Søg Garagen Hej Gæst! Register

variator/rullevægt beregninger
#1
Ja så skal min Vga Explora 45 km/t gerne have extra optræk og have lidt letterer ved at holde farten opad bakker.
Er der en/flere der har leget med vægten på rullerne og som tør give et bud på hvad der vil være optimalt ?
Tabes der for meget topfart skilles kabelskoende der begrændser Cdi.
Kan det betale sig at ofre Malossi, Naraku eller Polini variator til den ?
målet er 55 til 57 km/t med fornuftigt optræk.

I den orginale variator er der ingen skive.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvis den er begrænset elektronisk ved omdrejningene vil ikke lettere vekter fungere særlig bra. De høyere omdrejningene, som følge av lavere vekt på rullene, vil føre til at motoren treffer omdrejningsbegrensningen under hele akselerasjon.
Svar
#3
(17-04-2019, 10:02)rune75 Skrev: Hvis den er begrænset elektronisk ved omdrejningene vil ikke lettere vekter fungere særlig bra. De høyere omdrejningene, som følge av lavere vekt på rullene, vil føre til at motoren treffer omdrejningsbegrensningen under hele akselerasjon.

Den er begrænset elektronisk, men det er kun 2 stk. kabelsko der skal skilles og så er den ubegrænset.
Som den står nu med nu rem og ny variator går den ca. 50 km/t på lige vej og den falder til 35 km/t på de lidt stejlere bakker-
Den har DD. været startet ubegrænset, der tøver den lidt omkring 55km/t inden den igen går mod topfarten
Svar
#4
Om den er som "alle" andre kinascootermotorer skal den ned i 4.5-5g Ruller for at yde optimalt ubegrænset. Ville valgt 5g.
Svar
#5
(17-04-2019, 17:28)rune75 Skrev: Om den er som "alle" andre kinascootermotorer skal den ned i 4.5-5g Ruller for at yde optimalt ubegrænset. Ville valgt 5g.

Det lyder spændende, jeg har nemlig aldrig eksperimentet med rullevægt! Kymco Agility bliver rigtig behagelig på flad vej, men stigningen og modvind tager pusten fta den lille 50 CC. Jeg vil prøve at gå 1 gram ned.
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(18-04-2019, 14:13)N.Blu Skrev: Det lyder spændende, jeg har nemlig aldrig eksperimentet med rullevægt! Kymco Agility bliver rigtig behagelig på flad vej, men stigningen og modvind tager pusten fta den lille 50 CC. Jeg vil prøve at gå 1 gram ned.

Jeg skriver "alle" fordi jeg har lest at Kymco kjører med litt tyngere ruller. 5.5g skal vist være det ideelle. Tror de kjører med 6.5g originalt så 1g ned bør fungere bra/være rigtig.
Svar
#7
En indikasjon på at man har riktig vekt på rullene er at omdrejningene på motoren er konstante frem til ca 5km/t innen toppfart oppnåes. Da skal variatoren være ferdig gearet ut og de siste 5km/t  hentes ved økte omdrejninger.
Svar
#8
(18-04-2019, 14:38)rune75 Skrev: En indikasjon på at man har riktig vekt på rullene er at omdrejningene på motoren er konstante frem til ca 5km/t innen toppfart oppnåes. Da skal variatoren være ferdig gearet ut og de siste 5km/t  hentes ved økte omdrejninger.

De siger helt klart at jeg skal have lettere ruller i min, mener at den leveres med 5,5 gram som standard.

Men jeg overvejer også om der er noget at hente ved at montere anden variator end den standard der bruges nu
Svar
#9
(18-04-2019, 20:49)gammelmand Skrev: De siger helt klart at jeg skal have lettere ruller i min, mener at den leveres med 5,5 gram som standard.

Men jeg overvejer også om der er noget at hente ved at montere anden variator end den standard der bruges nu

Det giver kanskje 5km/t eller kanskje 0km/t. Jeg monterte en Malossi multivar på en Peugeot Vivacity for nogen år siden det gav en noget lengere gearing. Med std cylinder gav det ingen økning av topphastighet da den ikke hadde krefter/ork til at trække den høyere/lengere gearing, men ned af bakke kjørte den hurtigere. Når jeg satte på 70cc cylinder fikk jeg så utbytte da den orkede trekke.  Så om du tenker /føler at din scooter orker at trække opp lidt mere hastighed om den får/har ett gear til så kan du ha utbytte (høyere topphastighet) av feks en Malossi variator, men det er ingen garanti. Det som derimot er garantert /sikkert er at en Malossivariator vil holde omdrejningene under hele akselerasjon omtrent helt stabile. Altså ingen variasjon i omdrejningene.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: