Så kommer der en lille opdatering ang. den "døde" Kymco. De sidste par dage, har jeg været lidt (meget) stresset over ikke at kunne bruge min knallert, på grund af en sindsyg (synes jeg) høj skrabelyd. Jeg skiftede så svinghjulet ud og syntes det hjalp lidt, men lyden var der alligevel. Så skiftede jeg koblingsklokken ud, med en anden. Det syntes jeg også hjalp lidt, men lyden var ikke helt væk.
Og som tidligere skrevet, så forventede jeg først besøg af en knallertmekaniker jeg kender, på Lørdag. Han kom sørme idag kl 12 og så gik han ellers igang. Først ved at lytte til den lyd, jeg havde fortalt ham om. Den kunne han så ikke høre
. Det var sathans, sagde jeg. Jeg syntes jo den stadig var der.
Så der var ikke noget der antydede, at lejerne var gået. Så gik han ellers igang med at splitte karburatoren ad. Og det var godt han gjorde det, for næsten alle huller, var stoppet til. Den blev renset og justeret, renset og justeret og så lige en gang til, så var den ren. Studsen og pakningen under den blev også tjekket, og han anbefalede først, at få den skiftet ud. Men jeg har jo reservedele (godt nok brugte) så snuppede pakningen, fra reservemotoren, Den var så ikke meget bedre, end den der blev pillet af Kymco'en. Oringen var jo af gode grunde, ret mast (men blev genbrugt). Det fiksede han, og så fik pakfladerne noget benzinfast flydende pakning, i mangel på nye oringe. Oringen var så limet fast, men som sagt blev den genbrugt. Så kom turen til en justering mere nemlig tomgangen. Den voldte ham en del problemer, så karburatoren blev justeret en gang til, og så var den der. Problemet med tomgangen var at motoren selv gassede op og så faldt den og så gassede den op igen. Men nu står den så lavt i tomgang, at man næsten ikke hører den.
Så kom turen til ventilerne, det blev så kun indsugningsventilen, der blev justeret. Udstødningsventilen var ikke nødvendig, at indstille. Så nu står den øverste på 0.08, og den nederste på 0.10. Jeg havde inden han kom, fjernet friskluftsjovet, men det er meget muligt, det kommer på igen
Han mente det var bedst det forblev på, trods jeg fortalte ham, at der jo kom noget væske igennem den grønne slange. "katten" vil måske falde sammen på sigt, men hvornår var ikke til at sige. Men det mærkes tydeligt, hvis den smutter. Operationen startede 12:15 og sluttede 15:30, og jeg blev 500 kr fattigere
Nå, så kom jo det store øjeblik da der skulle testkøres, det plejer jeg jo ikke at gøres samme dag, som jeg har rodet med knallerten.
Men her var det jo bydende nødvendigt, så mekanikeren kunne se resultatet af sit arbejde. Og hold da helt fest en forandring, roderiet har givet. Den starter med det samme, ved et blødt tryk på knappen (ikke sket før) Og så gik det ellers over stok og sten (nej jeg kørte ikke på marken
). Optrækket var sgu fundet igen, den fes afsted som en "raket". Det var en befrielse, at mærke optrækket igen. Og lyden?? Ja den var pist væk.
Og så fik jeg forøvrigt en lektion i, hvordan en 4 takter skal justeres så den kører perfekt, plus en formaning om, ikke at køre med hverken Malossi eller Polini vario, eller for den sags skyld Dr. big remme. Ang. vario'erne, var det noget med stigningen på de 2 "tunvario'er", som bl.a gjorde at remmen ramte starterdrevet. Og så, at gliderøret var for kort på Malossi'en og for langt på Polinien. Så Det har sgu været en lærerrig dag for mig. Aldrig mere, andet end originale dele på Kymco'en
Det er muligt, jeg har glemt/udeladt noget, men det kan blive tilføjet, når jeg kommer i tanke om det. Hovedsagen er jo, at Kymco'en slap for en dyr hovedrenovering, i denne omgang.
Lidt billeder fra "værkstedet":
Ivecar plus 2023.