Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lithium Startbatteri [blev det så ikke til]
#13
Li-Ion & Li-Po, er batterier med knald i. Men de skal behandles godt, ellers dør de.

Jeg kender dem mest fra RC, her er 2 gode stykker tilbehør:

Buzzer 

Battery Capacity Checker

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#14
(03-10-2018, 21:39)Flagg Skrev: Li-Ion & Li-Po, er batterier med knald i. Men de skal behandles godt, ellers dør de.

Jeg kender dem mest fra RC, her er 2 gode stykker tilbehør:

Buzzer 

Battery Capacity Checker

Lige de 2 typer har jeg ikke tillid til, især ikke den sidste.

Hvis det skulle være et lithium batteri, så skal det være Lifepo4, som er noget mere stabil. plus at det kan stå et helt år uden opladning, Det skal man ikke prøve med et LiPo batteri.  Smil Overrasket

Svar
#15
(03-10-2018, 21:31)Johannes Johansen Skrev: Der kom da godt nok lige røg Målløs Griner Grin det hedder hvist hydro lock når en motor er fyldt op med fks olie det ville kunne undgås hvids den bare sikkert bliver startet op nogle gange om måneden.

Ja, den er god mod skadedyr. Griner 

Jeg har bare trykket kickstarter en gang i måneden(for at den ikke skulle sætte sig), uden at starte den. Så det må jeg hellere lade være med.   Smil

Svar
#16
Det blev så til dette alm. batteri.  Smil 

Ekspedienten var vist i en anden verden. Fortvivlet

Jeg kom ind og sagde at jeg skulle have et batteri, High Power 5Ampere 12v scooterbatteri.

Taste taste taste, forgæves..

"Hvor mange A var det pæren skulle være"? Målløs 

Jeg skal ikke have en pære men en 5 Amp. scooterbatteri.

Taste taste taste, forgæves.. "hvilken scooter" begyndte han så

Imens googlede jeg så "Thansen High Power scooterbatteri" og gav ham varenr.

For. h. Hvor svært er det lige. Griner

Svar
#17
(06-10-2018, 01:52)barden Skrev: Det blev så til dette alm. batteri.  Smil 

Ekspedienten var vist i en anden verden. Fortvivlet

Jeg kom ind og sagde at jeg skulle have et batteri, High Power 5Ampere 12v scooterbatteri.

Taste taste taste, forgæves..

"Hvor mange A var det pæren skulle være"? Målløs 

Jeg skal ikke have en pære men en 5 Amp. scooterbatteri.

Taste taste taste, forgæves.. "hvilken scooter" begyndte han så

Imens googlede jeg så "Thansen High Power scooterbatteri" og gav ham varenr.

For. h. Hvor svært er det lige. Griner

T-Hansens batterier kan være udmærkede, men producenten leverer ikke fyldestgørende datablade, så det er ikke muligt at finde oplysninger om f.eks. CCA og levetidscycles. Ofte er ligegyldigt om det er et 4A eller 5A batteri - det er CCA og cycles som betyder noget.

Dertil kommer, at ikke alle butikker er lige gode til at holde dem opladte - og aflader de, så er de lige til at smide ud. Så det er en god idé at tjekke spændingen, inden man køber. Det er naturligvis mest et problem ved batterier der sælges sjælden, og har stået på lager længe.

Endeligt, så har jeg set mange kinesiske lader/ensretter som overoplader batterierne. SLA og GEL batterier tåler ikke overopladning, og vil normalt flække. Flækker et SLA batteri, så er det ofte tegn på fejl på ensretter/ladekredsløbet. Og så er det i virkeligheden ensretter/lader producenten, der skal reklameres over, og ikke batteriproducenten.

Jeg har bedre erfaring med GEL batterier end SLA batterier. GEL batterier holder bedre, og har bedre CCA. De holder strømmen bedre, og går ikke så hurtig flad. Det GEL batteri som passer bedst i størrelse hos T-Hansen er det her:
https://www.thansen.dk/scooter-knallert-...124854715/

Det er dog lidt større, og går måske ikke i. Ofte er GEL batterier lidt højere, og jeg plejer at sætte ledningerne på på siden, hvor der er plads, i stedet for i højden, hvis der ikke er plads. Ofte er et par centimeter frit i højden på en scooter, så der kan bruges et højere batteri, hvis ledningerne sættes på på siden.

T-Hansens SLA batterier er som regel dårligere end deres GEL batterier, selvom prisen er ens. For begge typer er vigtigt at de ikke har været afladt. Jeg har god erfaring med T-Hansens GEL batterier, bortset fra en enkelt gang, hvor den havde været afladt, og spændingen var helt nede på 10.4V. I forhold til SLA batterier, har GEL batterierne holdt dobbelt så længe, og de har haft flere CCA, og været bedre i stand til at starte scooteren om vinteren.

Generelt er GEL batterier bedre end SLA, og du kan også tjekke f.eks. Biltema, for at se om de har en type der passer i størrelsen.

De har tre batterier, som kan være relevante:
https://www.biltema.dk/bil---mc/mc/mc-re...2000029876 (60A CCA og 200 cycles life)
https://www.biltema.dk/bil---mc/mc/mc-re...2000029877 (80A CCA og 375 cycles life)
https://www.biltema.dk/bil---mc/mc/mc-re...2000040693 (130A CCA og 375 cycles life)

Biltema's batterier er bedre dokumenteret, og såvel CCA som cycles og kurver er dokumenteret. T-Hansens GEL batterier er nok tilsvarende.

Dokumentation:
https://www.biltema.dk/BiltemaDocuments/...12_TDS.pdf (12V/4A, LBH=120x70x92)
https://www.biltema.dk/BiltemaDocuments/...13_TDS.pdf (12V/5A, LBH=113x70x105)
https://www.biltema.dk/BiltemaDocuments/...34_TDS.pdf (12V/6A, LBH=113x70x105)

T-Hansens SLA batterier, har ofte haft så dårlig CCA, at de ikke har kunnet trække startmotoren som nye.
Så de kan ikke anbefales.

Hvis du kan presse biltemas 6A batteri på 113x70x105 i, så vil det være fint. Men, den er 10.5 cm. i højden.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(06-10-2018, 10:41)Super 8 Skrev: T-Hansens batterier kan være udmærkede, men producenten leverer ikke fyldestgørende datablade, så det er ikke muligt at finde oplysninger om f.eks. CCA og levetidscycles. Ofte er ligegyldigt om det er et 4A eller 5A batteri - det er CCA og cycles som betyder noget.{...}

Tænkte slet ikke på CCA, og det burde jeg jo have tænkt på. Smil 

Så jeg har returneret batteriet og vil gå efter et GEL batteri. Men venter til foråret med et nyt, da den står uden plade alligevel, indtil da.

Og dit indlæg burde copy pastes til "Tips og tricks" sektionen. Smil

Svar


Forum spring: