Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vinterklargøring?
#1
Hej i skuret! 

Så skal jeg da lige love for, at det er ved at blive koldt, og dermed nok også ved at være på tide med noget vinterklargøring af den to-hjulede.

Hvad gør I i forbindelse med vinterklargøring?

Jeg spørger da jeg jo, som bekendt, har købt et helt nyt dyr og selvfølgelig gerne vil have at den overlever vinteren. Men jeg har ikke den fjerneste idé om, hvad man skal gøre for at klargøre den? Evt. skal der jo nok beskyttes mod rust, men hvordan? :-)

/Kenneth
Kymco Agility 16+ 4T
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg har en model til vinteren og en til sommeren. I okt. kommer sommermodellen på vinterferie og jeg tager vintermodellen frem. Saltet er hård ved vintermodellen og det kan ses, men jeg orker ikke alt besværet med at rustbeskytte, for alle skjolde mm. skal af, og der skal renses i bund, og bagefter er alt klistret til, så det bliver besværligt at skrue på den.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#3
(20-11-2017, 20:08)Bigfoot Skrev: Jeg har en model til vinteren og en til sommeren. I okt. kommer sommermodellen på vinterferie og jeg tager vintermodellen frem. Saltet er hård ved vintermodellen og det kan ses, men jeg orker ikke alt besværet med at rustbeskytte, for alle skjolde mm. skal af, og der skal renses i bund, og bagefter er alt klistret til, så det bliver besværligt at skrue på den.

Med venlig hilsen
Bigfoot

Nu har jeg ikke lige tænkt at jeg skal ud og have fat i en mere scooter her til vinterhalvåret, så jeg må tage mig de nødvendige forholdsregler for, at min nuværende klare sig gennem vinteren :-) Igen er udfordringen for mig dog, at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvordan og hvorledes  Griner
Kymco Agility 16+ 4T
Svar
#4
(22-11-2017, 16:40)Shtennek Skrev: Nu har jeg ikke lige tænkt at jeg skal ud og have fat i en mere scooter her til vinterhalvåret, så jeg må tage mig de nødvendige forholdsregler for, at min nuværende klare sig gennem vinteren :-) Igen er udfordringen for mig dog, at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvordan og hvorledes  Griner

Giv alt synligt stel, noget tectyl: https://tectyldanmark.dk/hobbyprodukter
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 18.000 km VGA Mover 2016 6.600 km.
Svar
#5
(22-11-2017, 16:40)Shtennek Skrev: Nu har jeg ikke lige tænkt at jeg skal ud og have fat i en mere scooter her til vinterhalvåret, så jeg må tage mig de nødvendige forholdsregler for, at min nuværende klare sig gennem vinteren :-) Igen er udfordringen for mig dog, at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvordan og hvorledes  Griner

Alt skal være rent inden det rustbeskyttes. Som JPS skriver, kan Tectyl anbefales og det er nemt at bruge. Men jeg mener det skal på alle steder hvor saltet kan komme ind og alle bolte og skruer skal have et lag. Lakerede plastskolde skal blot have en omgang autovoks, som skal fornyes i løbet af vinteren. Fælge har jeg desværre ikke nogen erfaring med. Har du alufælge?

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Og så er vask med rindende vand ikke nogen dårlig idé.

V Erik.
Svar
#7
Først skaffer du et sæt dæk, med groft mønster, racing slicks duer ikke i sjap og søle!
Så skruer du alle plastik delene af, og vasker alt grundigt, både indvendigt og udvendigt. Alle metaldele med ridser, males op, så der ikke er blank metal nogen steder. Her efter smører du al metal, som ikke er motoren, ind i tectyl, og alt elektrisk syltes til i WD40 eller Carramba.
Så samler du maskinen igen, og giver overfladen en grundig gang voks eller nano coating, og du er klar.

I løbet af vinteren, skal maskinen have en ordentlig spuling med rent vand, for at holde salt belægningerne på et minimum, husk at det ikke må gøres i frostvejr, eller lige inden det bliver frost! Opbevar evt. vidunderet under tag, og aller bedst et sted hvor temperaturen ikke kommer under 0 grader, og giv den en ny gang voks hver anden måned, eller efter behov.

Når det så bliver forår igen, så gentager du processen med at adskille, og vaske grundigt. Overskydende eller grim tectyl fjernes med petroleum eller lampeolie (samme ting bare dyrere) i rå mængder, og sports dækkene kan monteres igen.

Undgå tectyl på dele, som bliver meget varme (cylinder og udstødning), der går bare ild i lortet, og det lugter grimt!
Svar


Forum spring: