Søg Garagen Hej Gæst! Register

Starthjælp med scooterbatteri.
#1
Ja ganske kort; hvis man forbinder et dødt bilbatteri til et fungerende scooterbatteri og aktiverer startmotoren på bilen, hvad sker der så. I bedste fald intet? Eller ødelægger man noget?

  Vh Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Du har nok ikke power nok til at starte bilen med scooterbatteriet, et 4-5 amperes batteri har ca 40 amp startstrøm og du skal bruge 250-300 til en bil... mere hvis det er diesel. Men ellers sker der ikke noget ved det så vidt jeg kan se. Det er jo 12 volt begge to. Det virker ihverfald fint den anden vej med et bilbatteri til en scooter uden der går ild i noget
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
#3
Takker for svar. Nu spørger jeg nok dumt, men hvis situationen er som ovenstående, uden at aktivere startmotoren, vil bilbatteriet så over tid blive ladet op af scooterens batteri? Og i så fald måske alligevel ville kunne tørne startmotoren rundt?

  Vh Erik.
Svar
#4
Sådan lidt som en powerbank til en mobil, ja der vil vel rende et eller andet den vej. Du kan da også prøve og tørne motoren med scooterbatteriet.... Hva bil snakker vi egentlig om???

Og der skal du måske passe lidt på alligevel, hvis du for eksempel vil wire din bil op med 2 batterier skal de være lige store, ellers vil de forsøge at udligne hinanden... sker det bliver det ene batteri meget varmt og der kan opstå brand. Eksempel: batterierne i en stabler (lille gaffeltruck) er altid lige store af samme årsag.
Gilera Storm 2008
Piaggio NRG Extreme 2014
Kymco Super 8 4T 2010
VGA Grido 2013
Svar
#5
(17-11-2018, 22:10)nallerplys Skrev: Sådan lidt som en powerbank til en mobil, ja der vil vel rende et eller andet den vej. Du kan da også prøve og tørne motoren med scooterbatteriet.... Hva bil snakker vi egentlig om???

Og der skal du måske passe lidt på alligevel, hvis du for eksempel vil wire din bil op med 2 batterier skal de være lige store, ellers vil de forsøge at udligne hinanden... sker det bliver det ene batteri meget varmt og der kan opstå brand. Eksempel: batterierne i en stabler (lille gaffeltruck) er altid lige store af samme årsag.

Jo, jeg spekulerede også på, om de vil udligne hinanden. Det er en gammel VW Golf diesel, og jeg tror jeg holder mig fra eksperimentet. Så tak for dine råd.

Vh Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg kan ikke lade være med at poste denne her:
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#7
De jumpstartere de sælger hos Biltema, Harald-Nyborg og T-Hansen er alle lavet med et almn. scooterbatteri. Og de kan fint starte en bil.

Du behøver ikke at oplade bilbatteriet, for at den kan starte. Når spændingen er lav, så er dens indre modstand stor, og den kraftigste batteri, som har den mindste indre modstand, er den som leverer energien.

Ligesom for scootere, er det CCA der betyder mest for om et batteri er egnet som startbatteri. Et godt scooterbatteri kan sagtens starte en bil. En lille, og dårlig batteri, kommer man nok ikke langt med. De små batterier har oftest også lille CCA, og er ikke egnet til at starte en bil.

I jumpstartere bruges normalt et MC batteri fra 7AH og op. Harald Nyborgs lille jumpstarter har et batteri på 7AH. Hvis det er et godt batteri med mange CCA, så skal den nok kunne starte en bil.


Derimod tror jeg godt du kan droppe idéen med AA batterier. Kortslutningsstrømmen er ikke stor nok til at trække en startmotor.
Der findes jumpstartere med Li-On batterier. Og jeg tror at du kan få nogle er oplades af solceller.
Svar
#8
Takker for svar. Jeg forsøgte ikke, og underboen fik gang i sin Golf kunne jeg konstatere. Men så ved man da det til en anden gang.

Vh Erik.
Svar
#9
(19-11-2018, 20:29)Super 8 Skrev: Derimod tror jeg godt du kan droppe idéen med AA batterier. Kortslutningsstrømmen er ikke stor nok til at trække en startmotor.
Der findes jumpstartere med Li-On batterier. Og jeg tror at du kan få nogle er oplades af solceller.

Jeg er nu fristet til at tro på man faktisk godt kan starte sin bil med AA batterier, selvfølgelig ikke hvis bilbatteriet er helt dødt, men som hjælp.

Elektroboom plejer nu nok at have styr på hvad han laver. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(19-11-2018, 22:14)DarkSide Skrev: Jeg er nu fristet til at tro på man faktisk godt kan starte sin bil med AA batterier, selvfølgelig ikke hvis bilbatteriet er helt dødt, men som hjælp.

Elektroboom plejer nu nok at have styr på hvad han laver. Smil

Problemet er, at du kan kortslutte de fleste AA batterier uden der går mange ampere. Og strømmen kan naturligvis aldrig blive større, end den strøm som der går når de kortsluttes. Når der kortsluttes er strømmen stor, men spændingen er nul, og der kan ikke leveres effekt. Størst effekt får du sandsynligvis ved kortslutning til ca. halvdelen af spændingen. Så du skal bruge AA batterier til 24V, for at få en fornuftig strøm og spænding ved 12V.

Det kan naturligvis lade sig gøre, hvis du har en elektronisk konverter der omsætter fra større til lavere spænding. Har du AA batterier til 110V eller 230V, kan du måske finde en strømforsyning der omsætter DC til 12V med stor strøm.

AA batterier er af meget forskellig kvalitet. Hvis du skal kunne starte en bil med AA batterier, skal du nok også søge lidt efter de bedste på markedet.
Svar


Forum spring: