Søg Garagen Hej Gæst! Register

Fastgroedede Bolte
#1
Har DD. Forgæves forsøgt at skifte bremseklodser...... Forgæves Pga. at boltene der holder bremsecaliber er groet fast !
Caramba for af løsne boltene er prøvet uden held, så hvad gør man så ?
Jeg har nye caliber og nye klodser hjemme.
Til oplysning ilt og brint løsningen har jeg ikke udstyr til at klare
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(09-07-2019, 21:03)gammelmand Skrev: Har DD. Forgæves forsøgt at skifte bremseklodser...... Forgæves Pga. at boltene der holder bremsecaliber er groet fast !
Caramba for af løsne boltene er prøvet uden held, så hvad gør man så ?
Jeg har nye caliber og nye klodser hjemme.
Til oplysning ilt og brint løsningen har jeg ikke udstyr til at klare

Der skal varme til, du mener vel ilt og gas når du skriver ilt og brint??

Har du ikke en gasbrænder, sådan en hobby håndholdt en? Eller en varmepistol??

Hvis ikke så fortsæt med Carambaen, også gerne fra bagsiden hvis gevindet går helt igennem. Kan den køre nu og bremse? Så frem med tålmodigheden og giv den et pust hver aften der kan stå og trænge ind. Gerne en uges tid inden du prøver igen.

Vigtigt! Når en skrue går løs, så forsigtig... Drej kun en halv omgang ud, pust smørelse på og skru ind igen. Frem og tilbage kun en omgang indtil der trænger caramba derind... derefter lidt mere og tilbage igen for at fordele, du ved hvad jeg mener. Ellers er der risiko for at trække gevindet i smadder. Aluminium og stålbolte har aldrig været de bedste venner.


Og løs kan den komme, om ikke andet så med en god forlænger på nøglen
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
#3
(09-07-2019, 21:23)nallerplys Skrev: Der skal varme til, du mener vel ilt og gas når du skriver ilt og brint??

Har du ikke en gasbrænder, sådan en hobby håndholdt en? Eller en varmepistol??

Hvis ikke så fortsæt med Carambaen, også gerne fra bagsiden hvis gevindet går helt igennem. Kan den køre nu og bremse? Så frem med tålmodigheden og giv den et pust hver aften der kan stå og trænge ind. Gerne en uges tid inden du prøver igen.

Vigtigt! Når en skrue går løs, så forsigtig... Drej kun en halv omgang ud, pust smørelse på og skru ind igen. Frem og tilbage kun en omgang indtil der trænger caramba derind... derefter lidt mere og tilbage igen for at fordele, du ved hvad jeg mener. Ellers er der risiko for at trække gevindet i smadder. Aluminium og stålbolte har aldrig været de bedste venner.


Og løs kan den komme, om ikke andet så med en god forlænger på nøglen

Har desvære ikke noget der kan varme boltene op ellers havde jeg brugt den løsning.....Det er de bolte der holder caliber fast på forgaffel der driller og jo jeg kan se gevindet hele vejen !
En god forlænger er prøvet og der havde jeg lavet hovedet rundt hvis jeg bare trak igemmen......skidt med om boltene holder bare de kommer ud..... Jeg montere de nye caliber under alle omstændigheder da gummimufferne er revnet.
Heldigvis virker bremsen !
Scooteren er fra efteråret 2016 og hvis man spørger mig er der aldrig skiftet bremseklodser i den i den tid hvor Thansen stod for servicen DVs indtil for 6 Mdr siden
Svar
#4
Er det en 6 eller 12 kantet top du bruger? 6 kanter er bedst for at undgå drejning.


 Jeg har tit brugt en svejsetang som den her til den slags genstidigheder. Klemmes HÅRDT på bolthovedet, låse den HÅRDT og et rør indover og vrid. Nogle gange banker jeg et nummer mindre top indover der så bare har fat hvis man har fået kværnet et lidt blødt bolthovede.

https://www.thansen.dk/vaerktoj/haandvae...242104570/

Bolten er smadret bagefter til orientering, hvis det mislykkedes, skær hovederne af boltene (vinkelsliber) træk kaliperen udover og væk med den. Så har du en "pind" og tage godt fat i med svejsetangen.

Det er så den "gamle autoophugger" metode og i voldsafdelingen men skidtet kommer af. Fordelen ved at skære bolthovedet væk er at du tager spændet ud af bolten da den ikke holder i noget længere
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
#5
Og du undgår nok ikke og skramme lidt men er forgaflen ikke sort på sådan en Firefox??? SÅ er hammerite smooth black din bedste ven bagefter og det kan ikke ses hvis du gør det forsigtigt
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(09-07-2019, 21:57)nallerplys Skrev: Er det en 6 eller 12 kantet top du bruger? 6 kanter er bedst for at undgå drejning.


 Jeg har tit brugt en svejsetang som den her til den slags genstidigheder. Klemmes HÅRDT på bolthovedet, låse den HÅRDT og et rør indover og vrid. Nogle gange banker jeg et nummer mindre top indover der så bare har fat hvis man har fået kværnet et lidt blødt bolthovede.

https://www.thansen.dk/vaerktoj/haandvae...242104570/

Bolten er smadret bagefter til orientering, hvis det mislykkedes, skær hovederne af boltene (vinkelsliber) træk kaliperen udover og væk med den. Så har du en "pind" og tage godt fat i med svejsetangen.

Det er så den "gamle autoophugger" metode og i voldsafdelingen men skidtet kommer af. Fordelen ved at skære bolthovedet væk er at du tager spændet ud af bolten da den ikke holder i noget længere
Det er 6 kantet toppe jeg bruger, tangen fra Thansen er ikke lagervare i nærheden af mig, men til gengæld er der en pænt stor rørtang og hvis nødvendigt et rør på 120 cm. i længden ude hos min papfar
Svar
#7
(09-07-2019, 22:04)nallerplys Skrev: Og du undgår nok ikke og skramme lidt men er forgaflen ikke sort på sådan en Firefox??? SÅ er hammerite smooth black din bedste ven bagefter og det kan ikke ses hvis du gør det forsigtigt

Det er nu en Explora og ikke en Firefox, men bortset fra det så er forgaflen sort
Svar
#8
(09-07-2019, 22:09)gammelmand Skrev: Det er 6 kantet toppe jeg bruger, tangen fra Thansen er ikke lagervare i nærheden af mig, men til gengæld er der en pænt stor rørtang og hvis nødvendigt et rør på 120 cm. i længden ude hos min papfar

Ja hvis du kan få fat med den er det også en mulighed, og skrammer på de sorte gaffelben undgår du nok ikke men med en lille pensel....meget lille.  (jeg har altid nogen af de der 10 stk forskellige for 30 kr i netto til billedmaling liggende)  

Så kan du godt lave det stort set usynligt med hammerite smooth black, nogen gange snitter jeg en blød og tynd spids på en tændstik og bruger den.
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
#9
Men tag nu lige tålmodighden frem og "blødgør" skidtet med Caramba en uges tid som jeg skrev om før  Blink med øjet
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg bruger en elektrisk varme pistol til sådan noget Grin .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#11
(09-07-2019, 22:21)nallerplys Skrev: Men tag nu lige tålmodighden frem og "blødgør" skidtet med Caramba en uges tid som jeg skrev om før  Blink med øjet

Den blev sat i blød igår
Svar
#12
(10-07-2019, 00:05)Johannes Johansen Skrev: Jeg bruger en elektrisk varme pistol til sådan noget Grin .

Hvis jeg havde sådan en så............. Det bedste jeg kan klare er en 100W loddekolbe
Svar


Forum spring: