Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kineser Gear olieskift (skrueproblem)
#1
Jeg har en Giantco som nu har kørt ca. 300Kn, og vil derfor skifte olie på den.
Alm. olie skift var ikke et problem - men gear olie ... - da blev jeg noget nervøs.

Skruerne til at åbne til henv. påfyldning af aftapning af gear olie, sidder simpelt hen så fast at en alm nøgle slet ikke kan løsne dem. Faktisk kan jeg løfte knallerten i nøglen.

Så for at være helt sikker, tænktte jeg at jeg hellere måtte spørge inden jeg kom galt af sted med trykluftværktøjet:

1. Det er vel de rigtige steder jeg prøver at løsne ?
2. Det er vel normale gevind, og ikke links gevind ?

Nedenfor er billedet fra kineser manualen (som ligger under download på billig-scoter.dk)

[Image: 1062.jpg]


På Giantco'en mener jeg dette svarer til de røde rammer på billedet nedenfor:
http://www.billig-scooter.dk/album_page.php?pic_id=1063

Den gule ramme med gummislangen, kan jeg ikke finde i manualen - er der nogen der ved hvad det er ?

Men er det virkelig normalt at det er skruet så fast - det er næsten som om det er en koldsvejsning ?
/Botnakken
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hmm ... de billeder blev der ikke meget ud af, og der heller ikke rettes i teksten mere.

Så - her er links til billederne:

Fra manualen:
http://www.billig-scooter.dk/album_page.php?pic_id=1062

Og billedet af Giantcoen:
http://www.billig-scooter.dk/album_page.php?pic_id=1063
/Botnakken
Svar
#3
Botnak Skrev:Hmm ... de billeder blev der ikke meget ud af, og der heller ikke rettes i teksten mere.

Så - her er links til billederne:

Fra manualen:
http://www.billig-scooter.dk/album_page.php?pic_id=1062

Og billedet af Giantcoen:
http://www.billig-scooter.dk/album_page.php?pic_id=1063


Har ellers lige rettet dem Grin. Det sidste billede er dog alt for stort til at blive vist på siden, ser det ud til.
Svar
#4
Jps Skrev:Har ellers lige rettet dem Grin. Det sidste billede er dog alt for stort til at blive vist på siden, ser det ud til.

Ooops .... jeg var ikke klar at der var begrænsninger på billedstørrelsen. Troede faktisk de automatisk blev skaleret til en standard opløsning/størrelse

Men ... når det her med om det er de rigtige skruer er afklaret, så skal jeg nok lave nogle mindre billeder i en vejledning Smil
/Botnakken
Svar
#5
Botnak Skrev:Ooops .... jeg var ikke klar at der var begrænsninger på billedstørrelsen. Troede faktisk de automatisk blev skaleret til en standard opløsning/størrelse

Men ... når det her med om det er de rigtige skruer er afklaret, så skal jeg nok lave nogle mindre billeder i en vejledning Smil


640X480 i størrelse er det bedste, synes jeg.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Botnak Skrev:Jeg har en Giantco som nu har kørt ca. 300Kn, og vil derfor skifte olie på den.
Alm. olie skift var ikke et problem - men gear olie ... - da blev jeg noget nervøs.

Skruerne til at åbne til henv. påfyldning af aftapning af gear olie, sidder simpelt hen så fast at en alm nøgle slet ikke kan løsne dem. Faktisk kan jeg løfte knallerten i nøglen.

Så for at være helt sikker, tænktte jeg at jeg hellere måtte spørge inden jeg kom galt af sted med trykluftværktøjet:

1. Det er vel de rigtige steder jeg prøver at løsne ?
2. Det er vel normale gevind, og ikke links gevind ?


Men er det virkelig normalt at det er skruet så fast - det er næsten som om det er en koldsvejsning ?

Lyder lidt besyndeligt :roll: . For i henhold til tegningen, er det de rigtige skruer, du har fat i. Og ja, de har normalt gevind...
Svar
#7
Jeg har ikk lavet gear olie skifte endnu selv om min har rundet 1100 km :oops:

Men påfyldning, hvordan skal den forgå? med en sprøjte eller lignende. ???
45-scooter må ikke kører på motortrafikvej
Svar
#8
Så fik jeg det endelig løst - og stor tak til T. Hansen for hjælpen.
For .. jeg kørte ganske enkelt hen til den lokale T. Hansen, og bestilte tid hos mekanikeren (15 min)
Hellere lade dem lave ulykker, end at jeg gør det.

Mekanikeren sagde at det var de rigtige, jeg havde fat i - men de kan somme tider sidde meget fast.

Så han tog en alm. topnøgle - og lagde alle kræfter i, samtidig med han med den anden hånd holdt scooteren nede. Men så kom påfyldnings skruen da af Grin

Det var lidt sværere med bundskruen - da måtte han stemme imod hjulet med benene. Men den kom da også løs.

Jeg havde bare ikke turdet det første gang, når jeg ikke var 100% sikker - for der blev virkelig lagt kræfter i.

Prisen på det hele var - 0,00 Kr inkl. moms og andre miljø skatter - altså uden beregning. :o
Det tog ca. 5 min - og de havde faktisk travlt med andet. :thumpup:

Alt i alt, synes jeg det er en super fin service - selvom jeg oplyste jeg var villig til at betale, og selv ville skifte olie. Det tjener de jo ellers normalt ganske godt på.

Så - de skruer kan altså godt sidde meget meget godt fast. Det er nok bare mig der er vant til at ting fra Kina normalt ikke kan holde til den slags.


Mht. til påfyldning af de 0,12l gear olie (husk der min skal bruges SAE 90W olie) - jeg brugte en 10ml sprøjte. Det passer med at fylde den 11 gange. 12 gange resulterer i at olien løber ud af hullet.
Jeg synes sprøjten nummeret større er for stor.
Og nej - der skal ikke være nål på den. Studsen alene er nok.

Olien er ganske vist skiftet nu - men det kan da være jeg skal prøve at lave en lille vejledning alligevel.

Den gear olie der kon ud, så meget mystisk ud. Ikke "sandet" som alm. olie kan være, men nærmest metallisk i udseende. Lidt som om der var benzin på overfladen.
Og noget kunne tyde på der var mere end rigeligt af den - da påfyldningsskruen kom af, kom der temmelig meget olie ud og påfyldningshullet - ca. 1/4 af den samlede mængde olie.

Efter skift af både motor og gear olie, synes jeg faktisk den er kommet til at lyde lidt mere jævn og ikke helt så brummende - nu spinder den nærmest.
/Botnakken
Svar
#9
Lækkert nok Smil

Så det bare igang med pipetten :P og købe noget olie i THANSEN
45-scooter må ikke kører på motortrafikvej
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hvilken størelse nøgle skal der bruges?
Svar
#11
For en anden gang skyld, så kan et slag på nøglen hjælpe gevaldigt på fastsiddende skruer, bare et kraftig dask med hånden er tit nok.
Svar
#12
Energy Skrev:For en anden gang skyld, så kan et slag på nøglen hjælpe gevaldigt på fastsiddende skruer, bare et kraftig dask med hånden er tit nok.

Eller træde med foden på fastnøjlen, ben er gerne stærkere end arme.
Svar


Forum spring: