Søg Garagen Hej Gæst! Register

Temarapport om knallertulykker
#1
http://www.hvu.dk/SiteCollectionDocument...lykker.pdf

  Vh Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(23-11-2018, 00:34)Scooterballe Skrev: http://www.hvu.dk/SiteCollectionDocument...lykker.pdf

  Vh Erik.

Statistikken ser godt ud, i forhold til knallert 45, eller der er måske ikke ret mange tilbage på den type!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#3
Jeg ser 2 fejl på forside billedet. Blink med øjet
Svar
#4
(23-11-2018, 08:37)Teddy Skrev: Jeg ser 2 fejl på forside billedet. Blink med øjet

6 cifre i nummerpladen og bolte i tallene. Den plade er da ulovlig Smil Gider forøvrigt ikke læse den rapport, da den med garanti indeholder yderligere forslag, til stramninger for knallerter.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
(23-11-2018, 10:22)Jps Skrev: 6 cifre i nummerpladen og bolte i tallene. Den plade er da ulovlig Smil Gider forøvrigt ikke læse den rapport, da den med garanti indeholder yderligere forslag, til stramninger for knallerter.

Det var nu skruerne jeg tænkte på, når de sidder der skal de være dækket af en sort kappe Smil

Ellers en fin gear knallert Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(23-11-2018, 10:32)Teddy Skrev: Det var nu skruerne jeg tænkte på, når de sidder der skal de være dækket af en sort kappe Smil

Ellers en fin gear knallert Blink med øjet

Jeg har læst noget af rapporten, men ikke alt.


Jeg syntes det er positivt, at man analyserer ulykkerne. Imidlertid, er det kun toppen af ulykker som undersøges - små ulykker undersøges ikke.

Der er dog flere forhold, som jeg kan nikke genkendende til:

a) Dårlig udformning af vej/cykelsti. De 6 uheld kunne helt være undgået, hvis vej/cykelsti havde været i overensstemmelse med god trafiksikkerhedsmæssig skik.

b) Påkørsel ved kørsel i mørke.

Derudover er - som de fleste har gættet - langt de fleste uheld med tunet knallert, som kører langt over 30 km/t. Det vil sige 50-60 km/t. Ud af de 24 knallerter var 20 konstruktivt ændret, men kun de 12 kørte for hurtigt.

En stor del af knallertkørerne havde ikke hjelm på, eller den var ikke spændt. Kun 9 ud af de 24 havde spændt hjelm. De 15 havde enten ikke hjelm på, eller den var ikke spændt.

Af de 24 knallertkører var 10 påvirket af spiritus.



Jeg håber ikke, at de 24 knallertkørere er den "normale" knallertkører. Jeg tror, at de fleste af de pågældende, specielt har været i risikogruppen fordi at:
1) De 10 var påvirket af spiritus
2) De 15 havde ikke hjelm på, eller den var ikke spændt.
3) De 12 kørte alt for hurtigt (>50 km/t!)

Det siger sig selv, at dem der opfylder ovenstående kriterier, har en særlig høj risiko. Heldigvis, er det dog ikke den knallertkører man normalt finder på vejene.

Jeg mener ikke, at rapporten siger noget om den typiske knallertulykke. Den siger noget om de værste, hvor det skyldes stærkt uforsvarligt kørsel. Og det har intet med de fleste knallertkørere at gøre. Altså, nu skal alle knallertkørere høre om hvordan de kører uden hjelm, er påvirket af spiritus, og kører alt for hurtigt, fordi at nogle ganske få, er kommet svært til skade på grund af dette.

Det er naturligvis fint, at man oplyser om risikoen ved at køre totalt uforsvarligt kørsel, og det kan rapporten måske bruges til. Men, på den anden side, giver den måske også et indtryk af, at hvis man bare ikke drikker, ikke kører for hurtigt, og kører med spændt hjelm, så er man uden risiko. Og det er jo langtfra korrekt! Der sker mange uheld - også for dem, der kører ansvarligt, og hverken på ulovlig knallert, beruset, eller uden spændt hjelm. Og jeg tror, at det er denne gruppe - som sikkert er langt den største - der burde fokuseres på, hvad der går galt.

Jeg tror, at det vil hjælpe langt flere knallertkørere, hvis man undersøgte ulykker, hvor der ikke er så store skader på knallertkørerne - typiske uheld - i stedet for at basere analysen på uheld der primært skyldes knallertkørere der ikke kører ansvarligt.

Min erfaring er, at dårlig udformning af vej/cykelsti, er en almindelig årsag til uheld. Og mørke er også - specielt fordi, at selvom scooterne og knallerterne har godkendt forlys, så er det altså meget dårligere end en bils forlys. Det kan være svært at se forhindringerne på cykelstien, og i nogle tilfælde, ser man først forhindringerne meget sent, fordi at lyskeglen lyser direkte ned i vejen. På de fleste knallerter, er ganske enkelt ikke muligt at justere forlyset fornuftigt.

Måske er svært at gøre noget ved forlyset, da det jo er EU der sætter kravene til knallertens lys. Måske kunne man lave en undersøgelse, der undersøger knallerternes forlys, på tilfældige knallerter der købes på markedet, for at se hvor hensigtsmæssig det er i mørke.
Svar


Forum spring: