Søg Garagen Hej Gæst! Register

Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)
#1
Jeg har lige købt mig en ny brugt Yamaha Neo's 4t fra 2015.

Den kørte maks 32 km/t. hvilket for mig er alt for sløvt, så derfor har jeg sat en Malossi Multivar Variator i, og det har også gjort en forskel, dog ikke helt så meget som jeg havde håbet på. Den kører nu ca. 39-42 lige ud, 27-30 op ad bakke og 46-49 ned ad bakke.
De originale ruller der sad i vejer 9,5 g. og det er dem jeg har i nu. De 6 grams ruller der fulgte med sættet fik den helt ned at køre 27 km/t. og ikke den mindste smule over.

Mit problem er nu, at den kører lidt som den har lyst til. På lige vej kan den svinge mellem 29-42 km/t. hvilket jeg synes er ret voldsomt. Jeg har kørt på landevej hvor den kørte omkring 30 den ene vej (lidt ned ad bakke), hvorefter jeg vendte om og så kørte den 42 (lidt op ad bakke), og der var ikke vildt meget vind. Hvordan i alverden kan det lade sig gøre?  Målløs

Der var heller ikke nogen skive at fjerne inde ved variatoren. Der sidder kun en lille skive bag blæserhjulet, men den kan ikke fjernes, for så sidder blæserhjulet løst.
Jeg har heller ikke sat den trykfjeder på som fulgte med sættet, ved ikke om den gør en forskel ift farten?
Kileremmen er måske en lille smule slidt, kan det hjælpe at sætte ny i, evt en xl?

Der er ingen tvivl om at det er en super lækker scooter når man er vant til at køre på en neos fra 2001.. Dog vil jeg sige, at jeg lige nu har mere lyst til at køre på min gamle neos der kører 50-55 frem for den nye, når den svinger sådan i fart..
Er der nogle der har ideer til hvad jeg kan gøre for at få den til at køre mere stabilt? og er der andre små ting der kan gøres for at give lidt mere til topfarten?

På forhånd tak  :-)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(21-08-2018, 02:55)Trine J Skrev: Jeg har lige købt mig en ny brugt Yamaha Neo's 4t fra 2015.

Den kørte maks 32 km/t. hvilket for mig er alt for sløvt, så derfor har jeg sat en Malossi Multivar Variator i, og det har også gjort en forskel, dog ikke helt så meget som jeg havde håbet på. Den kører nu ca. 39-42 lige ud, 27-30 op ad bakke og 46-49 ned ad bakke.
De originale ruller der sad i vejer 9,5 g. og det er dem jeg har i nu. De 6 grams ruller der fulgte med sættet fik den helt ned at køre 27 km/t. og ikke den mindste smule over.

Mit problem er nu, at den kører lidt som den har lyst til. På lige vej kan den svinge mellem 29-42 km/t. hvilket jeg synes er ret voldsomt. Jeg har kørt på landevej hvor den kørte omkring 30 den ene vej (lidt ned ad bakke), hvorefter jeg vendte om og så kørte den 42 (lidt op ad bakke), og der var ikke vildt meget vind. Hvordan i alverden kan det lade sig gøre?  Målløs

Der var heller ikke nogen skive at fjerne inde ved variatoren. Der sidder kun en lille skive bag blæserhjulet, men den kan ikke fjernes, for så sidder blæserhjulet løst.
Jeg har heller ikke sat den trykfjeder på som fulgte med sættet, ved ikke om den gør en forskel ift farten?
Kileremmen er måske en lille smule slidt, kan det hjælpe at sætte ny i, evt en xl?

Der er ingen tvivl om at det er en super lækker scooter når man er vant til at køre på en neos fra 2001.. Dog vil jeg sige, at jeg lige nu har mere lyst til at køre på min gamle neos der kører 50-55 frem for den nye, når den svinger sådan i fart..
Er der nogle der har ideer til hvad jeg kan gøre for at få den til at køre mere stabilt? og er der andre små ting der kan gøres for at give lidt mere til topfarten?

På forhånd tak  :-)
En ny kilerem kan sagtens hjælpe på farten, det er selvprøvet. Men at den går så ujævnt har måske noget at gøre med den fjeder du nævner. En anden ting er måske at eftermonterede sager ikke altid virker efter hensigten uanset hvor de kommer fra. Det er så ikke noget jeg ved med sikkerhed, men de der "tundele" er måske ikke altid de heldigste... Men igen, det er ikke noget jeg selv har prøvet af nogensinde. Bare et forslag  Blink med øjet
Med venlig hilsen Henrik
Svar
#3
Malossi'en du'r ikke til Neos. Man skal så vidt jeg har forstået/læst om, bruge en vario fra Yamaha Giggle (45'r scooter) Neos'en er droslet/begrænset via en ECU, som man ikke kan ændre på, ej heller bruge den fra 45'ern. Den koster så også en bagatel af 3-4.000 kr den ECU. En lidt bredere rem kan man sikkert godt bruge, men den skal ha' samme længde som den originale.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#4
(21-08-2018, 17:38)nallerplys Skrev: En ny kilerem kan sagtens hjælpe på farten, det er selvprøvet. Men at den går så ujævnt har måske noget at gøre med den fjeder du nævner. En anden ting er måske at eftermonterede sager ikke altid virker efter hensigten uanset hvor de kommer fra. Det er så ikke noget jeg ved med sikkerhed, men de der "tundele" er måske ikke altid de heldigste... Men igen, det er ikke noget jeg selv har prøvet af nogensinde. Bare et forslag  Blink med øjet

Jeg vil prøve med en ny kilerem så, den er jo ikke så dyr, så det kan jeg sagtens..

Nej, jeg ved det heller ikke. Jeg valgte bare den malossi variator da der var mange der anbefalede den, men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at det så er det bedste.
Svar
#5
(21-08-2018, 17:48)Jps Skrev: Malossi'en du'r ikke til Neos. Man skal så vidt jeg har forstået/læst om, bruge en vario fra Yamaha Giggle (45'r scooter) Neos'en  er droslet/begrænset via en ECU, som man ikke kan ændre på, ej heller bruge den fra 45'ern. Den koster så også en bagatel af 3-4.000 kr den ECU. En lidt bredere rem kan man sikkert godt bruge, men den skal ha' samme længde som den originale.

Nu valgte jeg den malossi, fordi at jeg har læst 4 andre med en neos 4t anbefale den, og deres kom da også til at køre en del hurtigere med den.
Jeg ved godt den er elektronisk begrænset, men med den variator kan den dog alligevel køre en del hurtigere end før, og det er ikke fordi den behøver at køre hurtigere endnu, det jeg mest var fortvivlet over, er at den kører så ustabilt ift farten. Jeg har dog været ude at køre en længere tur på den idag, og der kørte den det meste af tiden omkring de 40-42. Jeg ved ikke om sådan en ny variator lige skal køres lidt til?  Spørgsmålstegn

Men en bredere rem, vil det ændre noget ift farten? eller er det bedst bare at tage en med den bredde som den har siddende i nu?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: