er variator pillet af !
Konstatering styr til rullerne har borte taget og rullerne er fladslidt indtil metallet !
Der sad et 10 cm. stykke af den gamle rem bag variatoren.

Der er nok ikke andet at gøre end købe en ny variator
Svar
#19
Det lyder godt at du fik skildt den ad, jeg har selv prøvet en enkelt gang at mine variator styr var smeltet på min Gilera Runner sp fra 2006 de blev slynget over på slangerne på olie pumpen og smeltede slangerne så alt totakts olien løb ud i hele kickstarter skjoldet og bag det og alt var smort ind i olie Ked af det .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#20
(20-08-2019, 23:18)Johannes Johansen Skrev: Det lyder godt at du fik skildt den ad, jeg har selv prøvet en enkelt gang at mine variator styr var smeltet på min Gilera Runner sp fra 2006 de blev slynget over på slangerne på olie pumpen og smeltede slangerne så alt totakts olien løb ud i hele kickstarter skjoldet og bag det og alt var smort ind i olie Ked af det .

Lånte en kraftig vandpumpetang der kunne gabe over starthjulet og et topnøglesæt med 1/2 og et godt rør over skralden for at løsne den !
Nævnte vandpumpetang er fra Biltema !
Variatorstyr har jeg ikke fundet bare de mindste rester fra !
Thansen har så heldigvis komplet variator på lager så henter en idag
Svar
#21
(21-08-2019, 06:45)gammelmand Skrev: Lånte en kraftig vandpumpetang der kunne gabe over starthjulet og et topnøglesæt med 1/2 og et godt rør over skralden for at løsne den !
Nævnte vandpumpetang er fra Biltema !
Variatorstyr har jeg ikke fundet bare de mindste rester fra !
Thansen har så heldigvis komplet variator på lager så henter en idag

Perfekt, så ser vi frem til en lykkelig afslutning på problemet Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Gad vide hvad forskellen er på variatorsættet til henholdvist Euro 2 og Euro 4 er, udover prisen.
Hvis forskellen blot er en glat glidebøsning (til den billige pakke), så har du jo glidebøsningen og en evt ring i forvejen.
Svar
#23
(21-08-2019, 07:35)Flitz Skrev: Gad vide hvad forskellen er på variatorsættet til henholdvist Euro 2 og Euro 4 er, udover prisen.
Hvis forskellen blot er en glat glidebøsning (til den billige pakke), så har du jo glidebøsningen og en evt ring i forvejen.

Ved ikke hvad forskellen på de 2 sæt er !
Nu er jeg så heldig at der ikke er ring/skive i min, til gengæld sidder der en sensor ved koblingen og ledningen til den knækker for et godt ord hvis ikke man lige tænker over den.....at det så kun betyder at den går 60 km/ istedet for de lovlige 45 km/t er jo ikke det store problem.
Har lige været en tur i Randers efter den nye variator så forventer at montere den i eftermiddag
Svar
#24
(21-08-2019, 09:37)gammelmand Skrev: Ved ikke hvad forskellen på de 2 sæt er !
Nu er jeg så heldig at der ikke er ring/skive i min, til gengæld sidder der en sensor ved koblingen og ledningen til den knækker for et godt ord hvis ikke man lige tænker over den.....at det så kun betyder at den går 60 km/ istedet for de lovlige 45 km/t er jo ikke det store problem.
Har lige været en tur i Randers efter den nye variator så forventer at montere den i eftermiddag

Monteret og afprøvet på vejen.
Som altid startproblemer når den har stået stille i et par dage, men kender efterhånden tricket med gashåndtaget
Svar


Forum spring: