Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kørekort svært at få (stor knallert)
#1
Det jo ikke så mærkeligt at kørekort til stor knallert(45'r) er mere end svært at få. Og det skyldes jo at prisen er den samme som til bil/mc. 45'r kort.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(21-06-2018, 06:40)Jps Skrev: Det jo ikke så mærkeligt at kørekort til stor knallert(45'r) er mere end svært at få. Og det skyldes jo at prisen er den samme som til bil/mc. 45'r kort.

Plus at de fleste kørelærere ikke har lyst at undervise i 45'ere.
De syntes det er et håbløst køretøj, der ikke hører hjemme i trafikken, og vil meget hellere give et MC kørekort...
Hvis det skal betale sig for dem at have et hold 45'ere, så skal samles mindst 3 sammen. Og det er umuligt.
Og endeligt, så tror jeg ikke, at de har gidet at sætte sig ind i 45 reglerne. Det er spild af deres tid, når der ikke er kunder.

Jeg syntes man skulle øge den lovlige hastighed på knallert 45 til 55-60 km/t. Det er måske ikke så nemt med EU - men vi bestemmer jo selv vores bødetakster her i landet, så vi kunne snildt indføre en bødetakst på 0 kr fra 45 km/t til 58 km/t. Måske med mulighed for påtale, hvis der køres råddent.

En hastighed på 60 km/t passer meget bedre til trafikken - til sammenligning må biler med anhænger kun køre 70 km/t, og det samme med normale busser og lastbiler. En hastighed på 60 er en smule langsommere end den resterende trafik, men ikke mere langsomt, end bilisterne kan holde ud at køre bagved, og vente på en mulighed for lovligt at overhale.
Svar
#3
Der var for nogle år siden en kørelærer på Falster, hvor man kunne tage 45'r kortet. Men tror han opgav det ret hurtigt, da der ikke kom elever nok. Det er også bedre, at bruge pengene på et MC kort, hvor man så også må køre på en 45'r.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#4
(21-06-2018, 15:44)Jps Skrev: Der var for nogle år siden en kørelærer på Falster, hvor man kunne tage 45'r kortet. Men tror han opgav det ret hurtigt, da der ikke kom elever nok. Det er også bedre, at bruge pengene på et MC kort, hvor man så også må køre på en 45'r.

Jeg tror det vil være mere forretning i et 4-6 timers "tillægskørekort", for dem der har kørekort til bil. Det at køre på knallert 45 er noget lidt andet, og jeg tror at mange der køber en knallert 45, ikke vil have noget imod, hvis de kunne få et par køretimer, der specielt dækker det som er særligt for knallert 45. Desværre, så har kørelærerne nok ikke rigtigt nogen knallert 45 erfaring, og det er jo specielt den, man vil kunne blive klog på i et minikursus.
Svar
#5
Jeg har sikkert skrevet det før  Blink med øjet Man kunne jo gøre som i Sverige, hvor 16 årige må køre 45'r (plus en passager) bare ved at ha' erhvervet Traktorkort. Det er i Danmark gledet ud af lovgivningen, som værende kørekort for en 30'er efter reglerne kom 19 Jam 2013. Er Traktorkortet erhvervet før den dato, gælder det stadig som kørekort til en 30'r, men burde være gyldig til en 45'r også, da undervisningen jo stortset, er den samme.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(24-07-2018, 08:12)Jps Skrev: Jeg har sikkert skrevet det før  Blink med øjet Man kunne jo gøre som i Sverige, hvor 16 årige må køre 45'r (plus en passager) bare ved at ha' erhvervet Traktorkort. Det er i Danmark gledet ud af lovgivningen, som værende kørekort for en 30'er efter reglerne kom 19 Jam 2013. Er Traktorkortet erhvervet før den dato, gælder det stadig som kørekort til en 30'r, men burde være gyldig til en 45'r også, da undervisningen jo stortset, er den samme.

Jeg ved, du nogenlunde er på alder med mig ( Flov ), og det der ned at lære nye tricks kan være, hm, tricky i vores alder.

Men måske var det en ide for dig at få kort til bil?
Der findes rent faktisk en 125 MC, der må føres med bil-kort alene!
(Endnu en artikel)
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#7
(25-07-2018, 06:40)walker1 Skrev: Jeg ved, du nogenlunde er på alder med mig ( Flov ), og det der ned at lære nye tricks kan være, hm, tricky i vores alder.

Men måske var det en ide for dig at få kort til bil?
Der findes rent faktisk en 125 MC, der må føres med bil-kort alene!
(Endnu en artikel)

Med den alder jeg er kommet op i, gider jeg ikke prøve at tage kørekort til noget som helst Smil
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#8
Der findes slet ikke nogen kørekort kategori "Stor scooter"
Så det er enten bil eller MC kort
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Kymco Agility 50, SYM Orbit ll. Mvh. Niels
https://blumenshot.blogspot.com/
Svar
#9
(25-07-2018, 07:22)N.Blu Skrev: Der findes slet ikke nogen kørekort kategori "Stor scooter"
Så det er enten bil eller MC kort

Jow der findes et seperat kørekort til knallert 45'r.  Øverst på listen: http://koerekort-guiden.dk/koerekortkategorier
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hvad er pointen med 1 45 kort? Færdselsreglerne er de samme....

Svar
#11
(25-07-2018, 06:40)walker Skrev: Der findes rent faktisk en 125 MC, der må føres med bil-kort alene!
(Endnu en artikel)

Nej, den har for kort afstand mellem forhjulene og er derfor en 2-hjulet MC, og ikke en 3-hjulet MC. Det betyder, at den ikke må køres med bilkørekort, men kræver MC kørekort.

Dem der har købt den, har alle måttet tage MC kørekort, for at få lov at bruge den.

Det gælder også den nye 3-hjuler som Yamaha har lavet - de har ikke øget afstanden mellem forhjulene, så den kan stadigt ikke køres med bilkørekort. Den indregistreres som 2-hjulet motorcykel, fordi den ikke lever op til EU-kravene der gælder for en 3-hjulet motorcykel. I kravene til 3-hjulet motorcykel, er der krav til den mindste hjulafstand mellem forhjulene, og den opfylder yamaha ikke. Yamaha er derfor meget heldige, at de har kunnet få den indregistreret som en 2-hjulet motorcykel.

Yamaha har valgt at give et gratis MC kørekort, til alle dem der blev lovet at den kunne køres på bilkørekort.
Svar
#12
(26-07-2018, 02:17)Flagg Skrev: Hvad er pointen med 1 45 kort? Færdselsreglerne er de samme....

Ikke helt. Du må ikke køre på motorvej med en 45'er. Og du må ikke overhale biler, med mindre de er standset, eller holder parkeret.

Dertil kommer at knallert 45 er et langsomt kørende køretøj, og dette sætter lidt andre krav til hvordan den køres i praksis.

Det gælder specielt, hvor der er overhaling forbudt - der kan en knallert 45 komme til at trække en lang kø bagefter sig, og det er ikke tilladt. En knallert 45 skal derfor trække ud i rabatten, eller køre ind på en P-Plads, når det er praktisk muligt. Bilerne må ikke overhale en knallert 45, hvis der er overhalingsforbud, og en del af knallerten er indenfor vognbanen. Bilerne må derimod godt overhale en cykel eller en knallert 30 - for disse gælder overhalingsforbud ikke.

Sætter man hastigheden ned på en knallert 45, så vil bilerne normalt søge at overhale knallerten ulovligt indenfor vognbanen, selvom der er overhaling forbudt. Det kan derfor være farligt, at reducere hastigheden, så bilerne begynder at overhale. Normalt vil der være meget kort afstand mellem bilerne og knallerterne, da bilisterne søger at overhale indenfor vognbanen, ligesom når der overhales en normal knallert eller cykellist. Som regel, vil man derfor først søge ud i rabatten, når denne er tilstrækkelig bred til, at der kan køres 45 km/t i rabatten (bred rabat, og hele knallert skal være udenfor vejen), og naturligvis må rabatten ikke være en markeret cykelsti. Og bilerne må vente på, at der ikke er overhaling forbudt indtil dette, eller indtil der kommer en P-Plads.

Jeg vælger normalt at køre midt i vognbanen, eller lidt til venstre for midten, præcist som man gør på en MC. Derved signalerer jeg til bilerne, at de ikke kan overhale. Er der bred rabat, og ikke en cykelsti, så trækker jeg helt ud i rabatten når det er muligt, og tillader bilerne at overhale. Og jeg ser mig godt for, inden jeg kører ind på vejen. Nogle vælger at køre i samme position som en cykel. Så er stor risiko for, at bilerne overhaler ulovligt.

Normalt, skal man på knallert 45 anvende vognbanen til højre, men man må godt skifte til anden vognbane, hvis det er nødvendigt for den fortsatte kørsel, f.eks. et venstresving, eller ved parkerede biler i højre side.
Svar


Forum spring: