Søg Garagen Hej Gæst! Register

Forskel på en 2 og en 4 takt
#1
Hej 

Hvordan finder man ud af om det er en 2 eller 4 takt scooter? 
F.eks på en kymco super 8

Mvh 
Robert
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Tenker du når du står vedsiden av en  ?  Da har en 4t en pinne til at peile olien med ved viften på høyere side af motoren.  Sådan du ser her rett bag viften.  På en 2t vil der ikke være noget som helst på det sted.

[Image: 494gy6scenau_2.jpg]
Svar
#3
   
Svar
#4
Mange tak for dit svar Smil
Svar
#5
På en totakter er der en olie beholder hvor der skal påfyldes totakts olie med jevne mellemrum efter som at det bliver brugt til at smøre motoren via en olie pumpe som pumper det ind i kaburatoren sammen med benzinen, også der for at totaktere lugter lidt af den olie der bliver brandt af og der godt kan stå en lidt blålig røgsky bag sådan en totakter.
Det er også meget vigtigt at en totakter altid har olie i sin olie beholder tank da den bliver smort med den olie når motoren kører og hvids den løber tør for den olie så sætter stemplet sig i cylinderen og det betyder at man skal have ny cylinder med stempel og i værste fald så ryger krumtaps lejer også så man skal have en komplet ny krumtap med lejer.

Omvendt med en 4 takter så har den et olie kammer/bundkar hvor den har 750 ml olie der er 10W-40 som skal skiftes mellem 2500-3000 kørte km og den info har jeg fra en fag mand og det er vigtigt at olien bliver skiftet hvids man godt vil holde sin motor sund.
En 4 takter har ventiler i topstykket det kan være alt fra 2 ventiler til 3 og 4 ventiler og 4 taktere kan både være luft kølede eller vandkølede motorer også på 50 cc, på to taktere er der ingen ventiler men skylle kanaler i cylinderen som der fordeler benzin og olie blandingen og luft til forbrandingen.
Tændrøret på to taktere sidder altid i toppen af cylinderen på en 4 takter sidder tændrøret skrådt ind i topstykket i samme side som udstødningen.
En totakter kan også både være luft kølet eller vandkølet, en totakter kører ikke lige så langt på literen som en 4 takter min Gilera Runner kører 30-31 km på literen den er en to takter men min Aprilia Sport City One 4t 50cc med to ventiler luftkølet kører 40-41 km på literen, så det er godt 10 km ekstra på benzinen.
Men 4 takteren trækker ikke lige så godt i modvind og op af barkerne som 2 takterne da den ikke har lige så mange krafter at gøre godt med.
Så der er både fordele og ulemper ved de to motor typer.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(03-05-2019, 20:03)Johannes Johansen Skrev: På en totakter er der en olie beholder hvor der skal påfyldes totakts olie med jevne mellemrum efter som at det bliver brugt til at smøre motoren via en olie pumpe som pumper det ind i kaburatoren sammen med benzinen, også der for at totaktere lugter lidt af den olie der bliver brandt af og der godt kan stå en lidt blålig røgsky bag sådan en totakter.
Det er også meget vigtigt at en totakter altid har olie i sin olie beholder tank da den bliver smort med den olie når motoren kører og hvids den løber tør for den olie så sætter stemplet sig i cylinderen og det betyder at man skal have ny cylinder med stempel og i værste fald så ryger krumtaps lejer også så man skal have en komplet ny krumtap med lejer.

Omvendt med en 4 takter så har den et olie kammer/bundkar hvor den har 750 ml olie der er 10W-40 som skal skiftes mellem 2500-3000 kørte km og den info har jeg fra en fag mand og det er vigtigt at olien bliver skiftet hvids man godt vil holde sin motor sund.
En 4 takter har ventiler i topstykket det kan være alt fra 2 ventiler til 3 og 4 ventiler og 4 taktere kan både være luft kølede eller vandkølede motorer også på 50 cc, på to taktere er der ingen ventiler men skylle kanaler i cylinderen som der fordeler benzin og olie blandingen og luft til forbrandingen.
Tændrøret på to taktere sidder altid i toppen af cylinderen på en 4 takter sidder tændrøret skrådt ind i topstykket i samme side som udstødningen.
En totakter kan også både være luft kølet eller vandkølet, en totakter kører ikke lige så langt på literen som en 4 takter min Gilera Runner kører 30-31 km på literen den er en to takter men min Aprilia Sport City One 4t 50cc med to ventiler luftkølet kører 40-41 km på literen, så det er godt 10 km ekstra på benzinen.
Men 4 takteren trækker ikke lige så godt i modvind og op af barkerne som 2 takterne da den ikke har lige så mange krafter at gøre godt med.
Så der er både fordele og ulemper ved de to motor typer.

Tak for dit lange svar, godt læse stof :Smil

Jeg har desuden kigget efter og fandt ud af at olie pinden sidder på højre side som der var en eksempel på før. 

Tak til begge
Svar
#7
På min Aprilia Soprt city one 4t sidder olie pinden i venstre side men det er også en Piaggio motor  Grin .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#8
(04-05-2019, 22:37)93950 Skrev: Tak for dit lange svar, godt læse stof :Smil

Jeg har desuden kigget efter og fandt ud af at olie pinden sidder på højre side som der var en eksempel på før. 

Tak til begge

Hvis der er en olie pind, så er det en 4T.
Svar
#9
Et sted, hvor det måske lidt mere diskret er muligt at fange en 2T'er, uden at skulle bukke sig ned og lede efter en olie-målepind, er instrumentbrættet.

På en 2T'er vil der ofte være en lampe, der viser en stiliseret smørekande. Den er beregnet på at lyse op, når totaktsolien skal fyldet på igen. En 4T'er har ikke en sådan lampe!
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Der er jo så også lyden til forskel  Grøn grin
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
(05-05-2019, 17:46)Jps Skrev: Der er jo så også lyden til forskel  Grøn grin

Måske lidt svært, såfremt dyret står parkeret? Fortvivlet
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#12
(06-05-2019, 08:13)walker1 Skrev: Måske lidt svært, såfremt dyret står parkeret? Fortvivlet

 En 4 takter siger jo intet set i forhold til en 2 takter. Det burde jeg jo vide, eftersom jeg har haft støjende 2 taktere i massevis.  Blink med øjet
Jeg kan høre en 2 takter på lang afstand, men ikke en 4 takter, når jeg er ude og gøre vejene usikre Smil
Ivecar plus 2023.
Svar


Forum spring: