Søg Garagen Hej Gæst! Register

Olie skift på Aprilia Sport City One 4T 50
#1
Jeg har i dag skiftet motor olien på min Aprilia Sport City One 4T 50cc, ved sidste olie skift hvade jeg kørt 10783,6 km til nu 15521,4 km i dag fra den 30/10-2017 til 16/9-2018.
Det er så 4737,8 km jeg har så kørt 1737,8 km for meget på den samme olie Flov har fået af vide at olien bør skiftes efter 3000 km der kom også kun 500 ml brugt olie ud og for at få så meget af olien ud som muligt så blæser man med trykluft ned hvor man fylder olien på ved olie pinden/proppen det gør man efter at olie filteret er taget ud ved bundproppen som sidder ud for udstødningens forrør den skrues ud med en 24mm fastnøgle eller topnøgle men når udstødningen er monteret så er der ikke plads til en topnøgle.
Jeg købte i går en 24 mm fastnøgle i Biltema til 54,90 kr for jeg ville ikke tage udstødningen af igen efter jeg lige hvade monteret nyt bagdæk på grund af at jeg hvade kørt et stort glasskår op i dækket, men jeg har også skiftet gear olien for første gang på den i går den skal have 120 ml gear olie og 750 ml 10w-40 olie til motor olie.
Efter jeg hvade tømt olien af var der kun 500 ml eller ½liter motor olie men det skyldes sandsynligvis at jeg ikke har skiftet olien ved de 3000 men det er hvist meget normalt at noget olie forsvinder så jeg er ikke bekymret.
Jeg rensede også olie filteret som bare er en form for si i et plast rør der kan tages ud med en spids tang, jeg fandt en gul bøtte som var smidt ud til storskrald som jeg brugte til at lade den gamle olie løbe ned i som så blev fyldt over på en gammel totakts olie flaske som blev stillet til storskrald jeg hvade så også noget brugt gear olie på en anden flaske som jeg fyldte over i den flaske så den blev fyldt helt op  Fræk .
Vi har storskralds ordning her så alt sådan noget bliver stillet til det Grin .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Har du varmet motoren op før olieskift? Varm olie løber lettere.

Er det særlig slemt med forsømt olieskift, kan man med fordel hælde ny olie i, varme motoren op og få det kørt rundt i systemet nogle gange, derefter skifte igen. Men det tvivler jeg på er nødvendigt i dit tilfælde. Smil

Med et sølle 3.000 km interval skulle jeg skifte olie 5 gange på et halvt år før jeg fik bil.  Målløs
Svar
#3
Nej har ikke varmet motoren op inden olie skift skal ikke brande mig på varm olie eller udstødning Målløs  men ja lidt forsømt var det olie skift jo nok men tror nu ikke at jeg er lige så slem som Micras som der muligvis med en sandsynlighed aldrig skiftede olie på den Bautian Rebel 4T han hvade en gang den døde jo også lige pludselig inden han købte sin Yamaha Neos 4T.
Og alt olien kan ikke løbe ud af sig selv på min da bundproppen sidder på siden af motoren og ikke under den som på en bil.
Men ja det er ikke mange km på olien men der er jo heller ikke lige så meget olie i den som i en bil motor.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#4
(16-09-2018, 18:20)Johannes Johansen Skrev: Nej har ikke varmet motoren op inden olie skift skal ikke brande mig på varm olie eller udstødning Målløs
Muligt det ikke betyder lige så meget på de små motorer. Når jeg skifter på bilen, varmer jeg motoren op - og inden alt udstyr er fundet frem, er den nede i temperatur så jeg ikke brænder mig.
Det lyder underligt at 'sjasket' i bunden ikke kan tømmes ud.
Svar
#5
Der sidder 2 på min Neos; en i siden og en bundprop. Hvorfor må nogen gerne fortælle mig, jeg ved det ikke. Egentlig er der da meget olie i en sådan lille motor. Sammenligner man med kubik, skulle en bilmotor på 1 ltr. indeholde 15 liter olie. Og lidt underligt, at scooteren kun kan køre 3000km mellem oliskift. Blot nogle tanker . . . .

  Vh Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(16-09-2018, 20:04)Scooterballe Skrev: Der sidder 2 på min Neos; en i siden og en bundprop. Hvorfor må nogen gerne fortælle mig, jeg ved det ikke. Egentlig er der da meget olie i en sådan lille motor. Sammenligner man med kubik, skulle en bilmotor på 1 ltr. indeholde 15 liter olie. Og lidt underligt, at scooteren kun kan køre 3000km mellem oliskift. Blot nogle tanker . . . .

  Vh Erik.

På en sym er der også 2 derfor dobbelt beskrivelse i bruger forviring på 2 dl. forskel eller 1 dl. er der også på bagtøj 1 hvis man skifter olie  og 1 hvis man tømmer alt ud ved at skille det af .
Svar
#7
Da jeg var ansat i Fri Bikeshop i Vanløse sporte jeg deres scooter mekaniker om hvor meget man max måtte køre før at olien skal skiftes på en 4takter og hans svar var max 3000 km at jeg så har kørt en del over det er moske ikke så godt at gøre.
Men der er forsvundet eller forbrandt 250 ml ud af 750 ml olie på de km jeg har kørt så det er nok vigtigt at få olien skiftet inden den forsvinder helt Målløs Blink med øjet .
Så det med km antal for olie skift har jeg fået afvide af en scooter mekaniker så jeg tænker at det må være rigtigt nok.
Hvor meget olie der er på en bil motor ved jeg ikke men det behøver jeg heller ikke at vide når jeg ikke har bil Griner Grøn grin .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#8
(16-09-2018, 23:40)Johannes Johansen Skrev: Da jeg var ansat i Fri Bikeshop i Vanløse sporte jeg deres scooter mekaniker om hvor meget man max måtte køre før at olien skal skiftes på en 4takter og hans svar var max 3000 km at jeg så har kørt en del over det er moske ikke så godt at gøre.
Men der er forsvundet eller forbrandt 250 ml ud af 750 ml olie på de km jeg har kørt så det er nok vigtigt at få olien skiftet inden den forsvinder helt Målløs Blink med øjet .
Så det med km antal for olie skift har jeg fået afvide af en scooter mekaniker så jeg tænker at det må være rigtigt nok.
Hvor meget olie der er på en bil motor ved jeg ikke men det behøver jeg heller ikke at vide når jeg ikke har bil Griner Grøn grin .

De fleste scooter manualer skriver også bredt og tydeligt 3000 km. mellem olie skife!
Jeg har en ide om hvorfor sådan en lille luftkølet scooter skal skiftes oftere end f.eks. biler. Jeg tror simpelthen olien bliver udsat for større temperatur sving, og derfor dør dens aktive smøreevne.
Hr. Balle, skal Neos vandkølede også skiftes hver 3000 km.?
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Kymco Agility 50, SYM Orbit ll. Mvh. Niels
https://blumenshot.blogspot.com/
Svar
#9
En ting er evt. utætheder eller andre årsager til at olien er delvis fordampet i Johannes scooter.

Noget andet er, at rigtig mange scoorister kører korte ture - så korte at motoren dårligt når at blive gennemvarm. Og det er hårdt for motoren, hvorfor det er ekstra vigtigt med god smøring. Måske det er en del af forklaringen på de korte intervaller - umiddelbart ville jeg have ro i maven ved at køre lidt længere på samme olie hvis jeg primært kørte lange ture.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Motorolie og for lange skift imellem er ikke for godt på den lange bane, der sker det at slammet begynder at sætte sig. Især på skraberingene på stemplet og i de små huller der sidder rundt inde bag skraberingen. ligeså stille mister skraberingen også evnen til at bevæge sig frit og begynder så at spise af cylindervæggen (slitage).Når de så stopper til giver det nedsat smøring. Oveni stiger olieforbruget når olien bliver slidt. På en Kymco min søn kører på (lovligt) er olien i hvert fald hårdt med når den heller ikke er vandkølet så det ryger for hver 1500 km. Tidligere ejer gjorde det samme.
Med venlig hilsen Henrik
Svar
#11
Hvis det ser sådan ud skal man nok skifte lidt oftere  Griner



Svar
#12
(17-09-2018, 06:47)N.Blu Skrev: De fleste scooter manualer skriver også bredt og tydeligt 3000 km. mellem olie skife!
Jeg har en ide om hvorfor sådan en lille luftkølet scooter skal skiftes oftere end f.eks. biler. Jeg tror simpelthen olien bliver udsat for større temperatur sving, og derfor dør dens aktive smøreevne.
Hr. Balle, skal Neos vandkølede også skiftes hver 3000 km.?

  Ja, jeg skal også skifte olie for hver 3000km. Lidt for ofte, synes jeg. Det kunne være interessant at få den brugte olie analyseret og finde ud af hvor slidt olien er.

  Vh Erik.
Svar


Forum spring: