Søg Garagen Hej Gæst! Register

Spirituspåvirket på Elløbehjul
#1
Ja det får formenligt samme konsekvenser, som hvis man kører påvirker på/i alle andre former for køretøjer.

https://ekstrabladet.dk/112/politiet-sig...ul/7705493
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(08-07-2019, 14:30)Jps Skrev: Ja det får formenligt samme konsekvenser, som hvis man kører påvirker på/i alle andre former for køretøjer.

https://ekstrabladet.dk/112/politiet-sig...ul/7705493

De nye elløbehjul skal føres efter reglerne for cykler. Det er mange ikke klar over, så de kører på fortov, har mere end en halv promille i blodet osv. - det kan gå hen og blive dyrt i sidste ende.
Svar
#3
(08-07-2019, 16:47)Teddy Skrev: De nye elløbehjul skal føres efter reglerne for cykler. Det er mange ikke klar over, så de kører på fortov, har mere end en halv promille i blodet osv. - det kan gå hen og blive dyrt i sidste ende.


Artiklen er forkert. At der er en motor, gør køretøjet til et motordrevet køretøj, og det er i færdselsloven bestemt noget andet, end et motorkøretøj!

Som eksempel, så er en traktor og en knallert et motordrevet køretøj - men altså ikke et motorkøretøj! Et el-løbehjul er efter de midlertidige regler også et motordrevet køretøj, og der gælder stort set samme regler som for knallert.

En el-cykel er hverken et motordrevet køretøj, eller et motorkøretøj i følge færdselsloven. Du må faktisk køre promillekørsel på en el-cykel!

Opfylder el-cyklen ikke lovens krav til at være en el-cykel, så betragtes den for at være et motordrevet køretøj, eller måske endda et motorkøretøj, hvis den ikke opfylder kravene til knallert 30/45 og kører over 50.


Altså:
   Et motorkøretøj er de køretøjer der må køre på motortrafikvej og motorvej. Et motorkøretøj kan fremdrives med en hastighed på mindst 50 km/t.

   Ethvert køretøj med motor, er et motordrevet køretøj (ikke motorkøretøj!), med mindre det lever op til reglerne for elcykler eller handikap køretøjer med under 15 km/t. Motordrevne køretøjer inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert. En handikap scooter med hastighed under 15 km/t, og en el-cykel, er ikke under færdselsloven et motordrevet køretøj. Efter de midlertidige regler for el-løbehjul, er de el-løbehjul som er underlagt disse regler at betragte som motordrevet køretøj, og der gælder samme promillegrænser som for andre motordrevne køretøjer.

   El-cykler og handikap scootere under 15 km/t, betragtes som cykler, uanset disse har motor, og betragtes ikke som et motordrevet køretøj.

Der har i sin tid været diskussion om hvorvidt at el-løbehjul kunne høre under handikap scootere, hvis de kørte højst 15 km/t, og blev kaldt en scooter. Som regel lever de dog ikke op til reglerne for at være en handikap scooter. Men, det er faktisk muligt - nogle få kan leve op til reglerne for at være en handikap scooter, og har i hvert fald tidligere ikke gjaldt de nye regler for el-løbehjul. Og dermed, så har man godt måttet køre spiritus kørsel på nogle få modeller, der kunne køre højst 15 km/t. Det betyder de ikke er under de nye regler for el-løbehjul. For at ikke høre under reglerne for løbehjul, så kræves de kan leve op til samtlige krav som handikap scooter, også til udstyr. Så vidt jeg ved, så kan nogle typer dette - og de fås også ofte i modeller der kører over 15 km/t, og er så muligt at indregistrere som normal scooter.

Så artiklen er rent vås. Det er dog korrekt, at el-løbehjul i almindelighed er underlagt kravene for motordrevne køretøjer. Men, jeg er ikke sikker på at det gælder alle, da de også har været tilladte som handikap scootere ved max hastighed på under 15 km/t, såfremt de har kunnet leve op til detail forskrifterne for handikap knallerter og scootere. Disse el-løbehjul måtte føres på offentlige veje uden styrthjelm.
Svar
#4
Ikke for at være mave sur men de hører slet ikke hjemme i trafikken heller ikke på cykelstier og dem som der bruger dem kører med musik i ørene så de kan intet høre en rigtig dårlig kombination der ikke fremmer trafik sikkerheden alle dem jeg har mødt har musik i ørene og de hører lige så lidt som en der er totalt døv Udråbstegn .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#5
  • Et elektrisk løbehjul må ikke kunne køre mere end 20 km/t med egen motorkraft. Elektriske løbehjul, der kører hurtigere end det, er ikke lovlige i trafikken.

  • Løbehjulet må ikke have noget sæde.

  • Løbehjulet skal være CE-mærket (CE-mærket betyder, at produktet er godkendt efter gældende EU-direktiver).

  • Løbehjulet må ikke veje mere end 25 kg, højst være 2 meter langt og 70 centimeter bredt.

  • Løbehjulet skal bagpå have monteret en rød refleks, foran en hvid refleks og gule eller hvide reflekser på hver side – og det skal være godkendte reflekser, der lever op til samme krav som reflekser på cykler.

  • Der skal køres med lys døgnet rundt – så der skal altid være hvid lygte foran og rød lygte bagpå. De skal sidde fast på løbehjulet og kunne ses på mindst 300 meters afstand.

  • Cykelreglerne skal altid overholdes, og har du muligheden for det, skal du altid køre på cykelstien.

  • For at køre på el løbehjul i trafikken skal du være fyldt 15 år. Er du under 15 år, skal du være i følge med en voksen – ellers foregår kørslen på legepladser og opholdsområder.

  • Promillegrænsen er den samme som i bil og på cykel – 0,5.
Så nej du må heller ikke køre skidefuld på (el)-cykel - der var engang, jeg ved så ikke hvornår det er lavet om.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Ville hellere ha' sådan et løbehjul her, frem for de tynde der køres på pt.



Ivecar plus 2023.
Svar
#7
(08-07-2019, 19:45)Johannes Johansen Skrev: Ikke for at være mave sur men de hører slet ikke hjemme i trafikken heller ikke på cykelstier og dem som der bruger dem kører med musik i ørene så de kan intet høre en rigtig dårlig kombination der ikke fremmer trafik sikkerheden alle dem jeg har mødt har musik i ørene og de hører lige så lidt som en der er totalt døv Udråbstegn .

Dem jeg hidtil har mødt i den københavnske trafik, har ikke haft musik i ørerne og har hørt mig. Til gengæld kører rigtigt mange cyklister med musik i ørerne og de er ikke opmærksomme på en skid. Det seneste år har jeg haft to kollisioner med uopmærksomme cyklister på cykelstierne og så sent som igår var jeg tæt på at kollidere med et 100 kg's kvindemenneske, der kørte direkte ud på kørebanen uden at se sig for, pga vejarbejde på cykelstien (der skulle trækkes på fortovet). Hun var hverken døv eller havde musik i ørerne, hun havde bare travlt med at komme frem. Jeg stoppede hende og spurgte om hun var fuldstændig ligeglad med sit liv og andres førlighed, hun var iskold og udtalte at "der skete jo ikke noget". Håbløst tilfælde  Overrasket
Svar
#8
(08-07-2019, 20:38)Teddy Skrev:
  • Et elektrisk løbehjul må ikke kunne køre mere end 20 km/t med egen motorkraft. Elektriske løbehjul, der kører hurtigere end det, er ikke lovlige i trafikken.

  • Løbehjulet må ikke have noget sæde.

  • Løbehjulet skal være CE-mærket (CE-mærket betyder, at produktet er godkendt efter gældende EU-direktiver).

  • Løbehjulet må ikke veje mere end 25 kg, højst være 2 meter langt og 70 centimeter bredt.

  • Løbehjulet skal bagpå have monteret en rød refleks, foran en hvid refleks og gule eller hvide reflekser på hver side – og det skal være godkendte reflekser, der lever op til samme krav som reflekser på cykler.

  • Der skal køres med lys døgnet rundt – så der skal altid være hvid lygte foran og rød lygte bagpå. De skal sidde fast på løbehjulet og kunne ses på mindst 300 meters afstand.

  • Cykelreglerne skal altid overholdes, og har du muligheden for det, skal du altid køre på cykelstien.

  • For at køre på el løbehjul i trafikken skal du være fyldt 15 år. Er du under 15 år, skal du være i følge med en voksen – ellers foregår kørslen på legepladser og opholdsområder.

  • Promillegrænsen er den samme som i bil og på cykel – 0,5.
Så nej du må heller ikke køre skidefuld på (el)-cykel - der var engang, jeg ved så ikke hvornår det er lavet om.

Jeg har ikke kunnet finde en lov om at der er spiritusgrænser på en el-cykel. Men, politiet kan måske finde på andre love. En el-cykel er ikke et motordrevet køretøj, og der gælder samme regler - også spiritus grænser - som for almn. cykler. Det samme gælder handikap knallerter under 15 km/t. De skriver følgende på sikkertrafik.dk:
Citat:Der er ikke nogen fast promillegrænse for cyklister. Men vurderer politiet, at du ikke er i stand til at cykle forsvarligt, får du en bøde på 1.500 kr. Du kan ikke miste kørekortet, hvis du kører fuld på cykel. Der sker rigtig mange ulykker med fulde cyklister, der falder og slår sig. Pas på dig selv og lad cyklen stå, hvis du har drukket.

Det ovenstående du skriver om løbehjul gælder kun de løbehjul, hvor der gælder den nye lov om el-løbehjul. De er beskrevet på sikkertrafik.dk, og der står intet om promillegrænser for cykler, kun at der gælder promillegrænsen for el-løbehjul. Som nævnt, kan politiet dog altid give en bøde på 1500 kr. for uforsvarlig promillekørsel på cykel. 

Der er blevet solgt løbehjul i mange år, der har sæde, og som lever op til reglerne for scooter/knallert. Det betyder, at de kan indregistreres, og få nummerplade på, og må køre 30/45 km/t. De har sæde, og lever fuldt op til reglerne for en normal knallert/scooter. De er ikke under de nye regler, men under reglerne for almn. knallert/scooter, eller reglerne for invalidekøretøjer. Er de under reglerne for invalidekøretøjer under 15 km/t, betragtes de ikke som et motordrevet køretøj, men skal køre efter reglerne for cykel.

Løbehjul med sæde behøver således ikke at være  ulovlige, men de er ikke et løbehjul i følge færdselsloven, men en knallert/scooter/invalidekøretøj med max. 6 eller 15 km/t. De skal følge reglerne for den kategori, som de hører under.

En invalidekøretøj med max 6 km/t, betragtes i øvrigt ikke som en cykel, men som fodgænger, og må køres på fortov.
Svar
#9
(08-07-2019, 21:02)Jps Skrev: Ville hellere ha' sådan et løbehjul her, frem for de tynde der køres på pt.




Jeg ved ikke med jer, men jeg kan huske, da min bror og jeg tilbage i sen-60'erne legede med hans løbehjul.
Det var alt andet end stabilt at stå ret op og ned på et bræt og drøne ned ad en mindre bakke.

OK, de bitte små hjul (10-15 cm) har nok ikke ydet ret megen gyrostabilitet, men ...

Man kan faktisk se lidt af den samme ustabilitet i den reklamevideo, og her er der, angiveligt, ikke tale om et stykke legetøj!
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(08-07-2019, 20:38)Teddy Skrev:
  • Et elektrisk løbehjul må ikke kunne køre mere end 20 km/t med egen motorkraft. Elektriske løbehjul, der kører hurtigere end det, er ikke lovlige i trafikken.

  • Løbehjulet må ikke have noget sæde.

  • Løbehjulet skal være CE-mærket (CE-mærket betyder, at produktet er godkendt efter gældende EU-direktiver).

  • Løbehjulet må ikke veje mere end 25 kg, højst være 2 meter langt og 70 centimeter bredt.

  • Løbehjulet skal bagpå have monteret en rød refleks, foran en hvid refleks og gule eller hvide reflekser på hver side – og det skal være godkendte reflekser, der lever op til samme krav som reflekser på cykler.

  • Der skal køres med lys døgnet rundt – så der skal altid være hvid lygte foran og rød lygte bagpå. De skal sidde fast på løbehjulet og kunne ses på mindst 300 meters afstand.

  • Cykelreglerne skal altid overholdes, og har du muligheden for det, skal du altid køre på cykelstien.

  • For at køre på el løbehjul i trafikken skal du være fyldt 15 år. Er du under 15 år, skal du være i følge med en voksen – ellers foregår kørslen på legepladser og opholdsområder.

  • Promillegrænsen er den samme som i bil og på cykel – 0,5.
Så nej du må heller ikke køre skidefuld på (el)-cykel - der var engang, jeg ved så ikke hvornår det er lavet om.

Jeg tror ikke, at du har ovenstående fra lovgivningen. Der er så vidt jeg ved intet sted i lovgivningen nævnt promillegrænser for el-cykler. Der gælder, for både cykel og elcykel, at du skal kunne køre forsvarlig, og politiet kan vælge at tolke det som en promillegrænse på 0.5, men det er en fortolkning, og ikke loven. For dem, der er vandt til, at have alkohol i blodet, kan grænsen nemt være større...

Det er korrekt, at et løbehjul ikke må have sæde - har den sæde, så er det ikke en løbehjul, men enten en scooter, eller en handikap scooter. Løbehjul med sæde kan godkendes som handikap scooter, hvis de kører højst 15 km/t, og lever op til forskrifterne.
Svar
#11
Her er de korrekte regler for løbehjul:

https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-vide...-loebehjul

For elcykler gælder ingen promilleregler, men der er krav til, at man skal kunne køre forsvarligt.

Løbehjul med sæde er tilladt, såfremt de er godkendt som enten handikap scooter (under 15 km/t), almn. 25/30 scooter, eller 45 scooter. Det kræver naturligvis, at de lever op til reglerne for de pågældende køretøjer. For handikap scootere med under 15 km/t, er ikke krav til nummerplade eller styrthjelm, og der er ikke lovkrav omkring promillekørsel. Der har været flere godkendte typer på markedet i mange år, også før loven om el-løbehjul, og loven om el-løbehjul dækker ikke disse køretøjer, da de kun kan godkendes som scooter, når de har sæde.
Svar
#12
Her er et eksempel på en "løbehjul" der er godkendt som EU25 knallert:

http://www.aaimport.dk/lyric-k525-eu.html

Jeg har ikke lige kunnet finde en godkendt som handikap scooter, men en model som ovenstående vil kunne godkendes, såfremt den kører højst 15 km/t. Og på sådan en, vil promillekørsel være lovligt, men ikke på en godkendt som 25 knallert.
Svar


Forum spring: