Søg Garagen Hej Gæst! Register

Fejl finding på stator/generator Piaggio/Gilera
#1
http://www.pedparts.co.uk/blog/piaggio-i...lt-finding
Oversat med google translate fra den side der er også andre guides Grin , har lige fundet denne meget nyttig da min Runner kørte ustabilt i mange månder og til nytår var den helt gal.

Piaggio Tændingsfejl Finding.

Denne artikel omhandler Piaggio-tændingsfejlfinding, hvor scooteren ikke har nogen gnist

Omfatter ... Alle 50cc Piaggio og Gilera 2-taktsmotorer plus nogle geared 50cc (fx Derbi), der bruger den samme tænding. Det antages, at du har og ved, hvordan man arbejder et multimeter!

Testing for en gnist

Den bedste mulighed er at bruge en gnisttester, der sættes i tændrørledningen (i stedet for stikket) og klippes til et jordpunkt på mopedmotoren. Det vil have et justerbart hul, som gnisten kan hoppe over og spalten kan justeres.

På det enkleste måde kan du tjekke for en gnist ved at fjerne stikket og hvile sin gevinddel på et godt jordpunkt på motoren og enten dreje motoren over på starteren eller spar den med tændingen på. En bedre mulighed er at tilslutte den gevindforsynede del af stikket til jorden med et hoppeforløb for at sikre, at der er en god forbindelse, og at stikket ikke falder væk.

* Desværre er det ikke nok bare at se tændrøret gnist *. Dette er et vigtigt punkt - afstanden gnisten kan hoppe direkte afspejler spændingen af gnisten. Hvis gnisten er svag, er det helt muligt, at gnisten er stærk nok til at springe 1mm tændrørspalten ud af cyklen og synes godt, men ikke at gnistre i det hele taget, når stikket er monteret.

En del af grunden til dette er, at en gnist ikke kan rejse så langt i cylinderens komprimerede atmosfære. Dette gælder især i mere højtindstillede højere kompressionsmaskiner. Også gnisten kan simpelthen ikke være stærk nok til at antænde blandingen korrekt.

Af denne grund er det nødvendigt at kontrollere gnistspændingen (hvor stærk gnisten er), og den nemmeste måde at gøre dette på er at kontrollere, hvor langt gnisten kan køre i fri luft. Hvis du har en gnisttester, skal du blot øge kløften, indtil du når den maksimale afstand, gnisten vil konsekvent springe uden at gå glip af, hvis den kan hoppe mindst 7 mm, repræsenterer dette over 15.000 volt, og det vil være fint for Piaggio / Gilera motorer, men noget mindre er sandsynligvis forårsage løbende problemer.

Hvis du ikke har en gnisttester, skal du improvisere, du kan skrue to skruer i en blok af træ ca. 7-10 mm fra hinanden, tilslut en til terminalen op i tændrørshætten med en ledning og den anden til motor jord.

Ting at huske, når du tester ...

    Tændrøret kan være defekt ... test altid med en stikkontakt, du * ved * arbejder eller en ny
    Det er ikke nok bare at se tændrøret gnist ... gnisten skal kunne hoppe mindst 7 mm
    Prøv ikke at zap dig selv

Der er ingen gnist, hvad næste?

Piaggio / Gilera-tændingen er konkurrencedygtigt uafhængig af resten af cykelelektroden. Det betyder, at det ikke påvirkes af fejl i opladningssystemet, batteriets tilstand eller andre elektriske fejl og gør det ret lige frem til fejlfinding.
   
Først for at teste afhentningen (CDI rød wire)
Pickupen er placeret på siden af svinghjulet og genererer en lille spænding hver gang en ædel på svinghjulet passerer den. Fra tidspunktet for denne spænding 'puls' arbejder Piaggio CDI ud, når man skal lave gnisten. Uden dette signal vil CDI aldrig gnist.
Først skal vi afbryde CDI-blok-forbindelsen, da en defekt CDI kan ødelægge resultaterne.
   
Tilslut et multimeter sæt til at læse modstand (ohm) mellem den røde ledning og et godt jordpunkt (se billede)
Piaggio stat denne læsning skal være 80-90ohms, men det er næsten altid 120-130ohms. Du skal få en læsning mellem 85 og 140 ohm hvis alt er godt.

Vi har endnu ikke set en defekt, der har givet aflæsninger inden for dette område. Den eneste anden ting at tjekke er luftgabet mellem pickupen og den ædle på svinghjulet. Drej svinghjulet med hånden, indtil nobble passerer afhentningen og kontroller spalten, den skal være ca. 0,8 mm. Alt mere end 1 mm løsner de 2 monteringsskruer og bevæger det tættere. Hvis der ikke er nogen justering tilbage, må du bøje det meget omhyggeligt for at få luftgapet korrekt.

Hvis du får denne læsning og afhentningsgabet er ok, er afhentningen næsten helt sikkert ok, og du kan gå videre til næste afsnit

Hvis du ikke får den rigtige aflæsning, er afhentningen defekt, eller der er et problem med ledningerne mellem opsamlingen og spolen / cdi-blokken. For at kontrollere ledningerne afbryder forbindelsen til svinghjulet / pickup / statorblokken og genstart den røde ledning derfra i stedet (se billedet nedenfor for stikkontaktens placering)
   

Hvis du stadig får en dårlig læsning fra mellem den røde ledning her og jorden, er afhentningen defekt, og Piaggio Stator og Pickup-samlingen skal udskiftes.
Hvis læsningen nu er god, men det var ikke godt før der er en fejl i ledningerne, næsten helt sikkert i svinghjulsbøsningen, som har tendens til at blive beskadiget eller korroderet. Dette skal rettes, inden du fortsætter.

Testning af CDI-jord (CDI-hvidtråd)
Afbryd forbindelsen til CDI-forbindelsesblokken igen og kontroller, at svinghjulsbøsningen er tilsluttet igen. Kontroller modstanden mellem den hvide cdi-ledning og en god jord (eller batteri - (negativ) terminal)

Du skal have en læsning på 0 ohm, da den hvide ledning skal tilsluttes direkte til jorden.
Hvis ja, kan du gå videre til næste afsnit ... ellers læs videre

Hvis ikke afbryd svinghjulsbøsningsstikket, og kontroller den hvide ledning igen derfra. Hvis du nu får en god læsning, men ikke før da er der et problem med den hvide ledning mellem svinghjulsbøsningen og cdi-blok-forbindelsen, det vil næsten helt sikkert være svinghjulsbøsningen, som nogle gange kan blive korroderet eller beskadiget. Dette skal rettes, inden du fortsætter.

Test af Piaggio stator output (CDI grøn ledning)
Hvis afhentningslæsningen er fint ved CDI-stikblokken, og den hvide ledning er jordet ok, så kan vi gå videre til den grønne ledning. Tændingsnøglen skal være i 'ON'-positionen for disse test. Den grønne ledning fører AC-spænding (ca. 80 volt) fra statoren til CDI, som genereres af statoren som strømforsyning til CDI. Dette er helt uafhængigt af de øvrige statorspoler (ikke vist på vores diagram), som giver strøm til opladning af batteriet og betjening af lysene og er ikke involveret i tændingskredsløbet.

QUICK TEST: - Med begge blokmonterede stik tilsluttes spændingen mellem den grønne ledning på CDI og jorden - hvis du får mere end 50V AC, når du drejer motoren, kan du gå videre til næste sektion ... ellers læs videre

Når CDI-bøsningsstikket er afbrudt (men sørg for, at svinghjulsbøsningen er tilsluttet, hvis du har afbrudt den tidligere), skal du forbinde multimeteret mellem den grønne ledning (ved CDI-bøsningsstikket) og et godt jordpunkt og indstille til ohm. Du skal få en læsning mellem 600-1000 ohm. Hvis du får et åbent kredsløb (uendelig modstand) eller kortslutning (0 ohm) er der et konkret problem (men fortsæt med den følgende test, som bekræfter det).

Skift derefter multimeterindstillingen til volt AC og drej motoren over. Hvis du får en læsning på mindre end 50 volt AC (skal være omkring 80V AC), er der et problem, og du skal gentage testen ved at afbryde svinghjulsbøsningen og genprøve den grønne ledning derfra, som vi gjorde før med afhentningen .
Hvis du ikke kan komme over 50V AC direkte fra svinghjulsbøsningen, skal du udskifte Piaggio Stator og Pickup-samlingen.

Hvis aflæsningen er ok ved svinghjulsstikket, men ikke på CDI-stikket, er der 2 muligheder. Det mest sandsynlige er, at der er et problem med den grønne ledning mellem svinghjulsstikket og CDI-stikket (næsten helt sikkert vil svinghjulsbøsningen blive beskadiget eller korroderet)

Hvis du ser igen på vores diagram (klik her) vil du se, at den grønne ledning også går ud på tændingslåsen og revetælleren. For at se, om der er et problem her, test modstanden mellem den grønne ledning på CDI-stikket og jorden med både CDI-blokken og svinghjulsbøsningen frakoblet. Du skal få 0 ohm med tændingsnøglen i 'OFF' position og uendelig modstand (større end 20M ohm) med tasten i 'ON' position. Alt mellem disse værdier viser et problem med nøgleafbryderen eller tachoen.

Hvis alt er godt, så har vi endnu en test. På Piaggio er det stadig muligt for statorspolen at være defekt, selvom det giver os en sund spænding, når den testes på CDI-blokken, så vi skal gøre en ny test for at kontrollere, at den ikke fejler, når den er under belastning.
Genmonter begge bøsninger og test igen spændingen mellem den grønne ledning på CDI og jord. Når CDI'en er tilsluttet, skal du stadig have mindst 50V vekselstrøm, når du drejer motoren. Hvis det er tilfældet, er alt godt, hvis ikke, og du har gennemført disse tests korrekt, så du skal udskifte Piaggio Stator og Pickup-samlingen.

Færdiggjort alt det, stadig ingen gnist - hvad næste?
Ok, vi har nu bekræftet, at ... du har mere end 50V AC mellem den grønne tråd på CDI og jorden, når du drejer motoren, og den hvide ledning på CDI'en har god kontinuitet til jorden, og der er mellem 80 og 140 ohm modstand ved cdi-pluggen mellem den røde ledning og jorden (med cdi frakoblet).
Dette betyder at du har elimineret alt undtagen cdi itslef, og du skal udskifte Piaggio CDI / Coil Assembly. Standard Piaggio / Gilera CDI er begrænset til ca. 10.500-11.000 omdrejninger pr. Minut, hvilket er ret højt og vil ikke genere de fleste selv med en sport 70cc cylinder kit og udstødning monteret. Men hvis du har brug for højere omdrejninger eller tænker på at tune din cykel højere i fremtiden, er det sandsynligvis bedre at få en CDI med ubegrænset omdrejningstal (ingen rev-begrænsning) som Athena De-restricted Piaggio CDI.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Forum spring: