Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tage slange ud af dæk?
#25
(08-08-2018, 21:53)Flitz Skrev: Højt forbrug og lugt af benzin.
Prøv at åbne til luftfiltret og tjek om det er alt for vådt af benzin, hvis det er det så er det muligt at svømmeren i karburatoren ikke lukker helt tæt og dermed smider benzin ud i luftfiltret, med højere forbrug og stank af benzin till følge.
Pas på med at tage ringen på en 45'er, især hvis den kører meget over 60. Bøder og konsekvenser for kørekort til bil / mc er meget alvorligere end at blive snuppet på en 30'er der kan køre over 100 km/t.
I øvrigt bliver du målt ved en laserkontrol, så er det overskridelsen af hastigheden fra 45 km/t op til den målte der afgør bøde / straf, og ikke at du evt følger bilerne med 60 km/t hvor 60 er skiltet.

Okay mange tak for svar, det prøver jeg.

Hmm ja det er en god pointe omkring konsekvenserne nu hvor det er en 45.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#26
(09-08-2018, 17:54)kinasko Skrev: Okay mange tak for svar, det prøver jeg.

Hmm ja det er en god pointe omkring konsekvenserne nu hvor det er en 45.

Glem alt om punkterede dæk og lapninger.

Ved 30/45 knallert er en god idé at hælde slime eller OKO punkteringsbeskyttelse i dækkene. Det forhindrer fremtidige punkteringer. Specielt på cykelstien er ofte glasskår og andet spidst der kan få scooterne til at punktere. Jeg har meget gode erfaringer med både Slime og OKO. Både OKO og Slime er bedst til slangeløse dæk. Det er ikke godt til dæk med slange.

OKO: http://www.punkteringsbeskyttelse.dk/

Slime: https://www.carlab.dk/faelge-tilbehor/daekskum - du skal bruge den slime til slangeløse dæk. Den er bedst.


Den lille flaske passer til et MC/knallert dæk. Det nemmeste er at første gang bruge de små flasker. Så passer mængden til et dæk. Så kan genopfyldes med den store. Hvis du bruger den store første gang, skal du dele den i to - der er nok til to MC-dæk.

Video der viser hvordan her: https://youtu.be/WFkcb5sISQQ

Det er nemmest at påfylde det på en tankstation, hvor de har en god pumpe. Så er nemt at pumpe op til det korrekte dæktryk efter påfyldningen.

Hvis du bruger den lille flaske, så passer indholdet til et dæk. Sæt knallerten med ventilen nedad. Brug hætten på slime flasken, til at skrue ventilen af med. Vent på, at alt luften er ude af dækket. Sæt slangen fra slime flasken på ventilen, og klem indholdet af flasken ud i dækket. Når flasken er tømt, tages slangen fra flasken af, og ventilen skrues på. Den kan strammes med låget fra slime flasken. Herefter pumpes dækket op til det foreskrevne dæktryk.

Gem den lille flaske. Så kan du genopfylde den fra en større flaske, og har den korrekte mængde til et hjul.

Du kan fint bruge slime permanent. Skulle en lapning falde ud, så lappes den automatisk igen, så længe der er slime i dækket. Og der er slime til en del punkteringer med 240 ml i hver dæk.

Du skal påfylde slime eller OKO før du punkterer. Det er også muligt at bruge til lapninger, når du er punkteret. Men min erfaring er, at det fungerer bedst, hvis man hælder det i først. Så punkteres ikke.

Hvis noget går ind i dækket, og du har slime (eller OKO) i dækket, så hiv det ud med en tang. Herefter drejes hjulet en gang rundt, og dækket er lappet af sig selv. Kør eventuelt en tur, for at være sikker på, at det er lappet helt. Hullet må ikke være større end 6mm for slime (slangeløs dæk). Og 3mm ved dæk med slange. For OKO er det omtrent det samme. Det afhænger også af dæktykkelsen, og slangetykkelse for dæk med slange. En tynd slange, eller et tyndt dæk, er det ikke så godt til. Det er derfor ikke godt til dæk med slange.

Er du i tvivl om det fungerer, kan du prøve at bore huller i dækket med en boremaskine. Drej herefter dækket rundt, og se den er lappet.
Svar


Forum spring: