16-09-2018, 15:43
Jeg har i dag skiftet motor olien på min Aprilia Sport City One 4T 50cc, ved sidste olie skift hvade jeg kørt 10783,6 km til nu 15521,4 km i dag fra den 30/10-2017 til 16/9-2018.
Det er så 4737,8 km jeg har så kørt 1737,8 km for meget på den samme olie
har fået af vide at olien bør skiftes efter 3000 km der kom også kun 500 ml brugt olie ud og for at få så meget af olien ud som muligt så blæser man med trykluft ned hvor man fylder olien på ved olie pinden/proppen det gør man efter at olie filteret er taget ud ved bundproppen som sidder ud for udstødningens forrør den skrues ud med en 24mm fastnøgle eller topnøgle men når udstødningen er monteret så er der ikke plads til en topnøgle.
Jeg købte i går en 24 mm fastnøgle i Biltema til 54,90 kr for jeg ville ikke tage udstødningen af igen efter jeg lige hvade monteret nyt bagdæk på grund af at jeg hvade kørt et stort glasskår op i dækket, men jeg har også skiftet gear olien for første gang på den i går den skal have 120 ml gear olie og 750 ml 10w-40 olie til motor olie.
Efter jeg hvade tømt olien af var der kun 500 ml eller ½liter motor olie men det skyldes sandsynligvis at jeg ikke har skiftet olien ved de 3000 men det er hvist meget normalt at noget olie forsvinder så jeg er ikke bekymret.
Jeg rensede også olie filteret som bare er en form for si i et plast rør der kan tages ud med en spids tang, jeg fandt en gul bøtte som var smidt ud til storskrald som jeg brugte til at lade den gamle olie løbe ned i som så blev fyldt over på en gammel totakts olie flaske som blev stillet til storskrald jeg hvade så også noget brugt gear olie på en anden flaske som jeg fyldte over i den flaske så den blev fyldt helt op
.
Vi har storskralds ordning her så alt sådan noget bliver stillet til det
.
Det er så 4737,8 km jeg har så kørt 1737,8 km for meget på den samme olie

Jeg købte i går en 24 mm fastnøgle i Biltema til 54,90 kr for jeg ville ikke tage udstødningen af igen efter jeg lige hvade monteret nyt bagdæk på grund af at jeg hvade kørt et stort glasskår op i dækket, men jeg har også skiftet gear olien for første gang på den i går den skal have 120 ml gear olie og 750 ml 10w-40 olie til motor olie.
Efter jeg hvade tømt olien af var der kun 500 ml eller ½liter motor olie men det skyldes sandsynligvis at jeg ikke har skiftet olien ved de 3000 men det er hvist meget normalt at noget olie forsvinder så jeg er ikke bekymret.
Jeg rensede også olie filteret som bare er en form for si i et plast rør der kan tages ud med en spids tang, jeg fandt en gul bøtte som var smidt ud til storskrald som jeg brugte til at lade den gamle olie løbe ned i som så blev fyldt over på en gammel totakts olie flaske som blev stillet til storskrald jeg hvade så også noget brugt gear olie på en anden flaske som jeg fyldte over i den flaske så den blev fyldt helt op

Vi har storskralds ordning her så alt sådan noget bliver stillet til det

Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.