Søg Garagen Hej Gæst! Register

Mere fart til Popcorn
#13
h_haugbolle Skrev:Må man lyve i retten som anklaget?
Også så vandet driver. En anklaget har ikke pligt til at sige sandheden - en anklaget kan i det hele taget ikke tvinges til at sige noget som helst. Hvis man ikke opgiver sin identitet - navn, adresse, cprnr., kan man dog få en kortere tænkepause i fængslet. Det vil dog normalt være en dum ide, da dommeren kun skal dømme ud fra det, der er fremført i retten, og hvis den anklagede ikke siger noget, så må dommeren jo dømme ud fra det, anklageren har sagt Græder
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
@kragen

Er du jurist, siden du er så godt inde i diverse love og paragraffer? Grin

-Carsten
Svar
#15
kragen Skrev:Ja, ikke Grin Hvis du har købt delene hos en dansk forhandler, må du som udgangspunkt have handlet i god tro, da det er forbudt danske forhandlere, at sælge ulovlige "tundele".

Aah, det er ikke ulovligt at sælge tundele over disken i Danmark. Der er flere der kører lovligt ræs på dertil indrettede baner, og de skal have mulighed for at købe varerne.

Forhandleren skal ved købet gøre opmærksom på, at delene ikke er godkendte til brug på offentlig vej.

Det er skam ikke forbudt at voldtune og totalgejle sin scooter, og så udstille den eller køre ræs på lukkede baner (eller i din egen have).

Du må faktisk også ombygge din scooter med tundele, fremstille den til syn og få den godkendt som motorcykel, betale afgift og indregistrere den som MC.

Rexman
Svar
#16
Rexman Skrev:Aah, det er ikke ulovligt at sælge tundele over disken i Danmark. Der er flere der kører lovligt ræs på dertil indrettede baner, og de skal have mulighed for at købe varerne.

Forhandleren skal ved købet gøre opmærksom på, at delene ikke er godkendte til brug på offentlig vej.

Det er skam ikke forbudt at voldtune og totalgejle sin scooter, og så udstille den eller køre ræs på lukkede baner (eller i din egen have).

Du må faktisk også ombygge din scooter med tundele, fremstille den til syn og få den godkendt som motorcykel, betale afgift og indregistrere den som MC.

Rexman
Fortæl mig lige, hvor du har det fra - det lyder interessant?

I henhold til § 68, stk. 3, og § 118, stk. 3, i færdselslov nr. 287 af juni 1976 fastsættes:

§ 1. Ved tuningsdele forstås udstyr, der kan anvendes i motor eller udveksling på en knallert, således at køretøjet kan yde større hastighed end det er typegodkendt til.
Stk. 2. Som tuningsdele anses ikke udstyr, der er beregnet til at anvendes i motor eller udveksling på en knallert i overensstemmelse med justitsministeriets godkendelse af køretøjet.

§ 2. Forhandling af tuningsdele som nævnt i § 1 er forbudt.
§ 3. Overtrædelse af § 2 straffes med bøde.

§ 4. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. maj 1977.


Endvidere er her udskrift af bla. højesteretdomme vedr. salg af "tundele":

68, jf. bkg. om Forhandling af ulovlige tuningsdele til knallerter:
forbud mod forhandling af særlig hastighedsøgende udstyr
Minimumsbøde i 1. gangssager 1.000
I øvrigt bøde svarende til 1 gange købsprisen excl. moms - rundet op til nærmeste med 500 delelige beløb, jf. færdselslovens § 118 a, stk. 1.
Fører ovenstående til en bødepåstand på over 10.000 kr., nedlægges i stedet påstand om en bøde, svarende til 2/3 af indkøbsprisen, samt om konfiskation af den skønnede fortjeneste. Der er herved taget hensyn til, at konfiskationsbeløbet i modsætning til bødebeløbet kan fradrages i skatteregnskabet.

Konstateres i en konkret sag en usædvanlig lav fortjeneste, f.eks. fordi en forhandler har set sin interesse i at tilbyde salg af ulovlige dele til en lav pris for derved at trække kunder til forretningens øvrige omsætning, nedlægges påstand om bøde, svarende til 1 gang købspri-sen, excl. moms.
Konfiskeres ikke-solgte dele, afpasses bødepåstanden herefter.

Ved højesteretsdommene i U 1984.189-191H er det slået fast, at bekendtgørelsen om forbud mod forhandling af særligt hastighedsøgende udstyr ("tuningsdele"), der uden for den særlige dispensations-ordning, som er meddelt landsforeningen "Ungdomsringen", jf. Justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 2. januar 1978, monteres på særlige baneknallerter. Dette gælder, selv om det sker uden fortjeneste og alene i forbindelse med reparation, eller som er påstået anvendt til undervisningsbrug i ungdomsklubber, der foranstalter baneknallertkørsel.

Højesteret har endvidere statueret, at bekendtgørelsen ikke omfatter tilfælde, hvor det må lægges til grund, at de pågældende tuningsdele er monteret på andet end knallerter. I tilfælde, hvor det under efterforskningen af en sag om forhandling af ulovlige tuningsdele gøres gældende, at delene eller nogle af dem er monteret på andet end knallerter, bør den pågældende derfor opfordres til at sandsynliggøre dette. I mangel af rimelig sandsynliggørelse vil der efter en konkret vurdering af den bevismæssige stilling kunne være anledning til at bestride rigtigheden af oplysninger herom og rejse tiltale for forhandling af sådanne dele.


Vedr. ombygning er sagen klar. Det er ikke tilladt at foretage konstruktive ændringer ved motor og lyddæmpersystem eller ændre udvekslingen mellem motor og drivhjul. Da det således ikke er tilladt at foretage konstruktive ændringer på en knallert, er det ikke tilladt at ændre en stor knallert til en lille knallert eller omvendt Ked af det
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#17
Korrekt, forhandler må ikke montere disse dele.

Der står intet i den lovtekst du formidler, at det er ulovligt at sælge en tundel til maskiner forbeholdt baneræs. Hvis forhandleren VED, at den skal monteres på en maskine på vejen, ja, så gør han noget forkert.

Og, der er intet i købeloven der forhindrer en forhandler i at sælge et stykke metal, uanset om det er formet som en cylinder eller en haverive.


Bare tag f.eks http://www.scooterparts.dk/ (Scootergården), hvor jeg mener at have læst mig til at Energy arbejder:

http://www.scooterparts.dk/product.asp?p...119&page=1

"Cylinder kit 47,0 mm. HEBO`s afløser". Produktet sælges med følgende advarsel:
[Image: album_pic.php?pic_id=1050]


Jeg tror ikke Scootergården ville sælge disse dele i fuld åbenhed hvis ikke det var lovligt.

Husk at det, jf. færdselsloven, til hver en tid er ejers (og førers) ansvar at pågældende køretøj er i "lovlig" stand, når det skal føres på områder hvor færdselsloven gælder. Det kan aldrig være værkstedets.

Hvis thansen sælger en EU45 km/t godkendt udstødning, kan de jo heller ikke stilles til ansvar, hvis en gut monterer den på en 30 km/t knallert. Så er maskinen jo stadigt konstruktivt ændret, og det er en ulovlig del der er monteret.

Rexman
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Carsten Skrev:@kragen

Er du jurist, siden du er så godt inde i diverse love og paragraffer? Grin

-Carsten

Jeg tror han er Frækolice: sådan som han spyr om sig med love og paragraffer(hvilket er supergodt). Smil
Svar
#19
Citat Rexman:
Bare tag f.eks http://www.scooterparts.dk/ (Scootergården), hvor jeg mener at have læst mig til at Energy arbejder:
Citat slut.

Det er scootergården i Århus han arbejder hos. Og de 2 forretninger har så vidt jeg ved, intet med hinanden at gøre.
Svar
#20
Jps Skrev:Det er scootergården i Århus han arbejder hos. Og de 2 forretninger har så vidt jeg ved, intet med hinanden at gøre.

Hmm. Jeg havde ikke lige set der var flere forskellige "Scootergårde".

Beklager Energy - havde lige fået dig sat i den forkerte ende af landet.

Men anyhoo... jeg tror simpelthen ikke på at det er ulovligt at sælge tundele i danmark - over disken altså - som enhver anden vare.

Alle butikker jeg har frekventeret har dele i en eller anden form. De fleste oplyser at det er "kun til banebrug"- og så er "alt" som bekendt tilladt - dér gælder færdselsloven, og dermed konstruktionsbekendtgørelserne ikke.

Rexman
Svar
#21
Det kan godt være, du nægter, at tro på det, men loven ser ganske klar ud for mig. Tundele til knallert, som defineret i loven, må ikke forhandles - basta!

Når du siger, at man må gøre hvad som helst ved en "banemaskine", er det da helt korrekt, hvad færdselsloven angår. En "banemaskine" er ikke i lovens forstand en knallert (lille/stor). En knallert er et motordrevet typegodkendt køretøj til brug på offentlig vej.

Din pointe med, at man kan forhandle dele til "banemaskiner", kan ligeledes være korrekt, men når delene i katalogerne er anbragt under knallertdele - i de fleste tilfælde endda specificeret under de forskellige mærker og modeller - ja, så sælges delene altså som dele til en 50cc typegodkendt knallert af et bestemt mærke og model - og ikke som dele til "banemaskiner". Her nytter det altså ikke at vedlægge en seddel, der gør opmærksom på, at delene er ulovlige at montere på en knallert.

At sælge f.eks. en lydpotte eller CDI, der er godkendt til en stor knallert, men ulovlig på en lille knallert, er helt lovligt. Det samme kunne gælde et 70cc eller 80cc cylinderkit, såfremt der findes en typegodkendt motorcykel, der benytter et sådant - men ikke til en knallert. Så thansen er i sin fulde ret til at sælge godkendt udstyr til en 45'er, men du forbryder dig mod en anden lov, hvis du monterer det på en 30'er.

Når vi nu er ved motorcykel, og den lille advarsel, så er det altså ikke bare at skifte til større cylinder på en stor knallert (45'er) - det er ikke tilladt med en 30'er - og så daffe ned på motorkontoret til syn/omregistrering og betale registrringsafgiften.

Knallerten skal for det første ombygges til en motorcykel, således at dens tekniske indretning opfylder de krav som fremgår af Detailforskrifter for køretøjer. Men endnu værre, den skal opbygges på en sådan måde, at den svarer nøje til opbygningen af en serieproduceret motorcykel af samme fabrikat. Dvs., du skal finde en "45'er" fra en producent, der også laver og markedsfører en typegodkendt 70cc motorcykeludgave af knallerten, og så modificere din "45'er", så den svarer nøjagtigt til motorcyklen. Herefter skal du have en Dataerklæring fra fabrikanten eller et godkendt prøvelaboratorium. Når alt dette er på plads, så kan du gå ned og få den omregistreret og synet. Der er normalt ingen hjælp/vejledning at hente vedrørende de enkelte knallerter i Færdselsstyrelsen, så man er helt på egen hånd. Det er nok ulige lettere og billigere, at købe motorcyklen!

Jeg skal ikke gå ind på, hvem, der sælger hvad, eller hvorfor - og da slet ikke med navns nævnelse. Det ville være at skyde os selv i foden. Jeg kan som hovedregel kun gå ind for "et rigt sortiment" :wink: , og folks ret til selv at vælge. Jeg siger bare, at f.eks thansen sælger sine "tundele" fra Tyskland, hvor der ikke er forbud mod salg. Hvorfor mon?

Afslutningsvis skal jeg da lige bemærke, at det påhviler ejer - og evt. bruger - at drage omsorg for, at køretøjet er i lovlig stand. Hvis fører og ejer ikke er samme person, er det ejer, der er ansvarlig for de ulovligheder, der er udført på køretøjet. Bruger og fører er ikke altid det samme. For at kunne betegnes som bruger, skal der foreligge en form for længerevarende "ejerskabsforhold". Sagt på en anden måde, hvis du låner eller lejer en knallert for en kortere periode, så er du kun fører, og dermed ikke ansvarlig for evt. ulovlige ombygninger på køretøjet.

@ Jps og Carsten: Jeg er godt nok ansat i det "offentlige", men er hverken jurist eller ansat ved politiet.
:P
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Ja normalt ville jeg sige at hvis den skal gå 160 så smid den ud fra storebælts broen.

Men køb da noget tun og skid loven et styk.

Jeg plejede, bemærk plejede, at køre på Hotten, den gik 130 på toppen. Men den var os med Italy Racing 47,6 cylle, 24 mm dellorto kabu, multivario racer kobling og hebo racing knæk udstødning.

Den trak faktisk pænt godt, indtil min bror den nød lige skulle køre hen over bilkas parkering med 90 og 2 mand uden hjelm.


Men anyway, jeg kan anbefale at du skifter krumtap på din popcorn før du sætter tun på, for standard krummen holder ikke til tun på en CPI, dem jeg kender har flækket lejer og plejlstang da de satte tun på deres, for den holder ikke til omdrejningerne, ellers kan du jo forhandele dig frem til en Sonic eller PGO blok og sætte den på, det kræver bar lidt ændringer i stellet og så er den monteret.

Min bror fik sin skiftet dengang han kørte på hans Popcorn. Der blev skiftet lejer, krumtap, cylle og udstødning, den kørte faktisk pænt godt over 80, med lidt held rendte den 95.
Suzuki Katana LC & Suzuki FZ50 ªKª Spritteren...
Svar


Forum spring: