Søg Garagen Hej Gæst! Register

Uventet begrænsning af Sym Symphony
#13
Da ringen på min kom ud gik den fra 40 på speedometeret til 60, da jeg skiftede cdi så går den 70-80 på speedometeret på en god dag men det tager også noget tid at komme helt der op, og hvids der er mod vind så går den 50-60.
Jeg kører med 6.5 grams ruller i min som skulle være standart vægt, hvids der ikke er nogen ring eller en ekstra plade bag på variatoren så er der sansynligvis kun cdien som holder hastigheden nede på nogen modeller er der en ledning som kan tages fra som er samlet med et stik som kan skildes ad.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(21-09-2018, 09:46)mops Skrev: #N.Blu
Tak for info.
Hvis bare jeg ku' være helt sikker på at ubegrænset CDI og Vario er det sidste der kræves, så var en CDI blevet indkøbt omgående. Men måske gemmer der sig flere overraskelser ala pinden i låget? Noget der kræver penge op af lommen. Og så vil jeg næsten hellere køre videre med 35km/t
Det er i forvejen småt med info om modellen, og den smule der er kan man åbenbart ikke stole på.. Frustrerende er det..
F.eks skulle der være en skive i vario, men det er der ikke! Mistænker at der istedet sidder en plade på bagsiden som hindrer rullerne i at nå yderposition.
Altså stor forvirring.. Fortvivlet
Vh

De danske versioner af Sym Symphony 50 ER begrænset med en skive i variatoren, og en begrænset CDI. At din ikke har skiven betyder kun, at din ikke har skiven. Den skal være der, på en lovlig Symphony. Min autoriserede forhandler har aldrig talt om en begrænsning af karburatoren, og den kommer da også med en temmelig dyb lyd af en 50ccm at være når den får fuld gas, så uden at have tjekket tvivler jeg på at min er begrænset der.

Jeg ved at man i 2011 hentede nogle stykker hjem fra Tyskland, fordi der i en periode manglede Symphony i Danmark. Jeg kan ikke umiddelbart finde ud af om der på den tyske version er begrænsninger ud over den variatorskive man kan søge sig frem til, og så naturligvis igen CDIen. Men det er da måske en mulighed, HVIS det er en begrænsning.

Som jeg ser det: Du kan spekulere videre i om der mon er benyttet englestøv og magiske besværgelser da man begrænsede din Symphony, eller du kan få indkøbt en CDI og komme videre med en helt anden hastighed.

Typegodkendelse af Symphony, som både lille og stor knallert kan du finde her: http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretoje...delse.aspx Så kan du selv læse om de begrænsninger de er godkendt med.
Svar
#15
(22-09-2018, 19:31)Johnny Skrev: De danske versioner af Sym Symphony 50 ER begrænset med en skive i variatoren, og en begrænset CDI. At din ikke har skiven betyder kun, at din ikke har skiven. Den skal være der, på en lovlig Symphony. Min autoriserede forhandler har aldrig talt om en begrænsning af karburatoren, og den kommer da også med en temmelig dyb lyd af en 50ccm at være når den får fuld gas, så uden at have tjekket tvivler jeg på at min er begrænset der.

Jeg ved at man i 2011 hentede nogle stykker hjem fra Tyskland, fordi der i en periode manglede Symphony i Danmark. Jeg kan ikke umiddelbart finde ud af om der på den tyske version er begrænsninger ud over den variatorskive man kan søge sig frem til, og så naturligvis igen CDIen. Men det er da måske en mulighed, HVIS det er en begrænsning.

Som jeg ser det: Du kan spekulere videre i om der mon er benyttet englestøv og magiske besværgelser da man begrænsede din Symphony, eller du kan få indkøbt en CDI og komme videre med en helt anden hastighed.

Typegodkendelse af Symphony, som både lille og stor knallert kan du finde her: http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretoje...delse.aspx Så kan du selv læse om de begrænsninger de er godkendt med.
Hej Johnny


Meget interessant med Tyskland-historien for denne SYM er købt maj måned 2011. Så muligvis er det sådan én jeg har.
Er ikke skrap til tysk, men kan næsten forstå at de også har 25km/t-udgaver dernede?
Det kunne forklare hvorfor hastigheden er 35km/t trods (tilsyneladende) ubegrænset vario. Det er trods alt en stor forbedring i procent, fra 25 til 35.
Det ku' også være derfor der pludselig er en #!@%¤ pind i min karburator...


Smil Jeg har da overvejet mine egne magiske besværgelser, men holder mig nok til at investere i en Naraku Racing V2-CDI
Når den er modtaget og monteret melder jeg tilbage


Se med i næste afsnit af...
Svar
#16
(23-09-2018, 19:03)mops Skrev: Hej Johnny


Meget interessant med Tyskland-historien for denne SYM er købt maj måned 2011. Så muligvis er det sådan én jeg har.
Er ikke skrap til tysk, men kan næsten forstå at de også har 25km/t-udgaver dernede?
Det kunne forklare hvorfor hastigheden er 35km/t trods (tilsyneladende) ubegrænset vario. Det er trods alt en stor forbedring i procent, fra 25 til 35.
Det ku' også være derfor der pludselig er en #!@%¤ pind i min karburator...


Smil Jeg har da overvejet mine egne magiske besværgelser, men holder mig nok til at investere i en Naraku Racing V2-CDI
Når den er modtaget og monteret melder jeg tilbage


Se med i næste afsnit af...

25 km/t knallerter har i mange år eksisteret i flere europæiske lande. Det er så vidt jeg ved, kun Danmark og Sverige der har/har haft 30'ere.
Ivecar plus 2023.
Svar
#17
(23-09-2018, 19:03)mops Skrev: Hej Johnny


Meget interessant med Tyskland-historien for denne SYM er købt maj måned 2011. Så muligvis er det sådan én jeg har.
Er ikke skrap til tysk, men kan næsten forstå at de også har 25km/t-udgaver dernede?
Det kunne forklare hvorfor hastigheden er 35km/t trods (tilsyneladende) ubegrænset vario. Det er trods alt en stor forbedring i procent, fra 25 til 35.
Det ku' også være derfor der pludselig er en #!@%¤ pind i min karburator...


Smil Jeg har da overvejet mine egne magiske besværgelser, men holder mig nok til at investere i en Naraku Racing V2-CDI
Når den er modtaget og monteret melder jeg tilbage


Se med i næste afsnit af...
Hej igen Mops

Lageret i Danmark var tømt i foråret 2011, og jeg måtte vente knapt to måneder tror jeg det var på at importøren fik dem hjem igen..fordi min forhandler ikke selv ville hente 25km/t versionerne, og jeg ikke selv ønskede en. Min forhandler fik friske forsyninger omkring d. 23-25/5.

Jeg tænker at fidusen i din karburator måske er en simpel ekstra begrænsning, der bare ikke har noget med at begrænse en lovlig Symphonys hastighed at gøre. Hvis min også har sådan en, er det da en mulig forklaring på hvorfor min forhandler ikke nævnte den i sin tid.. Min render som andetsteds skrevet lidt over 70km/t på speedometeret, så det er nogenlunde sikkert at konkludere at den ikke er begrænset. Men smider jeg lovlig CDI og ringen i, kan jeg ikke køre med fuld gas når motoren er varm. Den brokker sig over at blive overfodret, fordi jeg jo giver mere gas end den begrænsede tænding tillader at der omsættes til flere snoninger. Så: jeg tænker at det nok nærmere er en feature. "Undgå at køre med helt åbent spjæld på din lovlige Sym, fordi den den så sprutter af dig". Af med luftfilteret og se om den åbner som den skal ved fuld gas Smil

Mht din nuværende tophastighed: Som jeg tidligere skrev til dig, så render min med lovlig CDI og minus skive i variatoren heller ikke ret hurtigt. De er sådan sat op at de i helt lovlig stand rammer begrænsningen i variatoren lige inden de rammer deres lovlige tophastighed, så med begrænset tænding og ingen skive går det altså bare ikke ret hurtigt. Det er først når CDIen skiftes at der sker noget. På dét område kører min Symphony markant anderledes end alle andre scootere jeg tidligere har haft. .og ned ad bakke motorbremser den i fuldt lovlig stand ved omkring 3km/t over normal tophastighed. Effektiv begrænsning Smil

Jeg håber du får held med projekt hurtigere Symphony. Skulle du falde over magiske besværgelser der har god effekt på Symphonyen, må du endelig melde tilbage Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Jeg frygter at der går temmelig lang tid før jeg selv får overskud til at kigge i min karburator, men jeg faldt i en anden sammenhæng over en tysk knægts gennemgang af hvad han har gjort for at fjerne begrænsningerne i hans Sym Orbit 2. Der i mellem er søreme en anordning magen til den du har i din karburator Mops: https://youtu.be/SuPyT2goR04?t=214
Svar
#19
Johnny, du aner ikke hvor glad jeg er for dine indspark. Det hjælper virkelig meget og mange ting giver pludselig mening (i mit hoved)


Og der er vel ingen tvivl længere: Det' en tysker..!


Jeg vil kigge nærmere på gasspjældet hvis det bliver nødvendigt.
Jeg håber at den ny CDI gør at den så kører som din.


Må jeg spørge:
*Hvilken størrelse dyse kører du med? (Min er #85)
*Ved du om Tyskland har en tilsvarende side som fstyr.dk?


Vh Lars
Svar
#20
(26-09-2018, 19:07)mops Skrev: Johnny, du aner ikke hvor glad jeg er for dine indspark. Det hjælper virkelig meget og mange ting giver pludselig mening (i mit hoved)


Og der er vel ingen tvivl længere: Det' en tysker..!


Jeg vil kigge nærmere på gasspjældet hvis det bliver nødvendigt.
Jeg håber at den ny CDI gør at den så kører som din.


Må jeg spørge:
*Hvilken størrelse dyse kører du med? (Min er #85)
*Ved du om Tyskland har en tilsvarende side som fstyr.dk?


Vh Lars

Tak for de pæne ord Lars. Det luner Smil

Vi ved jo ikke med sikkerhed om min ikke også har en sådan karburatorfidus. I princippet ved vi kun at min forhandler ikke nævnte den, da han fortalte mig hvordan min scooter er begrænset. Det kniber gevaldigt med ork pt, men jeg skal nok se om jeg kan få sparket mig i retning af scooteren og tjekke på et tidspunkt.

Min er født med #86 dyse. Jeg troede jeg var snedig og bad min knallertpusher om at smide en 84 i, og det kørte den mærkbart ringere af. Der manglede tydeligt kræfter i toppen.

..og nej: jeg kender desværre ikke til et sted hvor man kan tjekke tysk, eller EU, typegodkendelser af knallerter. Hvis du finder noget, vil jeg sætte pris på et link Smil
Svar
#21
..Og det skete i de dage i september engang.. at der dumpede en Naraku Racing V2 CDI ind af døren.


Har nu testet effekten på 2-3 kortere ture og den har bestemt gjort en positiv forskel


* Topfarten er øget fra 35km/t til 50km/t (på speedo)
* Mere jævn og stabil motorgang.
* Den reagerer både hurtigere og mere præcist på gashåndtaget. Det er meget lettere at dosere gassen/hastigheden nu
* Er en meget bedre maskine at køre på og jeg føler nu at det er MIG som har kontrollen. Før var det bare 100kg på hjul. Nu er det et dynamisk køretøj.


MEN uanset min glæde og tilfredshed så er der noget galt:
50km/t er jo ikke meget, set i lyset af Johnny's 70km/t på en identisk model.


Der må simpelthen være noget som holder den tilbage, og mit bedste gæt er stadig at der sidder en plade på bagsiden af variator, med samme funktion den den gængse ring imellem skiverne (som jo ikke er der)
Maskinen holder meget konsekvent og stabilt en topfart på 50km/t, nærmest uanset forholdene. Vil helt tydeligt ikke køre hurtigere. Hvad fortæller det?


Jeg må selvfølgelig ha' tjekket vario'en når vejret bliver bare nogenlunde humant.
Det første jeg vil gøre er dog at fjerne gevindstykke i karburator-låget helt. Tror ikke det har stor effekt, men det kan vel heller ikke skade tænker jeg


Gode ideer, tanker, forslag og spørgsmål modtages gerne


Vh
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Du har fjernet møtrikkerne i karburatorlokket ? Om du kan løfte karburatorstempelet helt opp så behøver du ikke fjerne gevindet.

Sett en tusjstrek på variatoren og kjør en tur så ser du hvor langt ut remmen kommer og om det evt er en begrensning der.

På det bildet du har lagt ut av variatoren i en annen tråd ser det ikke ut til at remmen har vært særlig langt ute. Det er slitasje merke ca midt på. Det tyder på en begrensning i variator.

Edit : Har nå lest igjennom din tråd på scootergrisen og jeg mistenker at følgende har skjedd. Nogen har fjernet ringen i variatoren og samtidig byttet til lettere (for lette) ruller eller evt samlet noget forkert sånn at variatoren ikke beveger seg som den skal. Løsningen er uansett at demontere variator, sjekk vekten på rullene og sjekk at alt er riktig montert.
Svar
#23
Jeg tænker det samme som Rune. Både om at remmen tydeligvis ikke har været helt ude, og at du nok er begrænset af alt for lette ruller. Jeg har forsøgt at søge på variatorbegrænsninger til Symphonyerne, og er kun stødt på ringe af varierende tykkelse. Ingen bagplader, eller andet spændende.

Jeg har uheldigvis ikke en vægt jeg kan veje en rulle med, men både Easyparts og Thansen lister 8,5gr ruller til Symphony, så mon ikke det passer?
Svar
#24
Ja ja, jeg skal nok... Smil
Der er tilsyneladende enighed: Åbn den f..... variator og tjek rullerne!


Rullerne har jeg faktisk aldrig tænkt på i denne forbindelse, men det er selvfølgelig også en mulig årsag.


Så snart vejret tillader det vil jeg afprøve min nyligt hjemmelavede tang og forhåbentlig opklare hvad pokker der egentlig sker inde bag den uskyldigt udseende vario.
Det er lidt spændende.


Rune:
Møtrikkerne på gevindet i karburator er nu fjernet helt, og ”arrangementet” er blevet 7mm kortere
Test-kørte maskinen i dag men bemærkede ingen klar forskel.
Vil derfor lade gevindet sidde


Håber at vende tilbage snart med resultat af jeres gode råd og forslag


Vh Lars
Svar


Forum spring: