Svar: 271
Tråde: 17
Tilmeldt: Mar 2010
Du kan måle det reelle strømforbrug med et multimeter. Sæt det på AMP, tag kablet af minuspolen. Den røde ledning fra multimeteret på kablet og den sorte på minuspolen på batteriet...Tadah! Så har du forbruget på dioden der lyser, sæt telefonen i usb og forbruget incl opladning kan aflæses.
Hvis man af ren nysgerrighed vil måle startstrømmen, gøres det på anden måde. Så ikke noget med at trykke på starteren i den her opstilling. Så himler multimeteret og brand er også indenfor rækkevidde
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar: 35
Tråde: 4
Tilmeldt: Jul 2019
(20-07-2019, 08:29)nallerplys Skrev: Du kan måle det reelle strømforbrug med et multimeter. Sæt det på AMP, tag kablet af minuspolen. Den røde ledning fra multimeteret på kablet og den sorte på minuspolen på batteriet...Tadah! Så har du forbruget på dioden der lyser, sæt telefonen i usb og forbruget incl opladning kan aflæses.
Hvis man af ren nysgerrighed vil måle startstrømmen, gøres det på anden måde. Så ikke noget med at trykke på starteren i den her opstilling. Så himler multimeteret og brand er også indenfor rækkevidde 
Super.
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
Nu er der skrevet 3 sider om montering af et 12v usb stik.
Det er altså ikke en større videnskab, køb et uden lysdiode men med gummiklap, bor et passende hul (start hellere for småt end for stort) og skru skidtet i. Derefter køres ledningerne ned til batteriet.
Man kan som nævnt sætte en sikring på den ene leder og evt. gå via tændningen, men så skal der måles hvilke ben der skal bruges.
Mit stik sidder som de flestes, oppe i benskjoldet foran, så der kan lades under kørsel - enten til en lomme eller til fastmonteret holder hvis man har en sådan.
Montering i sædekassen tror jeg du bliver ked af i længden, hvis du som jeg kører mange timer ad gangen - der har jeg altså brug for strøm til min mobil/gps.
God tur!
Svar: 35
Tråde: 4
Tilmeldt: Jul 2019
(21-07-2019, 21:04)Teddy Skrev: Nu er der skrevet 3 sider om montering af et 12v usb stik.
Det er altså ikke en større videnskab, køb et uden lysdiode men med gummiklap, bor et passende hul (start hellere for småt end for stort) og skru skidtet i. Derefter køres ledningerne ned til batteriet.
Man kan som nævnt sætte en sikring på den ene leder og evt. gå via tændningen, men så skal der måles hvilke ben der skal bruges.
Mit stik sidder som de flestes, oppe i benskjoldet foran, så der kan lades under kørsel - enten til en lomme eller til fastmonteret holder hvis man har en sådan.
Montering i sædekassen tror jeg du bliver ked af i længden, hvis du som jeg kører mange timer ad gangen - der har jeg altså brug for strøm til min mobil/gps.
God tur! 
3 Sider? - Godt observeret Teddy, - og tak for dit gode og velskrevne bidrag til at vi nu er godt på vej til de 4 sider. Hihi…
Jeg tænker at løsningen for mig bliver, - præcis som du skriver - uden lysdiode og med gummiklap, men som du ville kunne have læst i den 3, snart 4  sider lange tråd, så har jeg behov for at kunne lade uden min tilstedeværelse. Derfor ser jeg fordelen ved at montere i sædekassen, hvor mobilen er skjult, og aflåst, og direkte til batteriet, således at nøglen er væk fra tændingslåsen. Jeg tænker dog at jeg vil afprøve muligheden med et løst-liggende ladestik først, før jeg giver mig i kast med at bore i en helt ny scooter, som jeg rent faktisk knapt har bestilt endnu.
Venlig hilsen Henrik.
Svar: 1.754
Tråde: 63
Tilmeldt: Jan 2008
22-07-2019, 21:32
(Dette opslag var sidst ændret: 22-07-2019, 22:29 af Super 8.)
(22-07-2019, 02:21)scooterfjæs Skrev: 3 Sider? - Godt observeret Teddy, - og tak for dit gode og velskrevne bidrag til at vi nu er godt på vej til de 4 sider. Hihi…
Jeg tænker at løsningen for mig bliver, - præcis som du skriver - uden lysdiode og med gummiklap, men som du ville kunne have læst i den 3, snart 4 sider lange tråd, så har jeg behov for at kunne lade uden min tilstedeværelse. Derfor ser jeg fordelen ved at montere i sædekassen, hvor mobilen er skjult, og aflåst, og direkte til batteriet, således at nøglen er væk fra tændingslåsen. Jeg tænker dog at jeg vil afprøve muligheden med et løst-liggende ladestik først, før jeg giver mig i kast med at bore i en helt ny scooter, som jeg rent faktisk knapt har bestilt endnu.
Venlig hilsen Henrik.
Jeg tror det er en meget dårlig idé - min erfaring med kinesiske opladere er at de dræner batteriet for strøm. Også når der ikke er lysdiode. En lysdiode bruger faktisk kun et par mA, mens opladeren nemt bruger det tredobbelte uden der trækkes strøm. Og så holder batteriet ikke til en måned uden scooteren bruges. Jeg regner normalt med ca. 14 dage, hvis det er 5-6mA forbrug.
Jeg vil anbefale at købe en af dem jeg linkede til som havde switch. De nævner netop, at der ikke går strøm, når der slukkes for dem. Derudover er de USB 3.0 type, og de leverer derfor ikke kun 5.0V men også 9.0V eller 12.0V afhængigt af hvad at telefonen spørger om. De har også display, så du kan se hvor mange volt at telefonen får.
Prisen er en smule højere, men det er stadigt langt til et afbrændt batteri. De billigste fra Kina fås for ca. 40 kr. incl. porto. Men så skal du nok vente et par måneder før de kommer.
Her fra Kina, til 20 kr. plus 13 kr. i porto. Samlet 33 kr.
https://www.ebay.com/itm/QC-3-0-Motorcyc...3336772714
Og du har den inden 17. september. LAANG tid at vente.
Samme fra UK - en smule dyre, men fås på få dage:
https://www.ebay.co.uk/itm/QC-3-0-USB-Fa...k6UiPm52qg
Den koster ca. 60 kr. incl. porto, og du modtager den inden en ca. en uge.
Samme, anden sælger:
https://www.ebay.co.uk/itm/USB-Car-Charg...l8yDjR5oqA
En særlig UK version, der er vendt omvendt, således displayet gemmer sig under USB kablet, og tænd/sluk knappen gemmer sig under displayet. Den fås med express forsendelse.
https://www.amazon.co.uk/LBSC-Waterproof...way&sr=8-4
Her er en 3. udgave fra amazon:
https://www.amazon.co.uk/SOAIY-Voltmeter...ay&sr=8-34
Den er ligesom den første kinesiske, men har fået monteret et par skruer, så den ikke kan drejes løs.
Her er en (ikke QC 3.0) til montering på styr:
https://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycle-Mo...SwiMBc5MPQ
Jeg vil anbefale den til 60 kr. Du har den inden næste tirsdag, og 60 kr. og så har du switch, og er fri for problemer med fladt batteri, hvis du husker at slukke.
Svar: 4.908
Tråde: 105
Tilmeldt: Jul 2007
Jeg bruger sådan et her fra Biltema.
https://www.biltema.dk/bil---mc/elsystem...2000041507
Så har man også støre anvendelse mulig hedder så kan man sætte sådan et stik i som der laver 12 volt om til 5 volt usb stik.
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilinter...2000041935
Jeg bruger også cigaret tænder stikket til en 12 volt mini kompressor så jeg kan pumpe mine dæk op efter en punktering.
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarkt...2000028548
Og når der ikke sidder noget i stikket så bruger det heller ikke strøm fra batteriet, det er dog en god ide at montere en sikring på plus ledningen hvids uheldet skulle være ude at ledningen bliver gnavet over et sted eller noget man sætter til har en defekt, fks den pumpe bruger 10 ampere så der skal bruges en 15 ampere sikring eller lidt over de 10 for den trækker så meget strøm at en på 10 springer.
Biltema har også udgaven med usb stik så ingen grund til at finde alt muligt på nettet andre steder men det er jo op til den enkelte hvad de mener og syntes er godt for dem.
Selv så handler jeg en del i Biltema og de bytter hvids der er noget galt med varen så længe at man har en bon det er pænt svært hvids man handler fks noget i Kina.
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilinter...2000041854
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar: 35
Tråde: 4
Tilmeldt: Jul 2019
(22-07-2019, 21:32)Super 8 Skrev: Jeg tror det er en meget dårlig idé - min erfaring med kinesiske opladere er at de dræner batteriet for strøm. Også når der ikke er lysdiode. En lysdiode bruger faktisk kun et par mA, mens opladeren nemt bruger det tredobbelte uden der trækkes strøm. Og så holder batteriet ikke til en måned uden scooteren bruges. Jeg regner normalt med ca. 14 dage, hvis det er 5-6mA forbrug.
Jeg vil anbefale at købe en af dem jeg linkede til som havde switch. De nævner netop, at der ikke går strøm, når der slukkes for dem. Derudover er de USB 3.0 type, og de leverer derfor ikke kun 5.0V men også 9.0V eller 12.0V afhængigt af hvad at telefonen spørger om. De har også display, så du kan se hvor mange volt at telefonen får.
Prisen er en smule højere, men det er stadigt langt til et afbrændt batteri. De billigste fra Kina fås for ca. 40 kr. incl. porto. Men så skal du nok vente et par måneder før de kommer.
Her fra Kina, til 20 kr. plus 13 kr. i porto. Samlet 33 kr.
https://www.ebay.com/itm/QC-3-0-Motorcyc...3336772714
Og du har den inden 17. september. LAANG tid at vente.
Samme fra UK - en smule dyre, men fås på få dage:
https://www.ebay.co.uk/itm/QC-3-0-USB-Fa...k6UiPm52qg
Den koster ca. 60 kr. incl. porto, og du modtager den inden en ca. en uge.
Samme, anden sælger:
https://www.ebay.co.uk/itm/USB-Car-Charg...l8yDjR5oqA
En særlig UK version, der er vendt omvendt, således displayet gemmer sig under USB kablet, og tænd/sluk knappen gemmer sig under displayet. Den fås med express forsendelse.
https://www.amazon.co.uk/LBSC-Waterproof...way&sr=8-4
Her er en 3. udgave fra amazon:
https://www.amazon.co.uk/SOAIY-Voltmeter...ay&sr=8-34
Den er ligesom den første kinesiske, men har fået monteret et par skruer, så den ikke kan drejes løs.
Her er en (ikke QC 3.0) til montering på styr:
https://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycle-Mo...SwiMBc5MPQ
Jeg vil anbefale den til 60 kr. Du har den inden næste tirsdag, og 60 kr. og så har du switch, og er fri for problemer med fladt batteri, hvis du husker at slukke.
Først og fremmest UNDSKYLD! - Undskyld fordi at jeg totalt havde overset dit svar længere tilbage i tråden. - Tilmed et fantastisk godt og nyttigt svar. - Og tak for at du lige gav lyd igen, for nu har jeg været inde at kigge på dine fine links. Pludselig synes Thansens usb-oplader uden switch både gammeldags og dyr. - Og NU er der da slet ingen tvivl om, at jeg skal have bestilt en af de her løsninger:
https://www.ebay.com/itm/QC-3-0-Motorcyc...100623.m-1
https://www.amazon.co.uk/SONRU-Cigarette...V9C10V0WVG
https://www.ebay.co.uk/itm/12V-Car-Charg...100623.m-1
Det er helt sikkert at jeg nu vil vælge en løsning med en switch, ventetiden er mindre vigtig. - Produktets funktioner og prisen er vigtigere.
Min kommende scooter har et voltmeter i indtrumenteringen, men hvis jeg monterer ladeudstyret direkte på batteriet, er det måske meget smart med det ekstra digitale voltmeter.
Men fortæl mig lige: Hvad er det lige voltmeteret fortæller?
Jeg tænker umiddelbart at jeg kan aflæse spændingen på batteriet, - altså hvor mange volt batteriet leverer. Men kan man også aflæse hvor meget strøm der lades med på batteriet under kørslen??
Og vigtigst af alt!!! - Hvornår er det man afbryder afladningen? - Vil voltmeteret falde i takt med at afladningen (opladning af eksempelvis mobilen mens scooteren er er slukket) finder sted?
Hvad skal voltmeteret helst ikke under, for at man kan starte med selvstarteren igen- kan man sige det på den måde?
Svar: 35
Tråde: 4
Tilmeldt: Jul 2019
(22-07-2019, 22:22)Johannes Johansen Skrev: Jeg bruger sådan et her fra Biltema.
https://www.biltema.dk/bil---mc/elsystem...2000041507
Så har man også støre anvendelse mulig hedder så kan man sætte sådan et stik i som der laver 12 volt om til 5 volt usb stik.
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilinter...2000041935
Jeg bruger også cigaret tænder stikket til en 12 volt mini kompressor så jeg kan pumpe mine dæk op efter en punktering.
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarkt...2000028548
Og når der ikke sidder noget i stikket så bruger det heller ikke strøm fra batteriet, det er dog en god ide at montere en sikring på plus ledningen hvids uheldet skulle være ude at ledningen bliver gnavet over et sted eller noget man sætter til har en defekt, fks den pumpe bruger 10 ampere så der skal bruges en 15 ampere sikring eller lidt over de 10 for den trækker så meget strøm at en på 10 springer.
Biltema har også udgaven med usb stik så ingen grund til at finde alt muligt på nettet andre steder men det er jo op til den enkelte hvad de mener og syntes er godt for dem.
Selv så handler jeg en del i Biltema og de bytter hvids der er noget galt med varen så længe at man har en bon det er pænt svært hvids man handler fks noget i Kina.
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilinter...2000041854 Ja det er også en fin løsning, og tak for dit gode input. Lidt dyrer end tingene fra nettet, men til gengæld har du dem også i hånden med det samme, - og som du skriver uden bøvl hvis noget går galt.
Dog synes jeg klart at Super8's løsninger er helt i top, med både switch, voltmeter, designet og det hele, og til en super pris. - Ventetiden er mindre vigtig for mig.
Svar: 1.754
Tråde: 63
Tilmeldt: Jan 2008
23-07-2019, 14:18
(Dette opslag var sidst ændret: 23-07-2019, 14:27 af Super 8.)
(23-07-2019, 02:13)scooterfjæs Skrev: Men fortæl mig lige: Hvad er det lige voltmeteret fortæller?
Jeg tænker umiddelbart at jeg kan aflæse spændingen på batteriet, - altså hvor mange volt batteriet leverer. Men kan man også aflæse hvor meget strøm der lades med på batteriet under kørslen??
Og vigtigst af alt!!! - Hvornår er det man afbryder afladningen? - Vil voltmeteret falde i takt med at afladningen (opladning af eksempelvis mobilen mens scooteren er er slukket) finder sted?
Hvad skal voltmeteret helst ikke under, for at man kan starte med selvstarteren igen- kan man sige det på den måde? Jeg tror bare at voltmeteret viser batterispændingen. Du kan ikke aflæse strøm eller andet.
Som regel skal voltmeteret ikke under 12.0V. Spændingen over blybatterier er normalt højere.
Der kan være forskel på batterityper.
Løsningen med den fra biltema er også fin. Den har jo den fordel, at hvis laderen går i stykker, så behøver du ikke at rode med scooteren, for at skifte til ny USB lader, da den bare sættes i stikket.
|