17-04-2018, 00:37
(Dette opslag var sidst ændret: 17-04-2018, 01:26 af KymcoSuper8-125.)
Shit! Så skete det. Ved fastspænding af møtrikken til varioen gik den over gevind. Og ikke kun møtrikken, men også akslen tog skade! Enten fordi jeg skruede den skævt på, eller fordi den blev strammet for meget. Jeg har tjekket håndbogen og mener bestemt at der står 80 Nm.
Det var "heldigvis" kun det inderste at gevindet på akslen der var kvadret, så jeg prøvede med en ny møtrik og 3 spændeskiver for at få flyttet møtrikken lidt længere udaf.
Det virker - endnu da - og er spændt med omkring 45 Nm. Frygter at møtrikken falder af en af dagene.
Men hvad gør man i denne situation? Jeg kan komme i tanke om 2 mulige løsninger: Enten skærer man nyt gevind i akslen (men så bliver tykkelsen på akslen mindre hvilket måske/måske ikke bliver et problem), eller man lader det hele sidde og svejser en lille klat på møtrikken så den bliver siddende på akslen (og som kan slibes væk når remmen eller ruller engang skal skiftes igen).
Andre muligheder? Ny aksel og motorrenovation orker jeg ikke. Jeg "orker" heller ikke at købe ny motor
PS: Det er første gang jeg er ude for sådan noget. Synes ellers de aksler og møtrikker plejer at holde helt godt.
Det er en VGA Digita 2-T.
Og så har jeg opdaget, at den kører hurtigere nu hvor møtrikken ikke spændt helt ind hvor den plejer. Jeg synes ellers at de 3 spændeskiver burde give samme resultat... men det er da også muligt at det er den nye kilerem der gør forskellen. Den kører 12 km/t hurtigere på speedometeret nu end før.
Hvordan er det lige at reglerne er? Max 32 km/t radarmålt og max 39 km/t på rullefelt eller hvad?
Det var "heldigvis" kun det inderste at gevindet på akslen der var kvadret, så jeg prøvede med en ny møtrik og 3 spændeskiver for at få flyttet møtrikken lidt længere udaf.
Det virker - endnu da - og er spændt med omkring 45 Nm. Frygter at møtrikken falder af en af dagene.
Men hvad gør man i denne situation? Jeg kan komme i tanke om 2 mulige løsninger: Enten skærer man nyt gevind i akslen (men så bliver tykkelsen på akslen mindre hvilket måske/måske ikke bliver et problem), eller man lader det hele sidde og svejser en lille klat på møtrikken så den bliver siddende på akslen (og som kan slibes væk når remmen eller ruller engang skal skiftes igen).
Andre muligheder? Ny aksel og motorrenovation orker jeg ikke. Jeg "orker" heller ikke at købe ny motor

PS: Det er første gang jeg er ude for sådan noget. Synes ellers de aksler og møtrikker plejer at holde helt godt.
Det er en VGA Digita 2-T.
Og så har jeg opdaget, at den kører hurtigere nu hvor møtrikken ikke spændt helt ind hvor den plejer. Jeg synes ellers at de 3 spændeskiver burde give samme resultat... men det er da også muligt at det er den nye kilerem der gør forskellen. Den kører 12 km/t hurtigere på speedometeret nu end før.
Hvordan er det lige at reglerne er? Max 32 km/t radarmålt og max 39 km/t på rullefelt eller hvad?