06-03-2018, 19:41
I forbindelse med genoplivningen af Kymco'en, snakkede mekanikeren en del om variatorer og deres forskelle og gøremål (hvis man kan bruge det ord)
Jeg har så idag målt omkredsen på de 3, jeg har liggende. Henholdsvis Kymco, Malossi og Polini. Som man kan se på billederne, er der lidt forskel i diameteren på dem. Og ang. Malossi og Polinien, er der jo den forskel fra Kymco'ens variator, at der er en anden stigning både der hvor remmen og rullerne kører.
Jeg lavede en sort streg på Kymco variatoren (ikke den på billedet) og her var der vel 3-4 mm streg tilbage, da jeg tjekkede den, efter en køretur. På Malossi'en forsvandt den helt, og Polini'en er ikke prøvet med streg på
Jeg undre mig så over, at variatoren til Kymco har en større diameter end Malossi. Men det kompenseres måske af anden stigning ved rem/ruller? Polini'en blev kun prøvet ca 30 km, så blev den pillet af igen, da jeg syntes den kørte dårligt med den i.
I forbindelse med alt det variatorsnak, sagde mekanikeren også at man var nød til at skifte den store fjeder, så den trykkede med anden antal kilo/%, end den originale. Nå ja, så skal det jo nævnes at remmen (fra en Big) stødte på starterdrevet en gang imellem, da jeg kørte med Malossivario'en. Men nu sidder der originale dele i variosystemet , altså lige pånær koblingsklokken som er fra en Peugeot SP2.
Jeg overvejer pt at sætte Malossi'en i igen, da den reduserer omdrejningerne en del, plus at den "skifter gear". Med den originale i, køres der med samme antal omdrejninger hele tiden, ved fuld gas. Og det irriterer mig faktisk
Hvad jeg frem til med dette emne? Jow jeg undres som sagt over, at der er den forskel i diameteren på de 3 variatorer.
Rækkefølgen på billederne er: Kymco, Malossi og Polini.

Jeg har så idag målt omkredsen på de 3, jeg har liggende. Henholdsvis Kymco, Malossi og Polini. Som man kan se på billederne, er der lidt forskel i diameteren på dem. Og ang. Malossi og Polinien, er der jo den forskel fra Kymco'ens variator, at der er en anden stigning både der hvor remmen og rullerne kører.
Jeg lavede en sort streg på Kymco variatoren (ikke den på billedet) og her var der vel 3-4 mm streg tilbage, da jeg tjekkede den, efter en køretur. På Malossi'en forsvandt den helt, og Polini'en er ikke prøvet med streg på

Jeg undre mig så over, at variatoren til Kymco har en større diameter end Malossi. Men det kompenseres måske af anden stigning ved rem/ruller? Polini'en blev kun prøvet ca 30 km, så blev den pillet af igen, da jeg syntes den kørte dårligt med den i.
I forbindelse med alt det variatorsnak, sagde mekanikeren også at man var nød til at skifte den store fjeder, så den trykkede med anden antal kilo/%, end den originale. Nå ja, så skal det jo nævnes at remmen (fra en Big) stødte på starterdrevet en gang imellem, da jeg kørte med Malossivario'en. Men nu sidder der originale dele i variosystemet , altså lige pånær koblingsklokken som er fra en Peugeot SP2.
Jeg overvejer pt at sætte Malossi'en i igen, da den reduserer omdrejningerne en del, plus at den "skifter gear". Med den originale i, køres der med samme antal omdrejninger hele tiden, ved fuld gas. Og det irriterer mig faktisk

Hvad jeg frem til med dette emne? Jow jeg undres som sagt over, at der er den forskel i diameteren på de 3 variatorer.
Rækkefølgen på billederne er: Kymco, Malossi og Polini.
Anaig City Elf 2019 13.000 km.