Søg Garagen Hej Gæst! Register

Variatormøtrik over gevind!
#1
Shit! Så skete det. Ved fastspænding af møtrikken til varioen gik den over gevind. Og ikke kun møtrikken, men også akslen tog skade! Enten fordi jeg skruede den skævt på, eller fordi den blev strammet for meget. Jeg har tjekket håndbogen og mener bestemt at der står 80 Nm. 

Det var "heldigvis" kun det inderste at gevindet på akslen der var kvadret, så jeg prøvede med en ny møtrik og 3 spændeskiver for at få flyttet møtrikken lidt længere udaf.
Det virker - endnu da - og er spændt med omkring 45 Nm. Frygter at møtrikken falder af en af dagene.

Men hvad gør man i denne situation? Jeg kan komme i tanke om 2 mulige løsninger: Enten skærer man nyt gevind i akslen (men så bliver tykkelsen på akslen mindre hvilket måske/måske ikke bliver et problem), eller man lader det hele sidde og svejser en lille klat på møtrikken så den bliver siddende på akslen (og som kan slibes væk når remmen eller ruller engang skal skiftes igen).

Andre muligheder? Ny aksel og motorrenovation orker jeg ikke. Jeg "orker" heller ikke at købe ny motor  Blink med øjet

PS: Det er første gang jeg er ude for sådan noget. Synes ellers de aksler og møtrikker plejer at holde helt godt.
Det er en VGA Digita 2-T.

Og så har jeg opdaget, at den kører hurtigere nu hvor møtrikken ikke spændt helt ind hvor den plejer. Jeg synes ellers at de 3 spændeskiver burde give samme resultat... men det er da også muligt at det er den nye kilerem der gør forskellen. Den kører 12 km/t hurtigere på speedometeret nu end før.

Hvordan er det lige at reglerne er? Max 32 km/t radarmålt og max 39 km/t på rullefelt eller hvad?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
En dråbe loctite skal nok holde den på plads. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
(17-04-2018, 00:37)KymcoSuper8-125 Skrev: Hvordan er det lige at reglerne er? Max 32 km/t radarmålt og max 39 km/t på rullefelt eller hvad?

Max 33 (30 + 10%)  radarmålt  og max 43 på feltet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
(17-04-2018, 00:37)KymcoSuper8-125 Skrev: Shit! Så skete det. Ved fastspænding af møtrikken til varioen gik den over gevind. Og ikke kun møtrikken, men også akslen tog skade! Enten fordi jeg skruede den skævt på, eller fordi den blev strammet for meget. Jeg har tjekket håndbogen og mener bestemt at der står 80 Nm. 

Det var "heldigvis" kun det inderste at gevindet på akslen der var kvadret, så jeg prøvede med en ny møtrik og 3 spændeskiver for at få flyttet møtrikken lidt længere udaf.
Det virker - endnu da - og er spændt med omkring 45 Nm. Frygter at møtrikken falder af en af dagene.

Men hvad gør man i denne situation? Jeg kan komme i tanke om 2 mulige løsninger: Enten skærer man nyt gevind i akslen (men så bliver tykkelsen på akslen mindre hvilket måske/måske ikke bliver et problem), eller man lader det hele sidde og svejser en lille klat på møtrikken så den bliver siddende på akslen (og som kan slibes væk når remmen eller ruller engang skal skiftes igen).

Andre muligheder? Ny aksel og motorrenovation orker jeg ikke. Jeg "orker" heller ikke at købe ny motor  Blink med øjet

PS: Det er første gang jeg er ude for sådan noget. Synes ellers de aksler og møtrikker plejer at holde helt godt.
Det er en VGA Digita 2-T.

Og så har jeg opdaget, at den kører hurtigere nu hvor møtrikken ikke spændt helt ind hvor den plejer. Jeg synes ellers at de 3 spændeskiver burde give samme resultat... men det er da også muligt at det er den nye kilerem der gør forskellen. Den kører 12 km/t hurtigere på speedometeret nu end før.

Hvordan er det lige at reglerne er? Max 32 km/t radarmålt og max 39 km/t på rullefelt eller hvad?


80nm høres voldsomt ud. Ca 50nm må vel være mere rigtigt. 50nm har vært vanlig på de 50c jeg har skruet på.
Svar
#5
(17-04-2018, 00:37)KymcoSuper8-125 Skrev: Shit! Så skete det. Ved fastspænding af møtrikken til varioen gik den over gevind. Og ikke kun møtrikken, men også akslen tog skade! Enten fordi jeg skruede den skævt på, eller fordi den blev strammet for meget. Jeg har tjekket håndbogen og mener bestemt at der står 80 Nm. 

{...}
Det er en VGA Digita 2-T.
{...}
80Nm Målløs 
Det er ALT for meget. Det er jo en ø8 møtrik dvs 40Nm! max.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(18-04-2018, 21:59)barden Skrev: 80Nm Målløs 
Det er ALT for meget. Det er jo en ø8 møtrik dvs 40Nm! max.

Ja, det fandt jeg ud af!  Græder

Det må være nogle forkerte tal jeg har kigget på. Baghjulet står der 110 Nm ved. Det er måske også helt galt?

Det kan være omregningen fra kg/m til Nm der er gået galt.
Svar
#7
(17-04-2018, 03:00)DarkSide Skrev: En dråbe loctite skal nok holde den på plads. Smil

En lidt underlig kommentar - også selvom den er ment for sjov.
Står her med en motor der muligvis er smadret, og så er det sidste man gider høre, folk der skal gøre sig morsomme. Sorry.
Svar
#8
(21-04-2018, 20:15)KymcoSuper8-125 Skrev: En lidt underlig kommentar - også selvom den er ment for sjov.
Står her med en motor der muligvis er smadret, og så er det sidste man gider høre, folk der skal gøre sig morsomme. Sorry.

Øh ?

Jeg laver bestemt ikke sjov, det er i ramme alvor, du skriver jo netop du har spacet møtrikken ud, men er bange for den går løs alligevel, derfor forslår jeg en dråbe loctite, enten blå eller rød, så skal den nok blive siddende.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#9
(20-04-2018, 03:17)KymcoSuper8-125 Skrev: Ja, det fandt jeg ud af!  Græder

Det må være nogle forkerte tal jeg har kigget på. Baghjulet står der 110 Nm ved. Det er måske også helt galt?

Det kan være omregningen fra kg/m til Nm der er gået galt.

100Nm har jeg altid givet Peugeot baghjulene.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(21-04-2018, 20:40)DarkSide Skrev: {...} en dråbe loctite, enten blå eller rød, så skal den nok blive siddende.

Det har jeg også brugt, lige en dråbe blå loctite på variatoren. Bare lige for en dobbelt sikkerhed. Smil

Svar


Forum spring: