Søg Garagen Hej Gæst! Register

Friskluftsystem
#1
Hej!

Jeg var forbi en MC butik i dag, da min kammi skulle hente en udst. til hans Virago.

Så står vil og kigger på en Skyteam Dax, der går alle mulige slanger omkring karburator og udstødning.

Ekspedienten forklarer at det er for at , så udstødnings-gasserne er renere.

Kan det passe?

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(08-01-2018, 23:35)Flagg Skrev: Hej!

Jeg var forbi en MC butik i dag, da min kammi skulle hente en udst. til hans Virago.

Så står vil og kigger på en Skyteam Dax, der går alle mulige slanger omkring karburator og udstødning.

Ekspedienten forklarer at det er for at , så udstødnings-gasserne er renere.

Kan det passe?

JA  Blink med øjet
Svar
#3
En af slangerne går fra et lille filter til en en-vejs ventil der sidder på udstødningsrøret da undertrykket lige bag en overtryksbølge i udstødningsrøret så vil suge frisk luft ind. 
Nødvendigheden af denne kommer af at benzinblandingen er federe end støkiometrisk blandingsforhold mellem luft og benzin på 14,7:1 og der derfor ikke er nok frisk luft til at det sidste benzin kan afbrændes i katalysatoren. Det katalysatoren gør er at den fremmer en kemisk proces (her en forbrændingsproces) så den har stadig brug for at have byggestenene til den kemiske proces og skal derfor have tilført mere frisk luft end det der suges igennem selve motoren. 

Når katalysatoren og dens virkning er nødvendig da uforbrændt benzin og kulmonoxid er skadeligt for mennesker, dyr og planter hvorimod slutproduktet CO2 og vand ikke er. Derudover er CO2 også en mindre potent drivhusgas end de uforbrændte gasser. 

Det fede blandingsforhold kommer primært af en dårlig forstøvning og kontrol af benzinen ved brug af karburator. Biler bruger også katalysatorer men har ikke det samme friskluftssystem da man med elektronisk indsprøjtning har meget bedre kontrol over benzinblandingen og derfor kan sikre sig at der er ilt nok til forbrændingen selvom det hele ikke når at forbrænde inde i motoren. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: