Søg Garagen Hej Gæst! Register

USB lader 12V.
#1
Jeg planlægger at montere en 12 volts USB lader på min snart kommende VGA Firefox 45 4T.

Jeg påtænker at montere laderen i hjelmrummet under sædet, og at køre laderen direkte til batteriet, således at jeg kan låse rummet Og scooteren, mens der lades på eksempelvis mobiltelefonen, Uden at jeg behøver at være i nærheden. Og uden at der bruges unødig strøm på at have tændingen slået til.

Nu kommer så mit spørgsmål: vil sådan en USB-lader bruge lidt strøm hele tiden? — (også mens scooteren står ubrugt i dagevis). Og er jeg i så fald nødt til at montere en afbryder på plus-ledningen? 
[Image: IMG-20190708-174841.jpg]

[Image: IMG-20190708-174808.jpg]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Den jeg har monteret på min Kymco, bruger strøm hele tiden, dvs også når nøglen er taget ud  Smil Men det er ikke meget, for den starter da hver gang, selvom den har stået stille i flere dage.

[Image: attachment.php?aid=11489]
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
(12-07-2019, 22:54)Jps Skrev: Den jeg har monteret på min Kymco, bruger strøm hele tiden, dvs også når nøglen er taget ud  Smil Men det er ikke meget, for den starter da hver gang, selvom den har stået stille i flere dage.

[Image: attachment.php?aid=11489]
Ja ok, jeg kan se at du har en lysdiode, det er der vist ikke på den jeg påtænker at købe. 

Jeg har ingen tester, men måske ville det bedste bare være at tage den med på jobbet, og spørge en elektriker om han vil smide en tester på den. Ellers må det blive med en afbryder.
Svar
#4
(12-07-2019, 23:22)scooterfjæs Skrev: Ja ok, jeg kan se at du har en lysdiode, det er der vist ikke på den jeg påtænker at købe. 

Jeg har ingen tester, men måske ville det bedste bare være at tage den med på jobbet, og spørge en elektriker om han vil smide en tester på den. Ellers må det blive med en afbryder.

Havde også planer om at monterer en afbryder, men da det som sagt er minimalt med brug af strøm, har jeg ikke lavet det. Forøvrigt så er den du har købt ikke god når det regner. Den har så vidt jeg kan se ikke nogen beskyttelsesklap. Det har min.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
(12-07-2019, 23:30)Jps Skrev: Havde også planer om at monterer en afbryder, men da det som sagt er minimalt med brug af strøm, har jeg ikke lavet det. Forøvrigt så er den du har købt ikke god når det regner. Den har så vidt jeg kan se ikke nogen beskyttelsesklap. Det har min.

Jo, der er nu en kappe på laderen, men den er foldet om bagved i pakningen.

Men jeg regner med at montere i sæderummet, hvor den sidder i tørvejr, o
[Image: 99120740000-0-S-170-236.jpg]

a clear midnight

g i ly for lange fingre.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(12-07-2019, 23:45)scooterfjæs Skrev: Jo, der er nu en kappe på laderen, men den er foldet om bagved i pakningen.

Men jeg regner med at montere i sæderummet, hvor den sidder i tørvejr, o
[Image: 99120740000-0-S-170-236.jpg]

a clear midnight

g i ly for lange fingre.

Ok  Smil. Jeg satte også det allerførste stik jeg købte i sæderummet,,men syntes det var for åndsvagt, når ledningen til Gps'en hang og dinglede mellem benene. Så derfor har alle senere stik siddet under styret, med ledningen rullet op  Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
#7
(13-07-2019, 09:57)Jps Skrev: Ok  Smil. Jeg satte også det allerførste stik jeg købte i sæderummet,,men syntes det var for åndsvagt, når ledningen til Gps'en hang og dinglede mellem benene. Så derfor har alle senere stik siddet under styret, med ledningen rullet op  Smil

Ja, der har du en pointe. Jeg forestiller mig at skulle lade mobil plus powerbank etc. Op, når  og jeget afsted med telt eller på shelterture, og så er det rart at kunne låse af imens jeg tager en middagslur, eller går en tur. ?
Svar
#8
(13-07-2019, 10:56)scooterfjæs Skrev: Ja, der har du en pointe. Jeg forestiller mig at skulle lade mobil plus powerbank etc. Op, når  og jeget afsted med telt eller på shelterture, og så er det rart at kunne låse af imens jeg tager en middagslur, eller går en tur. ?

Hvis ledningen er lang nok eller kan forlænges, kan du jo gemme den bag skjoldene Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
#9
(13-07-2019, 11:11)Jps Skrev: Hvis ledningen er lang nok eller kan forlænges, kan du jo gemme den bag skjoldene Smil

Jeg er helt overbevist om at de langfingrede godt kan regne ud, at hvis der er en lader med en ledning i, så er der nok også noget i den anden ende. Det bliver under sædet, I tørvejr, I sikkerhed og ude af svagelige sjæles synsfelt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(13-07-2019, 11:50)scooterfjæs Skrev: Jeg er helt overbevist om at de langfingrede godt kan regne ud, at hvis der er en lader med en ledning i, så er der nok også noget i den anden ende. Det bliver under sædet, I tørvejr, I sikkerhed og ude af svagelige sjæles synsfelt.

De få gange jeg bruger en gps til fartmåling, tager jeg den med i lommen, når jeg parkere. Mobilen oplades hjemme.
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
(13-07-2019, 11:58)Jps Skrev: De få gange jeg bruger en gps til fartmåling, tager jeg den med i lommen, når jeg parkere. Mobilen oplades hjemme.

Jeg bruger altid bare mobilens GPS, og med mit mobilforbrug er det en nødvendighed at kunne lade op når man er på langfart med overnatninger.
Svar
#12
(12-07-2019, 22:00)scooterfjæs Skrev: Jeg planlægger at montere en 12 volts USB lader på min snart kommende VGA Firefox 45 4T.

Jeg påtænker at montere laderen i hjelmrummet under sædet, og at køre laderen direkte til batteriet, således at jeg kan låse rummet Og scooteren, mens der lades på eksempelvis mobiltelefonen, Uden at jeg behøver at være i nærheden. Og uden at der bruges unødig strøm på at have tændingen slået til.

Nu kommer så mit spørgsmål: vil sådan en USB-lader bruge lidt strøm hele tiden? — (også mens scooteren står ubrugt i dagevis). Og er jeg i så fald nødt til at montere en afbryder på plus-ledningen? 
[Image: IMG-20190708-174841.jpg]

[Image: IMG-20190708-174808.jpg]

Det korte svar er: JA!

Selvom du ikke har sat noget til opladning, vil der være elektronik inde i tingesten til at nedkonvertere til 5V USB. Den elektronik tager strøm. Også for at en regulering kan finde sted.
Når det så er skrevet, så er der næppe tale om ret megen strøm, såfremt dimsen er designet godt. Måske 5-15 mA.

Er dimsen hentet hjem fra 'kineseren' evt. via eBay, Banggood, DealExtreme og hvad de ellers hedder, kan der godt være tale om mere. De skæver ikke altid til godt design derude. Det er den lave pris og den gigantiske volumen, der tæller.

Blot at have tingesten permanent forbundet til et 4 AH scooter batteri vil således dræne 1 AH i løbet af, i størrelsesordenen, 2½ døgn.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar


Forum spring: