Søg Garagen Hej Gæst! Register

Forskel på variatorer
#1
I forbindelse med genoplivningen af Kymco'en, snakkede mekanikeren en del om variatorer og deres forskelle og gøremål (hvis man kan bruge det ord)  Blink med øjet  

Jeg har så idag målt omkredsen på de 3, jeg har liggende. Henholdsvis Kymco, Malossi og Polini. Som man kan se på billederne, er der lidt forskel i diameteren på dem. Og ang. Malossi og Polinien, er der jo den forskel fra Kymco'ens variator, at der er en anden stigning både der hvor remmen og rullerne kører.

Jeg lavede en sort streg på Kymco variatoren (ikke den på billedet) og her var der vel 3-4 mm streg tilbage, da jeg tjekkede den, efter en køretur. På Malossi'en forsvandt den helt, og Polini'en er ikke prøvet med streg på  Smil

Jeg undre mig så over, at variatoren til Kymco har en større diameter end Malossi. Men det kompenseres måske af anden stigning ved rem/ruller? Polini'en blev kun prøvet ca 30 km, så blev den pillet af igen, da jeg syntes den kørte dårligt med den i.

I forbindelse med alt det variatorsnak, sagde mekanikeren også at man var nød til at skifte den store fjeder, så den trykkede med anden antal kilo/%, end den originale. Nå ja, så skal det jo nævnes at remmen (fra en Big) stødte på starterdrevet en gang imellem, da jeg kørte med Malossivario'en. Men nu sidder der originale dele i variosystemet , altså lige pånær koblingsklokken som er fra en Peugeot SP2. 

Jeg overvejer pt at sætte Malossi'en i igen, da den reduserer omdrejningerne en del, plus at den "skifter gear". Med den originale i, køres der med samme antal omdrejninger hele tiden, ved fuld gas. Og det irriterer mig faktisk  Smil

Hvad jeg frem til med dette emne? Jow jeg undres som sagt over, at der er den forskel i diameteren på de 3 variatorer.

Rækkefølgen på billederne er: Kymco, Malossi og Polini.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Der er slettet indlæg i tråden. Husk at behandle andre som du selv vil behandles.
Yderligere kommentarer vedrørende dette bedes holdes i PB.

/Moderator
Svar
#3
(06-03-2018, 22:00)Teddy Skrev: Der er slettet indlæg i tråden. Husk at behandle andre som du selv vil behandles.
Yderligere kommentarer vedrørende dette bedes holdes i PB.

/Moderator

Hvis du har en rem på 18 mm. 
Så har du variator på 930mm. og 870mm. 
For at give plads til remmen helt i top, skal den lille diameter stige mere stejlt. 
Når vi ser et hurtigt slid på en rem, tror jeg det er pga. forkert hældning/vinkel.
Jeg personligt, kan godt lide en ensartet gearing, hvor omdrejningerne er moderate. Det negative ved den gearing er, at den mangler optræk, og den mangler træk på stigninger og modvind! Men det er, mere økonomisk, og for meg, behageligt at høre på!
Men, der skal jo også ske fremdrift, så omdrejninger i en vis agrasion må jeg finde mig i!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#4
(06-03-2018, 22:22)N.Blu Skrev: Hvis du har en rem på 18 mm. 
Så har du variator på 930mm. og 870mm. 
For at give plads til remmen helt i top, skal den lille diameter stige mere stejlt. 
Når vi ser et hurtigt slid på en rem, tror jeg det er pga. forkert hældning/vinkel.
Jeg personligt, kan godt lide en ensartet gearing, hvor omdrejningerne er moderate. Det negative ved den gearing er, at den mangler optræk, og den mangler træk på stigninger og modvind! Men det er, mere økonomisk, og for meg, behageligt at høre på!

Den originale rem er 743mm og er 17,5 mm bred. Dr. Big's er 738mm og 18 mm. Og jeg synes det er svært at ramme det rigtige punkt, hvor det hele spiller sammen.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
Ja hvis vi tænker på " Ørnen fra Herning " med den store klinge , og det er forreste remskive jo det er bare ikke pedaler der træder rundt men motor så hvis rem ( kæde ) kommer helt op er det jo som at kører i stører gear hvis rem er lang nok giver det også højere hastighed , skal man lige tænke på !!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Nu leger du med gearing. Det kan tit ogsp klares med en lidt lllænge rem .det er selvfølgelig dyrt i indkøb hvis ikke det matcher. 
Jeg kørte jo med 5-7 mm længere på min sprint  Grin
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#7
(07-03-2018, 19:06)MSJ1982 Skrev: Nu leger du med gearing. Det kan tit ogsp klares med en lidt lllænge rem .det er selvfølgelig dyrt i indkøb hvis ikke det matcher. 
Jeg kørte jo med 5-7 mm længere på min sprint  Grin

Hvis jeg sætter en længere rem end den originale i, er jeg sgu bange for at den ikke får fat i remskiverne Smil
Ivecar plus 2023.
Svar


Forum spring: