Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvilken gearolie er den rigtige?
#1
Hvilken gearolie er den rigtige til VGA Firefox 45 4T euro4?

Scooteren er helt ny, og jeg står selv for service. 

Hvornår skifter man gearolien, og hvilken af de 2 er den korrekte? 
[Image: IMG-20190712-112508.jpg]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Du kan bruke begge to. Du kan også bruke en alminnelig motorolje. Feks 5w-40 10w/40 5w-30 10w-30. Nogen scootere kjører hele livet uten at skifte da de ikke har tappeplugg men jeg ville nok foretrekke at skifte minst hver 10 000 km.
Svar
#3
(12-07-2019, 22:02)rune75 Skrev: Du kan bruke begge to. Du kan også bruke en alminnelig motorolje. Feks 5w-40 10w/40 5w-30 10w-30. Nogen scootere kjører hele livet uten at skifte da de ikke har tappeplugg men jeg ville nok foretrekke at skifte minst hver 10 000 km.

Ja ok. Jeg tror ikke at indholdet er helt ens, idét der på den lille pakning står "Premiere pro-selection". 

Og de 125 ml. passer sikkert lige til et skift. Så en liter ville vare læææænge… 

Jeg tror måske at jeg set at skifteintervallet er 6.000 km. i manualen på nettet...
Svar
#4
Du skal under alle omstændigheder give den et service efter de første 1000 km, hvor du skal skifte motorolie og gearolie, efterspænde bolte og møtrikker og sikkert også stille tomgangen*.
Derefter kan du jo se i manualen hvilke intervaller thansen anbefaler mht service og olieskift.

* Da jeg fik min firefox kunne den overhovedet ikke holde tomgang, og svaret på min klage var bare "at ventilerne lige skulle slides til og så skulle det nok blive bedre med tomgangen" - Dét kunne jeg naturligvis ikke affinde mig med, i og med at man skal stoppe for rødt for hver 200 meter i København, så tomgangen blev justeret lidt op.
Til gengæld skulle den så justeres ned igen efter ca 800 km.
Svar
#5
(13-07-2019, 00:53)Flitz Skrev: Du skal under alle omstændigheder give den et service efter de første 1000 km, hvor du skal skifte motorolie og gearolie, efterspænde bolte og møtrikker og sikkert også stille tomgangen*.
Derefter kan du jo se i manualen hvilke intervaller thansen anbefaler mht service og olieskift.

* Da jeg fik min firefox kunne den overhovedet ikke holde tomgang, og svaret på min klage var bare "at ventilerne lige skulle slides til og så skulle det nok blive bedre med tomgangen" - Dét kunne jeg naturligvis ikke affinde mig med, i og med at man skal stoppe for rødt for hver 200 meter i København, så tomgangen blev justeret lidt op.
Til gengæld skulle den så justeres ned igen efter ca 800 km.

Olien var jeg klar over skulle skiftes efter de første 1000 km, men jeg var ikke lige klar over at det også gjaldt gearolien. Men til 39 kr. så betyder det ikke jo ikke alverden.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Står det ikke i instruktionsbogen, i min står der gearolie 80-90 (Det er en Gilera)

Jeg har nørdet lidt i det, alle olievælgere til mit køretøj som jeg for sjov har kigget på siger 80-90 heavy duty.
Har ikke set en gearolie 80-90 hvor der ikke står "heavy duty" på eller "extreme pressure gear oil" som for eksempel denne her Gearolie

Prøv lige og kig i bogen hvad der står, jeg fik min gilera årgang 2008 sidste sommer af noget familie. Altid lovlig og passet med service hvor den var købt. Da jeg fik den gav jeg den en overhaling og hældte nyt 75-90 på bagtøjet "for det havde jeg i forvejen på hylden" og der stod Valvoline på så må det være fint...…. Sjovt nok at dit spørgsmål så lige lander nu, i sidste uge skiftede jeg et leje i bagtøjet der var helt færdigt (12600 km)  

Jeg har heavy duty på nu, men kig lige i din bog  Thumbs Up
Med venlig hilsen Henrik
Svar
#7
(13-07-2019, 06:53)nallerplys Skrev: Står det ikke i instruktionsbogen, i min står der gearolie 80-90 (Det er en Gilera)

Jeg har nørdet lidt i det, alle olievælgere til mit køretøj som jeg for sjov har kigget på siger 80-90 heavy duty.
Har ikke set en gearolie 80-90 hvor der ikke står "heavy duty" på eller "extreme pressure gear oil" som for eksempel denne her Gearolie

Prøv lige og kig i bogen hvad der står, jeg fik min gilera årgang 2008 sidste sommer af noget familie. Altid lovlig og passet med service hvor den var købt. Da jeg fik den gav jeg den en overhaling og hældte nyt 75-90 på bagtøjet "for det havde jeg i forvejen på hylden" og der stod Valvoline på så må det være fint...…. Sjovt nok at dit spørgsmål så lige lander nu, i sidste uge skiftede jeg et leje i bagtøjet der var helt færdigt (12600 km)  

Jeg har heavy duty på nu, men kig lige i din bog  Thumbs Up
Tjekkede lige instruktionsbogen:

Gearolie (SAE 80W90)

Gearolie skiftes ved 6.000, 12.000 og 18.000 km service. 

Er det så måske ikke den korrekte gearolie jeg har kigget på? (75W-90)
Svar
#8
(13-07-2019, 07:57)scooterfjæs Skrev: Tjekkede lige instruktionsbogen:

Gearolie (SAE 80W90)

Gearolie skiftes ved 6.000, 12.000 og 18.000 km service. 

Er det så måske ikke den korrekte gearolie jeg har kigget på? (75W-90)

Når der i bogen står 80/90, ja så skal det jo være 80/90 Blink med øjet
 47 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 27.000 km.
Svar
#9
(12-07-2019, 22:37)scooterfjæs Skrev: Ja ok. Jeg tror ikke at indholdet er helt ens, idét der på den lille pakning står "Premiere pro-selection". 

Og de 125 ml. passer sikkert lige til et skift. Så en liter ville vare læææænge… 

Jeg tror måske at jeg set at skifteintervallet er 6.000 km. i manualen på nettet...

1000cc motorsykkler kjører med motorolje i girkassen. Tenker den motorolje også er godt nok for din 50cc scooter.  Honda/Yamaha anbefaler 10w-30 i gearet på mange av sine scootere.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(13-07-2019, 07:57)scooterfjæs Skrev: Tjekkede lige instruktionsbogen:

Gearolie (SAE 80W90)

Gearolie skiftes ved 6.000, 12.000 og 18.000 km service. 

Er det så måske ikke den korrekte gearolie jeg har kigget på? (75W-90)

Nej 75w-90 dur så ikke, du skal købe den jeg linker til ovenover i det jeg skrev før eller lign.. Og jeg tror mit leje er gået af samme årsag fordi jeg brugte 75-90.
Når jeg kiggede på delene indeni bagtøjet da jeg stod med dem, kan jeg godt se den måde de virker på er belastet, så 80-90 giver god mening. Heavy duty (ja det siger sig selv) har noget højere bæreevne end alm. 75w90

Nu fandt jeg en Putoline fra T-hansen i linket til dig, men fik den her fra Au2parts som jeg så har hældt i min: Gearolie bagtøj

Så kan man da sige at der ikke er meget "heavy duty" over en lovlig scooter, 30 eller 45er. Men der er nu en hel del udveksling der skal trækkes når man står med det på liften og drejer rundt uden baghjul på.
Med venlig hilsen Henrik
Svar
#11
Jeg har en Motul stående: Gearolie
 47 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 27.000 km.
Svar
#12
(13-07-2019, 11:55)nallerplys Skrev: Nej 75w-90 dur så ikke, du skal købe den jeg linker til ovenover i det jeg skrev før eller lign.. Og jeg tror mit leje er gået af samme årsag fordi jeg brugte 75-90.
Når jeg kiggede på delene indeni bagtøjet da jeg stod med dem, kan jeg godt se den måde de virker på er belastet, så 80-90 giver god mening. Heavy duty (ja det siger sig selv) har noget højere bæreevne end alm. 75w90

Nu fandt jeg en Putoline fra T-hansen i linket til dig, men fik den her fra Au2parts som jeg så har hældt i min: Gearolie bagtøj

Så kan man da sige at der ikke er meget "heavy duty" over en lovlig scooter, 30 eller 45er.  Men der er nu en hel del udveksling der skal trækkes når man står med det på liften og drejer rundt uden baghjul på.

Mange tak for de gode svar og link. 

Lidt underligt at jeg udelukkende finder 75W90 på hylden hos thansen, men når instruktionsbogen foreskriver det, må det være sådan.  GrinSmil
Svar


Forum spring: